Stocznie, Statki

Zwodowana w ostatnich dniach jednostka, o stoczniowym numerze budowy 58, jest pierwszą z dwóch siostrzanych zakontraktowanych przez stocznię Larsnes Mekaniske Verksted AS z Norwegii. Stocznia Larsnes poinformowała o zdobyciu zamówienia na te nowe statki rybackie dla armatorów z północnej Norwegii w lipcu ubiegłego roku.

Statki zaprojektowało okrętowe biuro konsultingowe Naval Consult z Måløy. Jak poinformowała stocznia - podwykonawcami i dostawcami mają być, w większości, firmy z regionu Sunnmøre.

Sander Andre o stoczniowym numerze budowy 58 dla armatora Mirsel AS z Lofotów, z przewidywanym terminem przekazania do eksploatacji w III kwartale 2017 roku, płynie właśnie do Norwegii na holu holownika Ronja. Zestaw holowniczy opuścił Stocznię Wisła w środę, 9 sierpnia 2017 r. Ma dotrzeć do Larsnes 16 sierpnia.

Drugi ze statków zamówionych w stoczni Larsnes, którego kadłub też ma powstać w gdańskiej stoczni, to Nordhavet, o numerze budowy 59, dla armatora Arvesen AS z Ibestad w rejonie Troms, z terminem przekazania przez stocznię w II kwartale roku 2018 (niektóre źródła mówią o maju).

Oba statki budowane są według niemal identycznego projektu (NC 126) i mają się charakteryzować tonażem pojemnościowym brutto tuż poniżej 500 jednostek. Każdy ze statków ma być wyposażony w zbiorniki do przewozu żywych ryb o pojemności 420 m³.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Larsnes Mek. Verk.; Rys.: Naval Consult

Sander Andre i Nordhavet  (Larsnes 58 i 59) - charakterystyka podstawowa:
stocznia (częściowo wyposażony kadłub)   Stocznia Wisła Sp. z o.o., Gdańsk
stocznia (główny kontraktujący, stocznia wyposażająca)   Larsnes Mekaniske Verksted AS, Larsnes, Norwegia
długość całkowita   38,65 m
długość między pionami   33,456 m (według innych źródeł 32,50 m)
szerokość konstrukcyjna   9,25 m
wysokość boczna do pokładu głównego   3,85 m
wysokość boczna do pokładu ochronnego   6,20 m
zanurzenie maksymalne   5,05 m
tonaż pojemnościowy brutto   499
tonaż pojemnościowy netto   154
skompensowana pojemność brutto   1976 CGT
pojemność zbiorników na wodę słodką   25 m³
pojemność zbiorników paliwowych   75 m³
pojemność zbiorników balastowych i przeciw-przechyłowych   16 m³
pojemność zbiorników z wodą chłodzoną na ryby (RSW tanks)  420 m³
pojemność zbiorników balastowych   16 m³
załoga  5 osób

Pamiątkowe zdjęcie załogi Stoczni Wisła ze statkiem Sander Andre przed wodowanie,
Sander Andre holowany do Norwegii
Sander Andre - renderyzacja projektu
Pamiątkowe zdjęcie załogi Stoczni Wisła ze statkiem Sander Andre przed wodowanie, Sander Andre holowany do Norwegii Sander Andre - renderyzacja projektuSander Andre holowany do Norwegii Sander Andre - renderyzacja projektuSander Andre - renderyzacja projektu
-1 Polacy to złodzieje
Siła rzeczy nie chcą polskiego wyposażenia jak jedna z drugą firmą ( z Trojmiasta i nie tylko ) instalują Szwedom nic nie warte oświetlenie na pewnym statku - kupa elektrzycznych śmieci. Nachapać się szybko ale popsuć markę dla wszystkich to łatwo.
10 sierpień 2017 : 09:06 Wiesiek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 LARSNES
WIESIEK jak WIEŚNIAK to statek dla norwegiii.
10 sierpień 2017 : 13:03 Tytus Romek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Tyfus
Tytus Romek ty wracaj do tej bajki z powrotem bo czytać nie umiesz.
12 sierpień 2017 : 21:37 Wiesiek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 B-58
Po raz kolejny chcę sie upomnieć o znaczenie zbiornikow RSW. Równiez tutaj sejner NIE BĘDZIE transportował zywej ryby.
Po skomasowaniu w okrężnicy i przepompowani na pokład ryba nie ma szans na przeżycie.
Do tego woda w zbiornikach jest celowo schładzana.
Co sie tyczy magicznej granicy 500 GT (GT=2.8317 m3), to chodzi tutaj o rozne przepisy dotyczace budowy i wyposazenia statku,
ponizej 500 GT czyni jednostkę tańszą.
Skompensowaną pojemnośc brutto proponuję nazywac przeliczeniową. Nie jest stosowana w żegludze.
Pozdrawiam
Mieczyslaw
10 sierpień 2017 : 13:11 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 statek
Zapomnieliscie dodac ze drugi jest budowany w stoczni "SAFE"
10 sierpień 2017 : 15:25 jacol1908 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Wisla & Safe
Prawdopodobnie nalezy mówic o trzech a nie dwóch sejnerach NC-126.
B-58 + B-59 ze Stoczni Wisła oraz B-60 Gunnar K - Stocznia Safe.
Prosze o sprostowanie jesli się mylę.
Mieczyslaw
11 sierpień 2017 : 14:30 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 ja dla Panów coś powiem
przekazano statek Norwegii...chyba,że np. Danii z przeznaczeniem dla Norwegii...
12 sierpień 2017 : 08:40 wers Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter