Stocznie, Statki

Stocznia Ulstein Verft odebrała zbudowaną przez stocznię Crist częściowo wyposażoną jednostkę Acta Auriga. W ciągu najbliższych miesięcy statek wsparcia prac konstrukcyjnych offshore zostanie wyposażony i przetestowany, a następnie przekazany holenderskiemu operatorowi.

Jak czytamy w komunikacie Ulsteina, prace w niewymienionej w nim z nazwy polskiej stoczni, zostały ukończone zgodnie z harmonogramem. Częściowo wyposażony statek Acta Auriga (service offshore vessel – SOV) został zwodowany 7 listopada, a następnie wydokowany i przygotowany w podróż do Ulsteinvik w Norwegii. Z Gdyni został wyholowany 8 listopada po południu.

Jednostka znajduje się teraz w krytym doku stoczni, gdzie niebawem rozpocznie się jej wyposażanie i kompletowanie oraz instalacja dostarczonego przez SMTS systemu. Chodzi o żuraw z kompensacją ruchów 3D o 6-tonowym udźwigu, a także pomost komunikacyjny z dynamiczną kompensacją ruchów, który zamontowany będzie na kolumnie ze zintegrowanym systemem dostosowywania wysokości pomostu i z windą dla personelu oraz drobnych ładunków. 

Do końca pierwszego kwartału 2018 roku, Acta Auriga zostanie przekazana finalnemu odbiorcy – holenderskiemu operatorowi Acta Marine. Dołączy tym samym do Acta Orion, podobnej jednostki, którą, jako częściowo wyposażoną, zbudowano na zamówienie stoczni holenderskiej przez firmę Partner Stocznia z Polic/Szczecina.

Statek będzie wykorzystywany podczas budowy morskiej farmy wiatrowej, montażu, a także prac konserwacyjnych. Ma efektywnie i bezpiecznie wykonywać swoje zadania przy falach o wysokości do 3 m. Ma temu sprzyjać m.in. konfiguracja kształtu kadłuba - X-Bowi i X-Stern.

Acta Marine to operator działający na skalę światową w branży, jak m.in. pogłębiarska czy w budownictwie morskim. Firma jest właścicielem i zarządza flotą około 45-statków.

Norweska spółka Ulstein Group swoją działalność rozpoczęła już w 1917 roku i specjalizuje się m.in. w projektowaniu statków i obiektów pływających oraz ich budowie.

Acta Auriga - charakterystyka podstawowa:

stocznia wyposażająca / główny kontraktujący - Ulstein Verft AS, Ulsteinvik, Norwegia
podwykonawca - statek częściowo wyposażony - Crist SA
stoczniowy nr budowy - 308
rok przekazania do eksploatacji - 2018
projekt - SX195, Ulstein Design & Solutions AS, Norwegia
armator - Acta Marine B.V., Holandia
długość całkowita - 93.40 m
szerokość konstrukcyjna - 18.00 m
zanurzenie maksymalne - 6.00 m
zanurzenie konstrukcyjne - 5.60 m
wysokość boczna - 7,60 m
nośność przy zanurzeniu maks. / konstr. - 3200 t / 2600 m
tonaż pojemnościowy brutto - 6050
prędkość (maks.) - 13 węzłów
moc napędu głównego - 3000 kW
powierzchnia pokładu roboczego (pokład główny) - 500 m²
maksymalna ładowność na pokładzie głównym - 650 t
maksymalna ładowność pokładu ochronnego (A) - 250 t
miejsca dla techników obsługi farm wiatrowych - 120
system pozycjonowania dynamicznego - DP2
autonomiczność - ok. 30 dn
klasyfikacja - DNV-GL
notacja klasy - +1A SF, E0, Offshore Service Vessel, Strengthened (DK, HA), DYNPOS (AUTR), CLEAN (DESIGN), COMF(C-2,V-2), NAUT(OC), BWM(T), BIS

AL, PBS, rel (Ulstein Verft)

1 1 1

Ostatnie ankiety