Stocznie, Statki

Pierwszy etap projektowania promu pasażersko-samochodowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej jest już na ukończeniu – poinformował PAP członek zarządu MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych Konrad Konefał. Jak dodał, jednocześnie prowadzone są prace w szczecińskiej stoczni.

W piątek o godz. 10 na pochylni Wulkan w Szczecinie planowane jest położenie stępki pod budowę pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Jednostka zostanie zbudowana przez Morską Stocznię Remontową Gryfia, na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, będące częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, jest zarządcą funduszu Mars, który jest głównym akcjonariuszem MSR Gryfia i Szczecińskiego Parku Przemysłowego. W uroczystości wezmą udział: Mateusz Morawiecki - wicepremier, minister rozwoju i finansów, Joachim Brudziński - marszałek sejmu, Marek Gróbarczyk - minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz Paweł Mucha - sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

„Położenie stępki jest starą, morską tradycją; to bardzo ważny moment w procesie budowy statków – jest dniem oznaczającym formalny początek budowy statku, do którego towarzystwa klasyfikacyjne odnoszą przepisy i konwencje” – powiedział Konefał. Zaznaczył, że inauguracja projektu będzie „świętem dla wszystkich szczecinian, którzy zawiązani są z gospodarką morską”. Przypomniał, że ostatnie wodowanie dużej jednostki w szczecińskiej stoczni odbyło się w 2009 r.

Konefał poinformował, że obecnie kończy się pierwsza faza prac nad projektem technicznym promu. Głównymi projektantami są Piotr Żelazek i Marek Nowak z biura Westcon Design. Od strony PŻB głównym konsultantem jest Stanisław Domagałło z biura NED-Project. Zaznaczył, że w „późniejszych etapach realizacji projektu przewidziany jest udział kilku renomowanych, polskich biur projektowych”.

Dodał, że „równolegle z fazą projektową prowadzone są prace związane z przygotowaniem infrastruktury, na której powstanie prom”. Według Konefała szczecińska stocznia wymaga modernizacji w zakresie m.in. instalacji gazów technicznych i energii elektrycznej, a także odnowienia transportu poziomego, czyli pojazdów samonośnych.

Prom pasażersko-samochodowy będzie miał długość przeszło 202 m i szerokość 30 m. będzie osiągał prędkość 18 węzłów. Pomieści 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 70 osób. Ciekły gaz naturalny to główne paliwo ,jakie będzie wykorzystywała jednostka. Prom zostanie wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny, w części rufowej usytuowane zostaną dwa główne pędniki typu Azipod. Będzie on przystosowany do pobierania paliwa do zbiorników z wykorzystaniem infrastruktury terminalu LNG w Świnoujściu oraz portu w Ystad.

Konefał zaznacza, że obecnie trwa analiza dwóch głównych wariantów budowy promu dla PŻB. „Pierwszy z nich przewiduje budowę kadłuba z sekcji przygotowanych we współpracy z firmami kooperującymi z wykorzystaniem placu przy pochylni Wulkan, a następnie wyposażanie gotowego kadłuba już na pochylni. Natomiast drugi scenariusz zakłada budowę modułową z bloków wyprodukowanych m.in. przy udziale stoczni trójmiejskich będących częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej. W takim wariancie częściowo wyposażone bloki drogą morską trafiałyby do Szczecina, gdzie byłyby scalane na pochylni Wulkan” – powiedział. Decyzja dotycząca wyboru zostanie podjęta po analizach ekonomicznych. „Z pewnością będziemy chcieli, aby jak najwięcej marży zostało w Polskiej Grupie Zbrojeniowej” - podkreślił.

Pytany o właściwe rozpoczęcie budowy promu, czyli pierwsze cięcie blach, Konefał odpowiedział, że jest ono planowane na przełomie 2017 i 2018 r. „W czerwcu 2018 r. planowane jest rozpoczęcie cyklu pochylniowego. Według harmonogramu w 2019 r. prom będzie gotowy do zwodowania, by na początku 2020 r. został przekazany PŻB” - wyjaśnił.

