Stocznie, Statki

Stocznia Crist SA z Gdyni przekazała nowatorski statek do przewozu żywych ryb Aqua Tromøy (stoczniowy numer budowy S.C. 75/1 lub Crist B75) zbudowany dla norweskiego armatora Artic Shipping AS (Artic Group). Statek opuścił stocznię i port w Gdyni 13 września 2018 roku wczesnym wieczorem. Stocznia Crist zwodowała i wydokowała Aqua Tromøy 21 stycznia 2018 roku. Po wyposażeniu statku pierwsze próby morskie odbyły się pod koniec drugiej dekady sierpnia.   

Nowoczesny, wysoce zautomatyzowany i wszechstronny statek z napędem spalinowo-elektrycznym wedle wcześniejszych zapowiedzi miał być eksploatowany na Morzu Północnym i/lub w północnej części Oceanu Atlantyckiego oraz Pacyfiku.
Teraz wiadomo już, że statek będzie zatrudniony na kanadyjskich farmach łososiowych Marine Harvest. Na razie został skierowany do stoczni Myklebust Vaerft grupy Kleven, ale w październiku ma dotrzeć w rejon Vancouver. Będzie przeflagowany pod banderę kanadyjską i przemianowany na Blue Revolution.

Zdobyty przez Crist kontrakt na budowę w pełni wyposażonego wielozadaniowego statku do przewozu żywych ryb projektu S.C. 75 został ujawniony w październiku 2016 r. Wtedy zapowiadano, że przekazanie statku armatorowi miało się odbyć w IV kwartale 2017 r.

Zamówienie na drugi statek tego samego projektu (SC 75, stoczniowy nr budowy NB SC 75/2 lub Crist B75 / 2), zostało pozyskane w marcu 2017 r. Druga jednostka, która ma otrzymać nazwę Aqua Kvaløy, miała zostać dostarczona (według pierwotnie udostępnionych informacji) w połowie 2018 r. Nowsze znane doniesienia mówiły o sierpniu 2018 roku.

W międzyczasie dwa zamówione statki zostały przydzielone do przyszłej floty nowo utworzonej firmy DESS Aquaculture, która miała się stać operatorem dwóch siostrzanych statków. DESS, jest wspólnym przedsięwzięciem firmy znanej na rynku akwakultury Marine Harvest i armatora Deep Sea Supply. Według niektórych źródeł, odpowiedzialność za zarząd techniczny i załogowy Aqua Tromøy miała przypaść firmie Stan Shipping Agency Ltd. z Gdańska.

Projekt statków opracowała norweska firma projektowo-konsultingowa Seacon AS, specjalizująca się w statkach rybackich i do obsługi hodowli rybnych, we współpracy z Grupą Artic i firmą Havyard MMC z Fosnavåg. Statek o stoczniowym numerze budowy NB SC 75/1 został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z przepisami i pod nadzorem DNV GL.

Seria SC 75 została zaprojektowana tak, by uzyskać tańszy, bardziej ekonomiczny statek do przewozu żywych ryb bez uszczerbku dla jakości projektu, komfortu bytowania i pracy załogi, środowiska i jakości przetwórstwa ryb. Prostsza koncepcja, nowe podejście w projektowaniu tego typu statków, inny niż dotychczas sposób rozplanowania przestrzennego statku i jego wyposażenia funkcjonalnego sprawiają, że jest on generalnie tańszy w porównaniu z dotychczas stosowanymi rozwiązaniami, przy czym - jak zapewniają projektanci - jakość samej konstrukcji statku i jego wyposażenia jest równorzędna lub nawet wyższa niż na innych podobnej funkcji statkach.

Każdy ze statków wyposażony jest w dwa zbiorniki do przewozu żywych łososi o łącznej pojemności 3000 m³, które mogą być również wykorzystane do usuwania pasożytów za pomocą wody słodkiej lub nadtlenku wodoru.

Aqua Tromøy jest najprawdopodobniej pierwszym statkiem do przewozu żywych ryb zbudowanym w Polsce jako całkowicie wyposażony i przekazanym bezpośrednio armatorowi.

Polskie stocznie zbudowały dotąd około 12 statków do przewozu żywych ryb (lub niewiele większą - zbliżoną liczbę), jednak były to statki częściowo wyposażone zbudowane w podwykonawstwie dla stoczni zagranicznych (norweskich we wszystkich przypadkach), z tym, że część z nich przekazywana była przez polskie stocznie w wysokim stanie zaawansowania wyposażenia (np. Aqua Merdo ze stoczni Montex z zeszłego roku, którego operatorem, podobnie jak w przypadku Aqua Tromøy i Aqua Kvaløy, jest DESS, a także budowane w ostatnich latach w stoczni Marine Projects statki dla Larsnes Mekaniske Verksted).

pbs, rel (Seacon)

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Aqua Tromøy i Aqua Kvaløy - charakterystyka podstawowa:
nr IMO (Aqua Tromøy) - 9818888
państwo bandery - Norwegia
armator (właściciel) - Artic Group AS, Norwegia
operator - Marine Harvest Norway AS
armator zarządzający, zarząd techniczny - Stan Shipping Agency Ltd, Polska
stocznia - Crist SA, Gdynia
stoczniowy nr budowy (Crist) - B75/1 (Aqua Tromøy)
przekazanie przez stocznię - 11.09.2018 (Aqua Tromøy)
wodowanie - 17.01.2018 (Aqua Tromøy)
położenie stępki - 08.03.2017 (Aqua Tromøy)
długość całkowita - 76,90 m (75,70 m lub 76,859 według innych źródeł)
długość między pionami - 69,745 m
szerokość - 15,00 m (według innego źródła - szerokość maksymalna - 15,08 m, szerokość konstrukcyjna - 14,992 m)
wysokość boczna - 8,00 m
zanurzenie - 6,80 m
szacowana masa kadłuba - ok. 980 ton (według innego źródła ta sama wartość podawana jest jako masa statku pustego)
tonaż pojemnościowy brutto - 2784 (według innego źródła - 2500)
tonaż pojemnościowy netto - 836
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 6698
nośność - 1230 t
łączna pojemność ładunkowa (2 ładownie na ryby) - 3000 m³
wytwornica wody słodkiej - 6000 m³ / dzień
pompy obiegowe - 8 × 3000 m³/h przy 10 mlc
pompy próżniowe - 2 × 6000 l
ster strumieniowy - 1 × 400 kW
system ładunkowy:- załadunek ryb - system próżniowy i podciśnieniowy (z separacją wody)
- rozładunek ryb - przesuwna przegroda i rozładunek ciśnieniowy 12 mlc
- produkcja wody słodkiej - RO z wstępnym oczyszczaniem UV, 6000 m³/dzień
- filtry CO₂ - 2 × 3000 m³/h
- filtry - 8 × automatyczne filtry ciśnieniowe 3000 m³/h, 150 mikronów; UV - 4 × 2500 m³/h @ T10 = 92%
- ozonowy system dezynfekcji (O₃) - 2 × generator O₃, każdy po 3,2 kg/h przy 10 % wag.
- wytwarzanie tlenu (O₂) - 2 × wytwornice O₂, każda po 67 kg/h przy czystości 93 %
- system usuwania pasożytów - woda słodka i H₂O₂
uzdatnianie wody balastowej - tak
system mycia zbiorników - tak
napęd - elektryczny z silnikiem diesla, Halvorsen Power - 4 × zespoły prądotwórcze z silnikami wysokoprężnymi Cummins o mocy 940 kW każdy
1 × awaryjny / portowy zespół prądotwórczy 250 kW
2 × pędniki azymutalne o mocy 1000 kW każdy
silniki główne wyposażone w katalizatory spalin, spełniające wymogi IMO Tier III
prędkość (w stanie załadowanym / pod balastem) - 12,5 / 14 węzłów
klasyfikacja - DNV GL.

Aqua Tromøy opuszczający stocznię i port w Gdyni 13 września 2018 r.
Aqua Tromøy opuszczający stocznię i port w Gdyni 13 września 2018 r.

 

Aqua Tromøy przy nabrzeżu stoczni Crist
Aqua Tromøy opuszczający stocznię i port w Gdyni 13 września 2018 r.Aqua Tromøy opuszczający stocznię i port w Gdyni 13 września 2018 r.Aqua Tromøy przy nabrzeżu stoczni Crist
+4 Live Fish Carriers
Może warto nadmienić, ze Norwegia jest potentatem w tej grupie jednostek.
W 2016 eksploatowali 61 jednostek o średniej pojemności zbiorników 1407 m3. Największe z nich to grupa 3000-3500 m3.
Największym obecnie armatorem jest Solvtrans z 21 jednostkami, z tego 5 powyzej 3000 m3.
Kadłuby Ronia Ocean i Ronia Diamond 3200 m3 w trzech zbiornikach budowano w Gdańsku,a numery 1 i 2 w Hiszpanii.
Bardzo ciekawy architektonicznie jest Oystrand IMO 9772448 budowany w Giurgiu-Rumunia 3600 m3-540 ton ryby, 3401 GT.
Ciekawie wygląda projekt zakontraktowany w Havyard, będzie budowany w Cemre Turcja.
Jednostka o długości 116 m pomieści 7450 m3 (dwukrotnie więcej jak eksploatowane)
W 2017 Norwegowie odebrali 10 jed o łacznej pojemności 32000 m3.
Konkurentem Solvtrans jest Rostein 7 jed i Artic Shipping 6 jed, głównie paszowce. Częsć jed równiez Z Gdanska.
Mieczyslaw
15 wrzesień 2018 : 10:57 Mieczyslaw | Zgłoś
0 Myklebust Verft
Myklebust Verft nie należy już do grupy Kleven.
17 wrzesień 2018 : 07:59 Michał 123 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter