Stocznie, Statki

Norweski przemysł morski (w tym głównie okrętowy) po raz kolejny, w ramach cyklicznego wydarzenia, stworzył sobie nośną, medialną okazję do promocji na arenie międzynarodowej. Dzisiaj, podczas największych w świecie targów branży morskiej, ogłoszono oficjalnie zwycięzcę kolejnej edycji, organizowanego od 1997 roku, współzawodnictwa o tytuł norweskiego Statku Roku (The Ship of the Year).   

Tym razem do ostatecznej walki o tytuł nominowano trzy zaawansowane technicznie statki z różnych segmentów rynku żeglugowego. Były nimi statek do połowu kryla armatora Aker Biomarine - Antarctic Endurance, statek turystyczny o napędzie całkowicie elektrycznym Future of The Fjords eksploatowany w norweskich fiordach przez The Fjords oraz ekspedycyjny statek wycieczkowy Le Lapérouse zbudowany dla francuskiego armatora Ponant.   

Konkurs organizowany jest przez norweskie pismo fachowe "Skipsrevyen". Jego czytelnicy zgłaszają propozycje statków - kandydatów do nagrody, a eksperckie jury wyłania w toku dyskusji finalną "krótką listę" nominowanych i ostatecznego zwycięzcę.

W tym roku jury złożone z Haralda Solberga, dyrektora naczelnego Norweskiego Stowarzyszenia Armatorów, Larsa Gørvell-Dahlla, dyrektora sekcji morskiej Federacji Przemysłu Norweskiego i Asle B. Strønena, przewodniczącego jury i dyrektora naczelnego Norwegian Shipbuilders Sales and Marketing Organization, zawyrokowało, że norweskim "Statkiem Roku" 2018 jest Future of The Fjords zbudowany przez stocznię Brødrene Aa. Nagrodę, podczas uroczystości w norweskim pawilonie narodowym na targach SMM, rozpoczętej w południe, we wtorek 4 września, wręczył budowniczym i armatorowi ambasador Norwegii w Niemczech - Petter Ølberg.

Z trzech nominowanych w tym roku statków dwa pozostałe zbudowały stocznie norweskiej grupy Vard należącej do włoskiego koncernu Fincantieri. Antarctic Endurance ze stoczni Vard Brattvaag został zaprojektowany z myślą o zrównoważonych połowach w rejonach antarktycznych. 
Wyposażony w najnowszą technologię dla przyjaznej środowisku eksploatacji, nowy trawler krylowy może także przetwarzać biomasę na pokładzie, dzięki zaawansowanej przetwórni i wykorzystuje technikę Eco-Harvesting, czyli unikatowy system trałowy (obsługi sieci typu włok) ze specjalnym mechanizmem, który - jak zapewniają twórcy - oddziela każdą sztukę gatunków innych niż kryl i pozostawia ją w morzu bez strat.

Le Lapérouse pochodzi ze stoczni Vard Søviknes i jest luksusowym ekspedycyjnym wycieczkowcem z klasą lodową, rozpoczynającym serię "Ponant Explorers Series". Wśród ciekawych cech projektowych na szczególna uwagę zasługuje "Blue Eye" - podwodny salon "wielo-sensoryczny" (ponoć działający na różne zmysły) pozwalający pasażerom na obserwację krajobrazów i życia toni wodnej przez duże okna porównywane przez projektantów i armatora, w materiałach marketingowych, do "oczu walenia" (cokolwiek miałoby to znaczyć). Statek o tonażu pojemnościowym brutto ok. 10 000 jednostek przekazany został armatorowi w czerwcu br.

Tegoroczny laureat nagrody, Future of The Fjords, to druga jednostka z serii "Seasight" stoczni Brødrene Aa, niemal bliźniacza w stosunku do Vision of The Fjords, wprowadzonej do eksploatacji w 2016 i także nagrodzonej tytułem norweskiego "Statku Roku". Jednak o ile wcześniejszy statek turystyczny projektu "Seasight" był jednostką hybrydową, z generatorami opartymi na silnikach spalinowych, zainstalowanymi na pokładzie, to Future of The Fjords jest już całkowicie "zero-emisyjnym", "całkowicie elektrycznym" statkiem pasażerskim, którego akumulatory, w zakresie normalnej eksploatacji, ładowane są wyłącznie z sieci lądowej.

Vision of the Fjords - zdobywca tytułu norweskiego "Statku Roku" 2016 - materiał video.

Statek zasilany jest z pływającej stacji ładowania akumulatorów okrętowych Power Dock ("przystań zasilająca"), która jest w stanie załadować jego akumulatory w ciągu 20 minut, a oferuje również przechowywanie i dostarczanie na statki materiałów eksploatacyjnych, jak oleje smarne czy paliwa dla jednostki siostrzanej nagrodzonego statku i odbiór ścieków ze statku do utylizacji na lądzie.

Future of The Fjords może zabierać do 400 pasażerów w 90-minutowe rejsy z Flåm do Gudvangen, przepływając przez Nærøyfjord. Będzie eksploatowany przez cały rok, co da prawie 700 rejsów okrężnych w roku. 

Future of The Fjords - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 42,00 mszerokość - 15,00 m
materiał - konstrukcja przekładkowa (sandwich) / włókna węglowe
miejsca dla pasażerów - 400
klasyfikacja - DNV GL (light craft)
silniki napędu głównego (elektryczne) - 2 × 450 kW
śruby napędowe - nastawne
bateria akumulatorów - 1800 kWh

PBS

1 1 1

Ostatnie ankiety