Według informacji przekazanych przez MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych wiek graniczny dla eksploatacji promów wynosi 35 lat. „W skali globalnej średnia wieku promów wynosi około 28 lat. Dla porównania polskie porty obsługują promy, których średni wiek wynosi 28 lat. (…) Aby utrzymać pozycję na rynku dla krajowych armatorów niezbędna jest jak najszybsza wymiana floty. Specjaliści mówią, że aby utrzymać się na rynku, polscy armatorzy muszą wprowadzić do eksploatacji w najbliższym czasie od 8 do 10 nowych promów, które będą spełniały zaostrzające się wymogi środowiskowe” - informuje fundusz.

Polska Żegluga Bałtycka obecnie ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., Baltivię z 1981 r. oraz Mazovię zbudowaną w 1996 r. Cracovia to najnowszy zakupiony prom wybudowany w 2002 r., który rozpocznie swoją pracę na Morzu Bałtyckim w lipcu br. Jednostki PŻB pływają na trasach: Gdańsk-Nynashamn, oraz Świnoujście-Ystad.

mzb/ dym/, rel (MGMiŻŚ)

Wizualizacja Westcon
Wizualizacja Westcon
+12 prom projektowanie
Dobrze, że coś się dzieje z promem. Ja niestety mam wątpliwości czy te biura sobie poradzą. Przede wszystkim dlatego,
że brakuje doświadczonych konstruktorów i projektantów. Kolejna sprawa to wykonawstwo. Wydaje się, że konieczne będzie skorzystanie z pomocy holdingu gdanskiej stoczni remontowej, jest to jedyna firma trójmiejska mająca możliwości budowy
bloków, oczywiście są i różne małe dziwaczne firemki ale nie gwarantują one terminów anim jakości. Można skorzystać z Cristu i ewentualnie z Nauty chociaż w Naucie dzisiaj nie ma ludzi wykonujących prace kadłubowe ( są pojedyncze osoby)
(ale tu chodzi o zespoły gotowe do wykonania dużych zadań). Wyzwanie jest ogromne i chciałoby się by budowa zakończyła się sukcesem osobiście wierzę żą tak będzie.
22 czerwiec 2017 : 05:41 lokis Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Kto tam pracował to wie co sie tam dzieje
To w remontówce są doświadczeni projektanci?
Na emeryturach chyba albo zlecenie
23 czerwiec 2017 : 05:35 RMDC designer Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Ile etapów?
Pierwszy skończony a ile jeszcze pozostało i czy wszystkie etapy są równe? A przy okazji wydaje mi się, iż prokurator winien działać z urzędu gdyż ujawniła się Polska Grupa Zbrojna jak więc się domyślam jest to grupa zorganizowana o charakterze zbrojnym;P
22 czerwiec 2017 : 06:24 Inż Mamoiń Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Jakoś to będzie
W historii PŻB nikt, nigdy nikogo nie pytał jak ma wyglądać pasażerskie wnętrze na pasażerskim statku, zatem będzie jak zawsze - jakoś się uda....
22 czerwiec 2017 : 08:57 inż. Intendent Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Etapy projektu
Trudno powiedzieć coś o etapach projektu promu. Nie wiadomo czy jest to nowy projekt czy adaptacja istniejących. Prawdopodobnie jest to adaptacja. Ciekawe czy przewidziane są próby modelu statku. Kto zAjmuje się projektowaniem kabin i pozostałych pomieszczeń jest to ważne dla tego typu statku. Jak rozumiem etap pierwszy czyli projekt techniczny jest gotowy.
22 czerwiec 2017 : 07:51 Jaromike Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 B-201
Przypuszczalnie będzie to modyfikacja starego projektu B-201 który powstał na zlecenie PŻB w 2008 roku.
23 czerwiec 2017 : 13:06 biss Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Optymalizacja projektu i seria
