Stocznie, Statki

28 lipca w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta zwodowane zostały dwa statki rybackie.

Operacja podwójnego wodowania nie należy do codziennych sytuacji w stoczni. W ponad czterdziestoletniej historii pochylni B1 dopiero po raz drugi miało na niej miejsce podwójne wodowanie. 

Jako pierwszy, zwodowany został częściowo wyposażony trawler rybacki oznaczony numerem budowy B-437. Po południu dyrektor Zakładu Nowych Budów wydał komendę do wodowania jednostki B-698, którą Nauta realizuje jako statek kompletnie wyposażony. 

- Wodowanie statku to zawsze święto dla Stoczni, wszystkich jej pracowników i armatora. Dziś możemy świętować podwójnie, ponieważ zwodowaliśmy dwa statki. Dziękuję i gratuluję wszystkim pracownikom, którzy byli zaangażowani w realizację tych projektów - powiedział Sławomir Latos, prezes Zarządu Stoczni Nauta. 

Trawler Themis (B-437) powstał w Stoczni Nauta na zamówienie duńskiego klienta - Karstensens Skibsvaerft AS. Finalnym odbiorcą jednostki będzie duński armator Themis Fiskeri, który należy do pierwszej dziesiątki armatorów zajmujących się połowami pelagicznymi w Danii. Themis ma 63 m długości i prawie 13 m szerokości. Zanurzenie jednostki wynosi 7,8 m. 

Ocean Star (B-698) jest zdecydowanie większą jednostką - ma 87 m długości i 18 m szerokości. Statek powstał na zamówienie szkockiego armatora Mewstead. W Stoczni Nauta pozostanie do jesieni w celu finalnego wyposażenia. Na jego pokładzie znajdą się najnowocześniejsze urządzenia do połowu, przechowywania i przekazywania ryb odbiorcy, a także specjalistyczne wyposażenie służące do lokalizowania łowisk oraz szacowania ich wielkości i rodzaju. Silnik o mocy 7 000kW, współpracujący z dwoma sterami strumieniowymi zapewni bardzo dobrą manewrowość jednostki podczas zarzucania i zbierania sieci. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, statek będzie najbardziej efektywną jednostką na świecie w swojej klasie. Ocean Star został wybudowany według projektu firmy Wartsila Design.  

- Budowa nowoczesnych statków rybackich stanowi znaczną część zamówień Zakładu Nowych Budów. Co szczególnie istotne, wodujemy dziś pierwszą jednostkę tego typu budowaną pod klucz - powiedział Reza Sohrabian, szef marketingu Zakładu Nowych Budów. - Dzięki zdobytemu doświadczeniu, możemy konkurować na rynku coraz lepszą ofertą - dodał. 

Operacja podwójnego wodowania została przeprowadzona po raz drugi w historii działania pochylni B1. Po raz pierwszy system umożliwiający podwójne wodowanie został wykorzystany w lipcu 2015 r., kiedy Nauta wodowała dwa częściowo wyposażone sejnery Don Ole - dla norweskiego odbiorcy Fitjar Mekaniske Verksted i Ruth - dla Karstensens Skibsvaerft AS. 

Od momentu uruchomienia Zakładu w Gdańsku jesienią 2013 r., Stocznia zakontraktowała łącznie 22 statki do połowu ryb. Oprócz statków rybackich w portfolio Nauty są także jednostki naukowo-badawcze i statki obsługowe dla sektora offshore. W ostatnim czasie Stocznia pozyskała także ważny kontrakt na budowę w pełni wyposażonego statku wywiadowczego dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej.

rel (Stocznia Remontowa Nauta)

