Stocznie, Statki

System napędowy statku zostanie przebudowany na zasilany gazem ziemnym (LNG). Kanadyjski operator promowy BC Ferries oficjalnie poinformował 6 września o wyłączeniu z eksploatacji promu Spirit of British Columbia. Statek został najpierw odstawiony do placówki konserwacyjnej floty (Fleet Maintenance Unit) w Richmond, gdzie został przygotowany do bardzo długiego, jak na ten prom, rejsu do Polski, Pacyfikiem - wzdłuż zachodnich brzegów Ameryki Północnej i przez Atlantyk, do stoczni Remontowa SA w Gdańsku, gdzie przejedzie tam modernizację "w połowie życia eksploatacyjnego" (mid-life upgrade).

Przygotowania w Richmond polegały m.in. na instalacji falochronu w dziobowej części głównego pokładu samochodowego, montażu wyposażenia ułatwiającego dostęp (możliwość wejścia z pilotówki) dla pilotów oraz na załadunku zaopatrzenia na nietypową dla tego promu długą podróż. Ponadto przeprowadzono inspekcje dotyczące bezpieczeństwa statku i zdjęto z niego wyposażenie i zapasy niepotrzebne na pokładzie w trakcie podróży do Polski i w czasie przebudowy.

Statek wyruszył z Kanady, z prowincji British Columbia, 12 września. Najprawdopodobniej 22 lub 23 września wejdzie do Kanału Panamskiego. Przewiduje się, że - o ile pogoda nie pokrzyżuje planów - podróż do Gdańska trwać będzie 42 dni.

Remontowa SA z Gdańska zdobyła w 2016 roku kontrakt od BC Ferries na przeprowadzenie modernizacji mid-life upgrade promów klasy "Spirit", która w przypadku obu promów obejmie przebudowę siłowni na dwupaliwową - z możliwością zasilania zarówno nisko-siarkowym olejem napędowym, jak i gazem ziemnym (składowanym jako LNG) jako głównym paliwem.

BC Ferries przeprowadziła konkurs ofert, w którym Remontowa SA pokonała wielu renomowanych konkurentów, w tym jedną stocznię kanadyjską, która - jak wyjaśnia armator na potrzebę krajowej opinii publicznej - wycofała swoje uczestnictwo w procedurze wyboru oferty przed jej zakończeniem.

- W ostatnim roku finansowym wydaliśmy około 100 milionów dolarów na paliwo diesel-owskie, z czego dwa statki klasy "Spirit" spaliły 15,5 procenta - ujawnił Mark Wilson, vice-prezes BC Ferries ds. technicznych.

- Skroplony gaz ziemny jest znacząco tańszy od tradycyjnego paliwa okrętowego. Przebudowa dwóch z największych statków we flocie, wraz z niedawnym wprowadzeniem do eksploatacji trzech nowych dwu-paliwowych promów klasy "Salish" (zbudowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku - red.) w znacznym stopniu pomoże nam w zakresie zmniejszania naszego "śladu węglowego", jak i w utrzymaniu przystępnych cen opłat za przejazd promami dla naszych klientów - dodał Wilson.

BC Ferries spodziewa się, że używając paliwa LNG na statkach klasy "Spirit" po przebudowie w gdańskiej stoczni, zmniejszy emisje CO2 o 12 000 ton rocznie, co odpowiada odciążenie dróg z 2500 samochodów w każdym roku.

Na promach BC Ferries zostaną zainstalowane w stoczni Remontowa SA silniki typu 34DF, inne komponenty układu napędowego - np. przekładnie redukcyjne, zintegrowane systemy automatyki okrętowej oraz systemy zasilania gazem LNG i składowania gazu LNGPac dostarczone przez Wärtsilä.

Złożoność projektu wymagała intenstwnych przygotowań i koordynacji między Wärtsilä i Remontową SA, na długo przed przybyciem pierwszego z promów na przebudowę do Polski.

Poza przebudową siłowni na alternatywne zasilanie dwoma rodzajami paliwa, z LNG mającym być paliwem głównym, modernizację przejdą także pomieszczenia pasażerskie promów. Położone zostaną nowe wykładziny dywanowe, odnowione łazienki, powiększony będzie sklep. Na pokładzie nr 6 powstanie nowa kawiarnia. Zmodernizowane zostaną windy.

Poza częścią pasażerską, przeprowadzone zostaną takie modernizacje, jak wymiana wyposażenia nawigacyjnego, instalacja nowych układów sterowych, łącznie z płetwami i maszynami sterowymi, instalacja nowych lub modernizacja istniejących sterów strumieniowych, płatów śrub napędowych, oświetlenia LED-owego i wymiana systemu klimatyzacji na bardziej efektywny - redukujący zużycie energii.

Przebudowa i modernizacja pierwszego promu - Spirit of British Columbia - ma trwać od jesieni tego do wiosny przeszłego roku. Drugi - Spirit of Vancouver Island - będzie modernizowany od jesieni 2018 do wiosny 2019 roku. Taki harmonogram pozwoli obu statkom wrócić na linię na sezon letni, gdy ruch jest największy.

Prom Spirit of British Columbia został zbudowany w 1993 roku, a Spirit of Vancouver Island przekazany do eksploatacji rok później. Oba statki obsługują połączenie Metro Vancouver - Victoria (Tsawwassen - Swartz Bay) - najbardziej uczęszczane   linii promowych, na których operuje flota BC Ferries.

PBS, rel (BC Ferries, Wärtsilä)

Zakres dostaw Wärtsilä na przebudowywany w Remontowej SA prom Spirit of British Columbia
Prom Spirit of British Columbia
Zakres dostaw Wärtsilä  na przebudowywany w Remontowej SA prom Spirit of British Columbia Prom Spirit of British ColumbiaProm Spirit of British Columbia
1 1 1