Mamy dużo renomowanych biur projektowych: RMDC-"Remontówki", MMC, StoGda, Nelton, Seatech Engineering i wiele innych naprawdę dobrych... Wyzwań nie trzeba się bać tylko je podejmować! Niezależnie kto projektuje powinien doprowadzić do optymalizacji kadłuba tak by dało się zaadaptować projekt pod różnych armatorów... PŻB -2 promy, PŻM (Unity) -4-5 promów. Warto by pomyśleć o tym co zostało po PLO (Pol-Levan/Pol-Euro)- budowa dla nich- 3-4 ro-ro na bazie kadłuba promu (inna nadbudówka, napęd i car deck) przedłużyło by serię. Rynek ładunków tocznych zapewni rentowność tym armatorom a flota tego typu jest wymagana przez NATO w razie "W". Rozruch w Szczecinie powierzyć gdańskiej Remontówce + NAUTA/CRIST cześć bloków. Ważne by wszyscy działali RAZEM! Bez kantów współpraca + przemyślana konstrukcja. To jest ten czas nie spaprać tego! Powodzenia
22 czerwiec 2017 : 08:00 głośnik Morski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 optymalizacja
Moze mamy kilka biur projektowych, ale zadne z wymienionych powyzej nie zbudowalo jak dotad promu tej wielkosci.Remontowka wprawdzie ma doswiadczenie w promach dwustronnych, ale to jest inna skala.Kiedys w Szczecinie budowali promy ro-ro, potem przyszly do Remonotowej na przybudowe wg zyczenia nowego armatora. To byly dobre i solidne statki.Moze te tutaj sa budowane w oparciu o tamta dokumentacje.Zycze powodzenia
22 czerwiec 2017 : 09:22 krzychu Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 News from Wawel ferru
Gdańska Remontowa przebudowala w 1996r prom dla PŻB Pomerania. Byl to dość nie rentowny prom z racji małego car decku i dużego spalania paliwa.
Jednakże zaprojektowana i zbudowana przez Remontową cześć hotelowa promu była bardzo udana i trafiona. Dla pasazerow pieszych i turystów był to bardzo lubiany prom.
Ta wiec myślę że Gdanska Remontowa ma spore doświadczenie w tej kwestii.
22 czerwiec 2017 : 12:15 Maks Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Do Krzycha
Te promy to była jedna wielka porażka - za ciężkie, za niskie pokłady. Stalowe nadbudówki poszły na złom. A w ich miejsce zamontowano aluminiowe , które prefabrykowała firma z Trójmiasta. Dodatkowo wymieniano blachy pokładów samochodowych na cieńsze. Rzeczywiście solidne jednostki ;)
22 czerwiec 2017 : 19:09 Henryk D. K-1 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 biura projektowe
No nie powiedziałbym, że Seatech to dobre biuro projektowe wystarczy wspomnieć sprawę projektu statku naukowo-badawczego dla Uniwersytetu Gdańskiego , rv OCEANOGRAF to porażka tego biura a w efekcie straty stoczni Nauta.
22 czerwiec 2017 : 09:45 jakit Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 projektanci
I tu jest bardzo poważny problem - od dobrego biura projektowo-konstrukcyjnego zależy wszystko. A niestety w Polsce
nie ma już dzisiaj normalnych biur projektowych i to ze znanych wszystkim powodów. Stąd też tak samo uważam, że
jedynie biuro funkcjonujące przy gdanskiej remontówce mogłoby podjąć się tego bardzo trudnego zadania. Oczywiście
możliwa jest współpraca kilku biur z tym , że jedno powinno być wiodącym.
22 czerwiec 2017 : 12:24 michael2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 czyli położą dębową!
"W piątek o godz. 10 na pochylni Wulkan w Szczecinie planowane jest położenie stępki ..."
i
"Pytany o właściwe rozpoczęcie budowy promu, czyli pierwsze cięcie blach, Konefał odpowiedział, że jest ono planowane na przełomie 2017 i 2018 r."
22 czerwiec 2017 : 09:33 1ico Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 KONKURS
Ktora firma stoczniowa jest najbardziej znana na rynku, ze nie placi podwykonawcom od biura projektowego po spawacza ? Podajcie swoje typy.
22 czerwiec 2017 : 10:37 TESTER Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Tradycja
Bo to jest taka nowa t"TRADYCJA" - najpierw kładziemy stępkę a potem robimy projekt i zaczynamy budowę. Na koniec podliczamy koszty i wystawiamy rachunek. I tak się robi interesy.
Bo jak nam natenprzykład ktoś ukradnie furę to nam potem oddadzą ... prom (pasażersko-samochodowy, ... nie kosmiczny) - to będzie wtedy "Eks-TRADYCJA".
Czuwaj.
22 czerwiec 2017 : 12:00 Okrętowiec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło:

Newsletter