Stocznie, Statki

Na dzisiaj - wtorek 16 maja 2017 r., kanadyjski, największy w Ameryce Północnej operator promowy BC Ferries zapowiedział rozpoczęcie rozkładowych rejsów, czyli wejście do komercyjnej eksploatacji zbudowanego w Polsce promu dwustronnego z napędem na ekologiczne paliwo LNG - Salish Orca. Jest to pierwszy z trzech takich promów (klasy "Salish") zamówionych przez kanadyjskiego armatora w stoczni Remontowa Shipbuildiong, należącej do Remontowa Holding.

Zgodnie z umową na budowę promów - stocznia już wcześniej dostarczyła jednostkę w rejon działania BC Ferries - na zachodnim wybrzeżu Kanady i tam odbyło się oficjalne przekazania armatorowi. Salish Orca wchodzi jednak do komercyjnej eksploatacji dopiero teraz, gdyż armator dał sobie i swoim załogom dużo czasu na szkolenia oraz tzw. familiaryzację, czyli zapoznanie się ze statkiem. Podobnie będzie z kolejnymi dwoma statkami z kontraktu - Salish Eagle i Salish Raven.

Salish Orca dotarła do Vancouver w Kanadzie po 50 dniach podróży z Gdańska 11 stycznia 2017 r. Drugi z serii promów - Salish Eagle wyruszył w taką samą podróż z Gdańska do Kanady, 11 lutego 2017 i dotarł do celu po 38 dniach. Trzeci i ostatni z bliźniaczych promów - Salish Raven - wypłynął z Gdańska 28 kwietnia.

Jak zapowiedział armator w oficjalnym komunikacie dla mediów - po ostatnim rejsie 15 maja "na emeryturę" zostanie wysłany prom zastąpiony przez Salish Orca - Queen of Burnaby, który pracował 50 lat. Salish Orca, zbudowana w Gdańsku, ma rozpocząć pierwszy komercyjny rejs we wtorek, 16 maja, o godz. 6:20 czasu lokalnego na linii z Comox do Powell River.

"Jesteśmy bardzo podekscytowani wprowadzeniem tego pięknego nowego statku do służby i obserwowaniem technologii dual-fuel w codziennej pracy" - powiedział Mark Collins, prezes zarządu i dyrektor naczelny BC Ferries.

Salish Orca i jej jednostki siostrzane otrzymały imiona dla uhonorowania ludu indiańskiego Coast Salish, z którego pochodzili pierwsi żeglujący po akwenie Salish Sea.

Kontrakt na dostawę trzech promów realizowano w wyniku rozstrzygnięcia przetargu ogłoszonego przez kanadyjskiego armatora, w którym polska stocznia, w ostatnim etapie, pokonała stocznia Fiskerstrand BLRT AS z Norwegii, Flensburger Schiffbau-Gesellschaft mbH & Co. KG z Niemiec (stocznia, która wcześniej zbudowała dla BC Ferries większe promy) i Seaspan Vancouver Shipyards Co. Ltd. z Kanady oraz Sefine Shipyard z Turcji. Biorąca udział w konkursie ofert kanadyjska stocznia Seaspan Marine z North Vancouver wycofała się jednak z niego, w związku z czym w kraju tym pojawiły się głosy na temat preferencji, jakie zdaniem niektórych tamtejszych polityków i działaczy związkowych należą się rodzimemu przemysłowi.
Kanadyjski operator zdecydował się jednak ostatecznie powierzyć budowę jednostek polskiej stoczni. O tym wyborze zadecydowała nie tylko wysoka jakość oferowanych produktów, ale również niekwestionowane doświadczenie w budowie promów stoczni Remontowa Shipbuilding, która zbudowała przedtem dotąd ponad 30 jednostek tego typu, z czego połowa zasilana jest LNG.

Kontrakt obejmował nie tylko  projekt, budowę, wyposażenie oraz przeprowadzenie programu prób, ale również  dostawę każdego z trzech statków do portu macierzystego w prowincji British Columbia w zachodniej Kanadzie.

Promy zabierać mogą na pokład 150 samochodów osobowych oraz 600 pasażerów. Zbudowane zostały według projektu, należącego do REMONTOWA Holding, biura Remontowa Marine Design & Consulting (kompletny projekt, począwszy od projektu koncepcyjnego, symbol projektu - RMDC 2990 Double Ended Ferry 145 AEQ). Spełniają zarówno wymogi klasyfikatora, tj. Lloyd’s Register, pod którego nadzorem zostały zbudowane, jak i agendy rządowej tj. Transport Canada.

