Stocznie, Statki

Pierwszy z trzech promów klasy "Salish", zamówionych w stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do Remontowa Holding, przez kanadyjskiego armatora BC Ferries - największego operatora promowego w Ameryce Północnej, wyruszył około południa, we wtorek, 22 listopada 2016 r., w długą podróż do docelowego miejsca eksploatacji w zachodniej Kanadzie.

Prom dwustronny  z napędem gazowym (LNG) Salish Orca, o wartości kontraktowej ponad 50 mln USD, dotrzeć ma do Kolumbii Brytyjskiej w styczniu, a na wiosnę 2017 rozpocznie tam pracę.

Prom ma do przebycia, z Gdańska, do Kolumbii Brytyjskiej w zachodniej Kanadzie, ok. 10 440 mil morskich. Transatlantycka podróż zajmie, według szacunków armatora, 45 do 55 dni, w zależności od warunków pogodowych. Statek zatrzyma się w Santa Cruz na Wyspach Kanaryjskich (gdzie wstępnie jest spodziewany 3 grudnia) oraz w Panama City w Panamie w celu zatankowania paliwa.

Na górnym pokładzie samochodowym ustawiono kontenerowe zbiorniki zwiększające tymczasowo ilość bunkru, jaką może przyjąć statek. Po przejściu przez Kanał Panamski skieruje się on na północ, wzdłuż zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej, do prowincji British Columbia. Salish Orca, pierwszy statek z napędem LNG we flocie BC Ferries, ma tam dotrzeć w styczniu, po czym zaczną się szkolenia załogi i jej zaznajomienie ze statkiem.

Po dniach otwartych, podczas których prom zostanie udostępniony do zwiedzania w Powell River i w Comox, wejdzie on na linię łączącą te miejscowości na wiosnę 2017 r.

Na mocy kontraktu, armator BC Ferries przejmie formalnie statek od stoczni w Kolumbii Brytyjskiej. Stocznia Remontowa Shipbuilding SA, odpowiedzialna za dostarczenie promu do Kanady, wynajęła w tym celu renomowaną firmę wyspecjalizowaną w dostawach i przemieszczeniach statków - Redwise Maritime Services BV, której załoga obsadziła prom.

W jej składzie są głównie Holendrzy (zwłaszcza oficerowie), jednak również pojedynczy Polacy, zaś szeregowi marynarze to Filipińczycy. Jednak poza główną załogą z Redwise, na statku znajdować się będzie także kilku członków załogi armatora (BC Ferries), wymienianych na kolejne etapy podróży promu z Bałtyku do zachodniej Kanady, w celu szkolenia i zaznajomienia się z promem.

Warto dodać, że część wyposażenia promu, o którym pisaliśmy już wielokrotnie, dostarczyły polskie firmy z grupy Remontowa Holding. Remontowa Hydraulic Systems (spółka dawniej znana pod nazwą Hydroster i obecny właściciel marki o tej nazwie) wyposażył jednostkę w drzwi wodoszczelne grodziowe. Remontowa Lighting Technologies dostarczyła oprawy w technologii LED, które są zamiennikiem opraw świetlówkowych, natomiast spółka Remontowa Electrical Solutions była dostawcą rozdzielnic i pulpitów. Remontowa LNG Systems (FUO Rumia) wykonała (we współpracy z firmą Wartsila) zbiornik gazu LNG. Natomiast firma FAMOS dostarczyła wszystkie materiały wyposażeniowe, w tym meble do części pasażersko-załogowej.

PBS, GL, rel (BC Ferries)

Fot. Piotr B. Stareńczak

Salish Orca podczas wyjścia w próby morskie:

Salish Orca - charakterystyka podstawowa
nr IMO   9750270
sygnał wywoławczy   J8B5482
państwo bandery (tymczasowe, do przekazania statku armatorowi w Kanadzie)   St Vincent & The Grenadines, (port macierzysty - Kingstown)
państwo bandery (docelowe)   Kanada
operator / armator zarządzający (tymczasowy, na doprowadzenie statku ze stoczni do kraju armatora)   Redwise Maritime Services BV, Holandia
operator ostateczny/docelowy   BC Ferries (British Columbia Ferry Services Inc.), Kanada
armator (właściciel) ostateczny/docelowy   BC Ferries (British Columbia Ferry Services Inc,), Kanada
stocznia   Remontowa Shipbuilding SA
stoczniowy symbol budowy   B615/1
projektant   Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC), Gdańsk
symbol projektu   RMDC 2990
spodziewane formalne przekazanie armatorowi   styczeń 2017, BC, Kanada
wyjście ze stoczni   22.11.2016
dopuszczenie do eksploatacji   17.11.2016
wodowanie   23.11.2015
położenie stępki   05.03.2015
zamówienie   03.07.2014
długość całkowita   107,20 m
długość między pionami   103,45 m
szerokość konstrukcyjna   23,50 m
wysokość do pokładu głównego   6,60 m
zanurzenie konstrukcyjne   4,65 m
prędkość eksploatacyjna   15,5 w.
miejsca dla załogi   16
nośność   615 t
tonaż pojemnościowy brutto   8261
łączna pojemność zbiorników paliwowych   220 m³ (LNG 130 m³ + olej napędowy 90 m³)
liczba miejsc siedzących w pomieszczeniach pasażerskich  454 oraz na pokł. otwartych 176
ładowność samochodów osobowych   150
ładowność kombinacji drogowych z naczepą, ciężarówek i samochodów osobowych   4 + 10 + 100
napęd:
spalinowo-elektryczny, silniki spalinowe dual-fuel (na olej napędowy lub gaz LNG)
silniki zespołów prądotwórczych   3 × Wärtsilä 8L20DF (3 × 1480 kW @ 1200 RPM)
pędniki   2 × Schottel STP1515, azymutalne, dwuśrubowe   (2 × 1750 kW @ 250 RPM)
łączna moc silników   4440 kW (6036 KM)
awaryjny zespół prądotwórczy   1 × 325 kWe @ 1800 RPM
wyposażenie pokładowe:
1 + 1 (dziobowa i rufowa) hydrauliczne furty - "przyłbice" (visor door)
4 hydraulicznie sterowane pokrywy ramp stałych prowadzących z pokładu samochodowego górnego na dolny
bariery sterowane hydrauliczne przy furtach rufowej i dziobowej oraz powyżej pokryw ramp stałych 
2 hydrauliczne wciągarki kotwiczne
2 hydrauliczne wciągarki cumownicze
systemy ewakuacyjne   2 × LSA Marine Evacuation Systems na 600 pasażerów każdy
łodzie ratownicze   2 × Polaris, 5 m dług.
wartość kontraktowa (wg IHS)   ok. 51,5 mln USD
klasyfikacja   Lloyd’s Register (LR)
inne przepisy   Transport Canada
notacja klasy   +100A1 Passenger and Vehicle Ferry "Strait of Georgia Service" +LMC GF CCS IWS, EC0 (A,GW,NOx-2,P,R,DIST, SOx), PCAC(33), IHM/Green passport

Komentarze   

+7 Panie Naczelniku
Brawo Remontowa! Panie Naczelniku, to jak to jest z tym państwem w ruinie?!
23 listopad 2016 : 06:50 Marian Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Byłem na tym promie
Naprawdę, cacuszko...
23 listopad 2016 : 10:10 Marecki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 :)
ja mam nadzieję że popłynę z Powell River do Comox :)
29 grudzień 2016 : 10:24 Anna Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Piękny prom
Wizualnie jak i pod względem zaawansowania technologicznego- top of the top. Pierwszy prom z takim napedem w BC.
23 listopad 2016 : 12:12 Ralf Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Tylko co dalej ?
Nowych kontraktów na dużą skalę brak, kasy dla kooperantów brak, dyrektorów full, opóźnienia bez granic, rezygnacja kolejnego armatora z kolejnych statków w drodze.
23 listopad 2016 : 12:44 kibic Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 A co ma być?
Rynek dołuje i nikt dziś nie ma nowych zamówień. Stocznia ma jeszcze pięć statków do skończenia (o ile dobrze policzyłem). Trzeba przetrwać trudny okres i tyle. Nie pierwszy raz i nie ostatni.
23 listopad 2016 : 12:53 Takie czasy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Masakra
Miałem przyjemność pracować przy wyposażaniu tej jednostki. Jednego dnia zakładasz, drugiego sciągasz bo wiecznie nic nie dograne. Ciągle jakieś zmiany, miejmy nadzieje że 2 I 3 pójdzie lepiej
23 listopad 2016 : 17:48 Carpenter Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 engine failure , CegielskiToHistoria
Powinniśmy tak konstruować statki w przyszłości żeby szczególnie SERCE,czyli silniki były polskie również.
Dobra robota Remontowa.
27 listopad 2016 : 10:22 MiUO Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1