Stocznie, Statki

W sobotę, 15 kwietnia, z portu gdańskiego w drogę do Holandii wyruszył zestaw składający się z holownika Isa i barko-pontonu Wagenborg Barge 1 do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych z dwoma blokami jednej nadbudówki superjachtu na pokładzie.

Około godz. 19:00 w poniedziałek, 17 kwietnia zestaw holowniczy wszedł do śluzy Kanału Kilońskiego w Kilonii - Holtenau. W Rotterdamie spodziewany jest wstępnie 20 kwietnia.

Aluminiowa nadbudówka zbudowana została przez gdańską stocznię i producenta konstrukcji aluminiowych Aluship Technology Sp. z o.o. na zamówienie holenderskiej stoczni Oceanco specjalizującej się w budowie luksusowych super- i mega-jachtów.

Nadbudówka zbudowana w Gdańsku i wyekspediowana właśnie do Holandii, według własnej analizy Portalu Morskiego, przeznaczona jest dla motorowego superjachtu o stoczniowym symbolu budowy Y716.

Z dotychczas dostępnych informacji wynika, że jacht Y716, znany także pod kryptonimem Project Yasmin, dla którego przeznaczona jest nadbudówka, budowany jest dla właściciela prywatnego (nieujawnionego), a nie z myślą o czarterach. Przekazany ma być do eksploatacji w przyszłym roku.

Wnętrza jachtu zostały zaprojektowane przez Terence'a Disdale'a, a jego bryła zewnętrzna - przez Espena Oeino. Zewnętrznie nowy jacht będzie nieco przypominał, zbudowaną wcześniej przez Oceanco, jednostkę Infinity (stoczniowy symbol budowy Y710). Projekt techniczny dla "Yasmin" opracowany został przez stocznię we współpracy z holenderską firmą projektowo-konsultingową Azure Yacht Design & Naval Architecture.

Projekt konstrukcyjny i wykonawczy aluminiowej nadbudówki zbudowanej w Polsce wykonała stocznia Aluship Technology Sp. z o.o.

Różne źródła podają różne długości jachtu: - 90,00 m, 95,00 m, 92,00 m, 91,50 m. Pozostałe znane dotąd parametry, to: szerokość - 14,20 m, zanurzenie - 4,00 m (według niektórych źródeł - 3,99 m); tonaż pojemnościowy brutto - 2960; prędkość podróżna - 18,5 węzła, prędkość maksymalna - 20 węzłów (niektóre źródła podają 16 w. jako prędkość podróżną, a 18,5 w. jako maksymalną). Statek ma być wyposażony w silniki napędu głównego MTU.

Statek ma mieć kadłub stalowy i aluminiową nadbudówkę, a pokłady wyłożone drewnem tekowym. Budowany pod nadzorem towarztystwa klasyfikacyjnego Lloyd's Register na otrzymac notację klasy: 100 A1 SSC Yacht Mono G6 LMC UMS SCM ECO IHM.

Jacht ma pomieścić komfortowo do 14 gości w siedmiu kabinach (apartament armatora i 6 kabin) i do 27 osób załogi.
Na superjachcie zaplanowano salę gimnastyczną, spa, jacuzzi (na pokładzie otwartym), saunę, windę osobową, basen, salę kinową, "beach club" (rufową platformę - przystań z hangarem na sprzęt do sportów wodnych), oddzielne korytarze dla załogi, hangar na tender, hangar na śmigłowiec, podwodne źródła światła na kadłubie. Statek będzie wyposażony w stabilizatory działające także przy zerowej prędkości jachtu - np. gdy stoi on na kotwicy.

Koszt budowy jachtu szacowany jest na 155 mln euro.

Oceanco, jedna z wiodących w świecie stoczni budujących luksusowe super- i mega-jachty, została zakupiona w 2010 roku przez Mohammeda Al Barwaniego, prywatnego inwestora z Sułtanatu Omanu. Oceanco działa od roku 1990, a swój pierwszy superjacht przekazała w 1993. Miewała na koncie największe jachty budowane dotąd w Holandii.

65-metrowej długości i szeroki na 16 m barko-ponton Wagenborg Barge 1 charakteryzuje się nośnością 2400 ton. Należący do armatora V.O.F. Sleepboot Isa, Wijk bij Duurstede, holownik typu Damen Shoalbuster 2709 Isa (nr IMO 9787950), o długości 27 m, pojemności brutto 221 jednostek i wyporności 370 ton oraz o uciągu na palu 40 ton i mocy napędu głównego 2238 kW (3000 KM), to jednostka nowa - przekazana do eksploatacji w grudniu 2016 r. W krótkiej karierze wykonywała już holowania częściowo wyposażonych kadłubów ze stoczni polskich do Holandii (np. w kwietniu - częściowo wyposażonego statku Baltic z Partner Stocznia do IJmuiden czy Ina Lehmann z tej samej stoczni polskiej do Delfzijl - w marcu br.), a pierwszą jego pracą było holowanie z portu Lubmin w Niemczech, obsługa kotwic, asysta przy układaniu kabli i holowanie do Świnoujścia zbudowanej w Polsce barki do układania kabli podmorskich - BoDo Constructor.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Yacht Charter Fleet (fot. modelu)

Nadbudówka superjachtu Oceanco Y716 na barkopontonie podczas wyholowania z Gdańska
Nadbudówka superjachtu Oceanco Y716 na barkopontonie podczas wyholowania z Gdańska
Model jachtu Oceanco Y716
Nadbudówka superjachtu Oceanco Y716 na barkopontonie podczas wyholowania z Gdańska Nadbudówka superjachtu Oceanco Y716 na barkopontonie podczas wyholowania z Gdańska Model jachtu Oceanco Y716Nadbudówka superjachtu Oceanco Y716 na barkopontonie podczas wyholowania z Gdańska Model jachtu Oceanco Y716Model jachtu Oceanco Y716
1 1 1 1