+7 Podwojne dokowanie
Ostatnio bylo podwojne dokowanie - dok polecial ze statkiem :)
29 lipiec 2017 : 11:59 Stefan | Zgłoś
+5 bravo
nie jestem kadłubowcem, tylko zwykłym rurarzem więc się tak naprawdę nie znam, ale podoba mi się praca jaką wykonali kowale.ani śladu "żeber". a widziałem juz trochę statków, nawet te które były wodowane całkiem niedawno i szeroko opisywane na tym portalu, wyglądały tak jak zabiedzone kobyły.gratulacje dla Panów, świetna robota
29 lipiec 2017 : 22:10 krzych | Zgłoś
+6 nie ma za co bić brawa
"Żeber" nie ma bo to trawler i w dodatku z klasą lodową, tak więc i poszycie jest grubsze. "Żebra" są zawsze na przede wszystkim na konstrukcjach cienkościennych, jeśli nie w stoczni to po kilku tygodniach eksploatacji na morzu zawsze się pojawiają. Normalka.
30 lipiec 2017 : 21:14 kadłubowiec | Zgłoś
+11 B 698
Oby ten trawler nie byl budowany tak jak Oceanograf dla Uniwersytetu Gdanskiego czy jak kadlub B 690 slynny juz kadlub trawlera ktorego budowe nadzorowal buc czyli Stach F. i narazil Naute na wielomilionowe straty , Naute czyli skarb panstwa
tzn kazdego z nas obywateli. Kiedy Stach F. i jego kompani odpowiedza za straty i szkody na jakie narazili Naute?
30 lipiec 2017 : 06:05 mikolajek | Zgłoś
+7 Nie uwierzę
Do jesieni go wyposażą? Ale którego roku? Bo jak będą działali tak jak w przypadku statku badawczego dla Goeteborga czy kilku innych nowych budów, to zapowiada się, że najszybciej to będzie jesień, ale 2018, jeśli nie 2019.
30 lipiec 2017 : 08:59 JanKiel | Zgłoś
+5 nowe budowy
Braki kadrowe i braki organizacyjne są przyczyna , że stocznia nie jest w stanie zbudować statku kompletnie wyposażonego.
Jedyne co z trudem się udaje to budowa kadłuba z częściowym, niewielkim wyposażeniem oraz konserwacja .Statek dla Szwedów z Goteborga jest juz opóźniony prawie dwa lata a zwodowany kadłub trawlera dla Szkotów ma być wyposażany i oddany gotowy do eksploatacji w przyszłym roku lecz patrząc na to w jakim tempie pracuje się w Naucie to statek ten
będzie zdany Armatorowi dużo, dużo później sądzę , że będzie to koniec 2019 lub początek 2020 roku.Obym się mylił.
31 lipiec 2017 : 06:08 jorki | Zgłoś
+6 a gdzie mieszkańcy Gdańska i turyści?
Od lat dobrą tradycją była możliwość odwiedzenia stoczni i obejrzenia wodowania. Niestety, od kliku miesięcy Nauta zamknęła się na ludzi z zewnątrz. Dlaczego?
31 lipiec 2017 : 06:48 mw | Zgłoś
-7 Przynajmniej
Przynajmniej coś budują i to w dużej skali.
Obok w RSB szumi wiatr i szczątkowa produkcja. Stocznia w rozpadzie kadrowo-organizacyjnym.
Szkoda i co ciekawe kilka kluczowych osób robi teraz produkcje w Naucie tuż obok.
Może trzeba było ich posłuchać i dać szanse robić dalej swoje w RSB ?
31 lipiec 2017 : 12:22 Observer | Zgłoś
+4 przynajmniej
To chyba jakis żart. Spady z GSR to drugi sort jakby powiedzial pewien prezes ludzie ci oprocz tego ze biora kase nic nie umieja przykald : utopiony dok ze statkiem czy straty na nowych budowach.
02 sierpień 2017 : 05:19 makiton | Zgłoś
+5 Torbas B-690
Należy pogratulować kolejnemu dokonaniu Nauty. Niestety syndrom TORBASA IMO 9686596 wisi w powietrzu.
Tamten był pierwszym kadłubem trawlero-sejnera, Ocean Star pierwszym rybakiem pod klucz.
Dowiedzialem się też, ze stocznia buduje nowoczesne statki rybackie. Otóz sam autor pisze, ze Ocean Star będzie pierwszym.
Należy jednak zauwazać róznice pomiędzy statkiem i kadlubem statku.
Na koniec statek będzie zarzucał i zbierał sieci. Kiedys kapitan sprawną ręką zarzucił kotwicę. Myślałem że na tym się skonczy?
Pozdrawiam
Mieczyslaw
02 sierpień 2017 : 17:05 Mieczyslaw | Zgłoś
+4 Torbas
Sam tekst artykulu potwierdza , ze w Naucie brakuje ludzi znajacych sie na budowie statkow - nie widza roznicy miedzy kadlubem a gotowym statkiem. Mam watpliwosci czy OCEAN STAR trwaler , ktory ma byc oddany Armatorowi gotowy do polowow bedzie zbudowany w terminie, przyklady Oceanografu czy Skageraka pokazuja ze nie .Gdyby to bylo lat 30 temu
to bylbym pewien ze stocznia wywiaze sie z kontraktu a dzis nie. Szkoda bo Nauta byla niegdys bardzo dobra stocznia remontowa oraz stocznia budujaca od czasu doczasu inne jednostki pod klucz.
03 sierpień 2017 : 05:20 likor | Zgłoś
+5 torbas
Tylko drobna uwaga kadłub statku TORBAS był budowany ponad 2 lata - a zajmowali się nim m.in. Stach F. czyli buc oraz Krzxysztof G. i Wojciech S. a jaki wynik miała stocznia ? same straty.
05 sierpień 2017 : 14:26 kyle4 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter