Stocznie, Statki

Takie statki buduje się na świecie rzadko i stanowią one bardzo prestiżowe zlecenia dla stoczni. Najnowszy, a zarazem jeden z największych i najpiękniejszych z nich, pożegna się wkrótce Gdańskiem. W piątek po południu miejsce urodzin - stocznię Remontowa Shipbuilding i gdański port - opuścić ma żaglowiec szkolny o wdzięcznej i adekwatnej nazwie El-Mellah, co w języku arabskim znaczy "Żeglarz". W piątek, 17 listopada rozpocznie podróż do Algierii. 

Duże statki żaglowe są nie tylko "ambasadorami" państw, z do których należą, ale również znakomitymi wizytówkami dla budujących je stoczni. Jeszcze przed przekazaniem właścicielowi najnowszy tall ship z Gdańska wzbudzał zainteresowanie, pojawiając się w specjalistycznych mediach nie tylko morskich (jak to ma nierzadko miejsce w przypadku produktów polskich stoczni), ale tym razem także tych zajmujących się wojskowością i techniką dla armii.

Jest to bowiem statek zbudowany dla Marynarki Wojennej. Jednostka służyć ma kadetom Akademii Marynarki Wojennej z Tamenfoust w Algierii do doskonalenia rzemiosła morskiego i szkolenia w zakresie nawigacji. Będzie także pełnić funkcje reprezentacyjne poza terytorium Algierii oraz uczestniczyć w zawodach i regatach międzynarodowych.

Statek zbudowała stocznia Remontowa Shipbuilding SA z Holdingu Remontowa, na mocy kontraktu zaaranżowanego przez Cenzin z grupy PGZ. Projekt statku dostarczyła firma projektowo-konsultingowa Choren Design & Consulting, kierowana przez Zygmunta Chorenia, zaliczanego do najlepszych projektantów żaglowców na świecie. El-Mellah stał się, w listopadzie 2015 roku, tysięczną jednostką zwodowaną w Stoczni Remontowa SA, a zarazem pierwszym dotąd żaglowcem tam zbudowanym.

Przypomnijmy, że 21 października br. przy nabrzeżu stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku miało miejsce podniesienia bandery na algierskim żaglowcu poprzedzone podpisaniem dokumentów zdawczo-odbiorczych. Uroczystość uświetnili swoją obecnością m.in. ambasador Algierii w Polsce Salah Lebdioui, attaché obrony Kenani Benzerga i delegacja marynarki wojennej Algierii pod przewodnictwem generała Mekhneche Saad oraz prezes firmy Cenzin Sebastian Meitz, a także - jako gospodarze - prezes grupy kapitałowej Remontowa Holding Piotr Soyka i prezes stoczni Remontowa Shipbuilding Piotr Dowżenko.

Zanim nastąpiło podniesienie bandery Algierii na jednostce, po zakończeniu szeregu testów i prób morskich, o których informowaliśmy na łamach Portalu Morskiego, okręt trafił jeszcze na kilka dni do doku nr 4 stoczni Remontowa SA, gdzie przeszedł ostatni przegląd kadłuba i drobne prace wykończeniowe, np. poprawki malarskie na kadłubie i odświeżenie warstwy powłoki przeciwporostowej.

Trójmasztowa fregata (ożaglowanie rejowe) charakteryzuje się długością całkowitą 110 m, szerokością 14,5 m i wysokością boczną 8,6 m. Łączna powierzchnia ożaglowania statku to ok. 3000 m² zapewniająca prędkość pod żaglami nawet 17 węzłów (przy wietrze 6° B), a najwyższy z masztów sięga 54 m wysokości licząc od lustra wody. Załogę żaglowca stanowi 222 ludzi (w tym 120 kadetów, spośród których 40 ma być kobietami). Z trzech stalowych masztów najwyższy, środkowy, ma wysokość 54 m, a trzeci mieści przewód kominowy.

El-Mellah może być eksploatowany na wszystkich dostępnych akwenach świata z wyłączeniem strefy polarnej w okresie zimy polarnej.

Zobacz także: El-Mellah podniósł banderę

PBS, GL

Fot.: Piotr B. Stareńczak

 

 

Komentarze   

-6 Ładna fotka
Ale, czy wyposazanie takiego kadłuba przez dwa lata to powod do dumy?
FLYING CLIPPER został zwodowany w Chorwacji 10.06.2017. Jest on znacznie wiekszy, 6350 m2 zagla i bardziej luksusowy.
Do eksploatacji ma wejsć juz na wiosnę. Wspołtwórca jest rowniez pan Choreń.
Słusznie zauwazono, ze głownym posiadaczem takch jednostek jest "navy".
Kiedys głównym zajęcim kadetow bylo "cegielkowanie" i wspinanie sie na reje.
Komu dzisiaj potrzebne jest takie szkolenie? Z pewnoscią nie flocie handlowej.
Kiedys w Polsce ambasadorem był Batory i ewentualni nastepcy ale weszły samoloty i problem sie skonczył.
Eksploatowanie tych statkow jako wycieczkowce to ekskluzywny biznes.
Flota USA zamiast zaglowcow oferuje stosowne symulatory.
Zupełnie czyms innym sa mniejsze jednoski sluzace innym celom. Tak jak Pogoria i inne.
Stocznia to przetsiebiorstwo mające przynosic zyski. Naiwnie zapytam ile $$ zarobiono na El-Mellah?

Mieczyslaw
16 listopad 2017 : 17:20 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Ostatnie ankiety