Stocznie, Statki

Stocznia STX France w Saint-Nazaire (dawniej znana jako Chantiers de l'Atlantique) zleciła stoczni Crist w Gdyni budowę częściowo wyposażonych bloków na dwa duże wycieczkowce dla armatora MSC Cruises.

W związku ze wzrostem portfela zamówień, nawet pomimo planowanych i realizowanych już inwestycji mających na celu zwiększenie zdolności produkcyjnej w Saint-Nazaire i woli zatrzymania tam jak największej części prac kadłubowych, stocznia STX France, która od roku 2018 ma przekazywać po dwa duże wycieczkowce rocznie, musiała zlecić część prac podwykonawcom zewnętrznym.

W stoczni Crist zamówiono na razie osiem bloków na statki o stoczniowych symbolach budowy F34 - drugą jednostkę typu "Meraviglia" (GT 167 600 jednostek) oraz G34 - pierwszy z dwóch statków projektu "Meraviglia+" (o tonażu pojemnościowym brutto 177 100 i 2444 kabinach mieszczących do 6300 pasażerów).

Na jednostkę F34 (MSC Bellissima) zamówiono w stoczni Crist blok dziobowy. Na drugą - nieco większą - G34 - blok dziobowy, oraz składający się z sześciu bloków duży blok denny, pływający, który najprawdopodobniej będzie odholowany do Francji na własnej pływalności. Będzie on miał długość ok. 125 m, a jego masa ma wynosić niemal 6000 ton. Ma on być w wysokim stopniu (choć nie całkowicie) wyposażony. Wyposażenie zainstalowane w Gdyni będzie pochodziło z dostaw "armatorskich" - od zleceniodawcy, którym w tym przypadku jest francuska stocznia. Będzie to najprawdopodobniej największy pojedynczy blok kadłuba na statek wycieczkowy zbudowany dotąd w Polsce. Pierwsze cięcie stali na konstrukcje dla STX odbyło się w stoczni Crist - według francuskich mediów branżowych - już w marcu.

"Meraviglia+" to zmodyfikowana, wydłużona wersja statku projektu "Meraviglia" (znanego także jako "generacja Vista MSC"). Każdy z nowych statków, o pojemności brutto większej o 9500 jednostek od budowanego obecnie pierwowzoru oraz liczbie kabin zwiększonej o 200, będzie zbudowany z ponad 50 bloków o różnych wielkościach (w przypadku mniejszej wersji Meraviglii "bez plusa" - statek składa się z ponad 300 000 części stalowych o łącznej masie ponad 35 000 ton). Jednostki te (w wersji "+") mają być przekazane w październiku 2019 i we wrześniu 2020 roku. Kontrakt na ich budowę uprawomocnił się w grudniu minionego roku.

MSC Meraviglia w pierwszej wersji (stoczniowy numer budowy E34, pojemność brutto 167 600, 2246 kabin) ma być przekazana już w czerwcu tego roku, a druga taka sama jednostka - MSC Bellissima (F34, GT 167 600 GT, 2246 kabin) w I połowie 2019 roku. Na tę ostatnią, jak już wspomniano, Crist dostarczy blok dziobowy.

Dwie 331-metrowej długości jednostki typu "Meraviglia+" (o stoczniowych numerach budowy G34 i H34), z których na pierwszą zakontraktowano już w stoczni Crist budowę częściowo wyposażonych bloków kadłuba, mają być przekazane do eksploatacji w roku 2019 i 2020.

Pierwszy statek klasy "Meraviglia+", gdy wejdzie do eksploatacji, stanie się przedstawicielem (w zależności od terminu zdania przez konkurencyjne stocznie pewnych innych statków) drugiego lub trzeciego co do wielkości (pojemności brutto) typoszeregu statków wycieczkowych (licząc drobne różnice między poszczególnymi statkami w seriach oraz oddzielnie każdy statek, a nie typoszeregi - będzie na dalszym miejscu) oraz na pierwszym lub drugim miejscu wśród statków armatorów z siedzibami w Europie.

Gdyńska stocznia liczy na dalsze podobne zlecenia od francuskiego budowniczego wycieczkowców, który ma być włączony do włoskiej grupy Fincantieri.

STX France korzystała już wcześniej z usług polskich podwykonawców sekcji czy bloków okrętowych. Przykładem może być blok z gruszką dziobową na słynny liniowiec Cunard'a Queen Mary 2, dostarczony przez (nieistniejącą już) stocznię Maritim z Gdańska.

Budowa częściowo wyposażonych bloków na duże, luksusowe wycieczkowce nie jest w Polsce nowością. Sekcje i bloki m.in. dla stoczni Meyer Werft w niemieckim Papenburgu od lat budują już m.in. stocznie Marine Projects i Wisła.

Rynek francuski nie jest nowy także dla stoczni Crist: - Do tej pory zrealizowaliśmy zamówienie na jednostkę do stawiania nawodnych obiektów budowlanych wokół wyspy La Reunion, kończymy również budowę doku pływającego, pozwalającego na powiększenie powierzchni Księstwa Monako - mówi Ewa Kruchelska, prezes Crist SA (chodzi o dok do budowy kesonów, służących - po zatopieniu (osadzeniu na dnie) - do odgrodzenia fragmentu akwenu, który zostanie zasypany pod budowę nowej dzielnicy Księstwa).

STX France, to stocznia zlokalizowana w Saint Nazaire, koło Nantes, na atlantyckim, zachodnim wybrzeżu Francji - jeden z czołowych producentów wielkich statków wycieczkowych mający na koncie budowę m.in. takich jednostek, jak France, Queen Mary 2 i obecnie największy wycieczkowiec świata - Harmony of the Seas.

PBS

Rys.: MSC

Armatorska prezentacja wycieczkowca Meraviglia:

Montaż i wydokowanie wycieczkowca Meraviglia:
Uroczystość wydokowania:
Meraviglia - migawki z wyposażania:

 

Porównanie wielkości statków klasy Meraviglia i Meraviglia+
Rendering MSC Meraviglia; Crist buduje bloki kadłuba na zmodyfikowaną, nieco większą wersję tego wycieczkowca
Porównanie wielkości statków klasy Meraviglia i Meraviglia+ Rendering MSC Meraviglia; Crist buduje bloki kadłuba na zmodyfikowaną, nieco większą wersję tego wycieczkowcaRendering MSC Meraviglia; Crist buduje bloki kadłuba na zmodyfikowaną, nieco większą wersję tego wycieczkowca
1 1 1 1