Nowe statki ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA są pierwszymi we flocie BC Ferries z napędem na LNG i jednymi z pierwszych promów z napędem na takie paliwo w Ameryce Północnej. Alternatywnie będą też mogły być napędzane olejem napędowym (stąd określenie rodzaju napędu - dual fuel).

Napęd LNG to nie tylko korzyść dla środowiska (zmniejsza emisję dwutlenku węgla o ok. 25%, tlenków siarki o prawie 100% i tlenków azotu o ok. 85% w porównaniu do napędu konwencjonalnego), ale i rozwiązanie ekonomiczne - w Ameryce Północnej cena rynkowa LNG była, w chwili rozpoczęcia budowy promów dla BC Ferries w Polsce, o połowę niższa od ceny oleju napędowego.

Dwa z nowych statków zastąpią około 50-letnie promy Queen of Burnaby, kursujący między Comox i Powell River oraz Queen of Nanaimo, pływający na linii Tsawwassen - Southern Gulf Islands. Trzeci statek będzie stanowił sezonowe uzupełnienie na trasie do Southern Gulf Islands, a także będzie promem zapasowym na pozostałych trasach obsługiwanych przez BC Ferries na czas remontów innych promów we flocie.

BC Ferries, na mocy kontraktu udzielonego przez Prowincję British Columbia, jest dostawcą usług odpowiedzialnym za bezpieczny, efektywny i niezawodny serwis promowy wzdłuż wybrzeży British Columbia. Eksploatuje 35 promów różnej wielkości - od niemałych pełnomorskich (o zdolności przewozowej do 2100 pasażerów i 470 samochodów) po małe promy dwustronne i linowe.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak 

Promy dla BC Ferries projektu RMDC 2990 Double Ended Ferry 145 AEQ - charakterystyka podstawowa (Salish Orca):
długość całkowita   ok. 107,20 m
długość między pionami   ok. 100,69 m
szerokość konstrukcyjna   23,50 m
wysokość boczna do pokładu głównego (samochodowego)   6,60 m
zanurzenie konstrukcyjne   ok. 4,75 m
nośność   864 t
wyproność   4384 t
pojemność brutto   8728
pojemność netto   3238
liczba miejsc (pasażerowie i załoga)   600
miejsca siedzące we wnętrzach   480
ładowność samochodów osobowych   145 (AEQ)
alternatywna ładowność   650 t (4 trailery + 10 ciężarówek +100 samochodów osobowych)
pojemność zbiornika na paliwo LNG   ok. 130 m³
zbiornik na olej napędowy   ok. 37 m³
zbiornik na wodę pitną   ok. 15 m³
zbiorniki na wodę słodką, techniczną   ok. 15 m³
napęd - dwu-paliwowy (dual fuel); spalinowo-elektryczny (silniki napędu głównego na LNG lub olej napędowy - MDO)
silniki napędu głównego   3 × 1480 kW
prądnice   3 × 1425 kW, 600 V, 60 Hz
silniki pędników   elektryczne 3 × ok. 1750 kW
pędniki   dwuśrubowe pędniki azymutalne 2 × ok. 1400 kW
prędkość maksymalna   15,5 w.
prędkość eksploatacyjna   14,00 w.
awaryjny zespół prądotwórczy   1 × 300 kW, 600 V, 60 Hz
wyposażenie pokładowe i ratunkowe: 
hydrauliczna furta dziobowa/rufowa   2 × 8,5 m szerokości każda
hydrauliczne rampy wewnętrzne    4
hydrauliczne stopery   2 (dziób i rufa)
system ewakuacji   MES na 600 osób + 20%
notacja klasy:
LR +100 A1 Passanger and Vehickle Ferry, "Strait of Georgia Service" +LMC, GF, CCS, Environmental Protection: ECO, A, GW, NOx2, P, R, DIST, Sox, Descriptive note: IHM/Green Passport, PCAC (33)
statek spełnia także wymogi przepisów Transport Canada (TC MS) dla żeglugi przybrzeżnej (Near Coastal Voyages, Class 2 - NC2)

 

 

1 1 1

Ostatnie ankiety