Stocznie, Statki

3 lipca w Zakładzie Stoczni Remontowej Nauta zostały zwodowane dwa częściowo wyposażone sejnery do połowu ryb. Obie jednostki spłynęły na wodę z pochylni B1, tym samym po raz pierwszy w historii pochylni został wykorzystany system umożliwiający podwójne wodowanie.
Operacja wodowania została podzielona na dwie części. W pierwszej kolejności, o godzinie 9:30 został zwodowany sejner Don Ole. Kilka godzin później wydana została komenda do wodowania jednostki Ruth

Pierwszy z wodowanych sejnerów – Don Ole to jednostka do połowu ryb, zamówiona przez norweską stocznię Fitjar Mekaniske Verksted AS. Armatorem statku będzie peruwiański armator - Austral Group S.A.A., będący częścią norweskiej grupy Austevoll Seafood ASA, jednej z wiodących na świecie firm specjalizujących się w rybołówstwie. Don Ole ma ponad 60 m długości , 12.6 m szerokości oraz 5.5 m zanurzenie. Sejner został zaprojektowany tak, by mógł być napędzany jednym silnikiem o mocy ok. 3000 kW, połączonym ze śrubą napędową poprzez wał i przekładnię redukcyjną. Jednostka będzie wyposażona w nowoczesne rozwiązania łowcze, dzięki czemu połów będzie odbywał się za pomocą pompy, która przetransportuje ryby do separatora pokładowego, a następnie do 9 zbiorników z wodą. Przy maksymalnym obciążeniu balastowym jednostka będzie mogła poruszać się z prędkością ok. 16 węzłów. Nadzór nad budową sprawuje towarzystwo klasyfikacyjne Det Norske Veritas.

W godzinach popołudniowych został zwodowany drugi sejner – Ruth, który powstał na zlecenie Karstensens Skibsvaerft AS. Jednostka ma 88,0 m długości, 16,2 m szerokości, a jej zanurzenie wynosi 9,2 m. Jest to trzeci sejner, jaki Nauta zbudowała na zlecenie duńskiego klienta. W zeszłym roku stocznia oddała zamawiającemu dwie podobne statki – Haugagut i Kvannoy. Sejner przystosowany jest do przewożenia żywych ryb w zbiornikach z wodą morską. Wyposażony jest także w wysokoprężny silnik napędu głównego oraz nowoczesne rozwiązania rybołówcze i elektroniczne.

Budowa nowoczesnych statków rybackich stanowi znaczną część zamówień Zakładu Nowych Budów. Dzięki zdobytemu doświadczeniu, Nauta skutecznie konkuruje na tym rynku. Kolejne jednostki będziemy przekazywać armatorom w roku 2015 i 2016 – powiedział Krzysztof Juchniewicz, Prezes Zarządu Stoczni Remontowej Nauta. 

Statki trałowe typu purse seiner to jednostki łowiące siecią przyciąganą do burty statku wraz ze złowionymi rybami. Złowione w ten sposób ryby są przechowywane w zbiornikach statkowych wypełnionych wodą morską. Statki tego typu, w celu lepszego poszukiwania ryb, są wyposażone w rożnego rodzaju typy urządzeń elektronicznych takich jak sonary, echosondy lub szperacze, które znajdują ławice ryb, jednocześnie oceniając ich wielkość  i ustalają optymalną trasę,  wokół której należy wypuszczać sieci.  Siłownie tych statków cechuje się duża moc i elastyczny układ,  który zapełnia nie tylko szybkie dotarcie statku do ławicy ryb, ale jednoczenie moc różnym urządzeniom pokładowym i specjalistycznym, takim  jak windy trałowe, dźwigi oraz inne urządzenia rybołówcze na statku. 

Dane techniczne Don Ole:

Długość całkowita: 60,5 m

Długość pomiędzy pionami: 53,35 m

Szerokość: 12,6 m

Zanurzenie: 8,0 m

Dane techniczne Ruth:

Długość całkowita 88 m

Szerokość 16,2 m

Zanurzenie 9,2 m

AL, rel (Nauta)
 

+9 sejner
Statek ma byc napedzany silnikiem polaczonym walem ze sruba i dwubiegowa skrzynia biegow! !!!! Nie wiem smiac czy plakac? To wszystko potwierdza jakie spustoszenie wprowadzilo zniszczenie szkolnictwa okretowego i mamy tego owoce. Warto by ludzie piszacy teksty spytali sie dinozaurow przemyslu okretowego o co tu chodzi by nie pisac bzdur. Nie jest tu miejsce na wyjasnianie bledow i ich prostowanie po prostu wstyd za autora tekstu. Dobrze ze stocznie polskie zaczynaja budowac statki sa to pierwsze jaskolki ozywienia przemyslu okretowego. Ie sa to olbrzymie zamowienia a statki proste w budowie szkoda ze tylko kadluby czesciowo wyposazone ale dobre i to. Juz niedlugo pojawia sie nowe wyzwania bo marynarka wojenna zleci budowe nowych okretow i to kilka jednostek a wiec robota bedzie tak dla Nauty jak i gdanskiej remontowki a wlasciwie dla jej holdingu.
05 lipiec 2015 : 16:37 jestem z pomorza22 | Zgłoś
+6 nomenklatura i opisy techniczne
przy ilości tekstów do opublikowania i skromnych co do liczebności sił redakcyjnych nie jest możliwe poprawienie wszystkich błędów występujących w tekstach źródłowych...
- - - - -
należy podkreślić, że błędne lub nieścisłe określenia, jak "dwubiegowa skrzynia biegów" to określenia, które nie powstały w pracy redakcyjnej, a pochodzą ze, zdawałoby się - wiarygodnego, źródła, czyli z _oficjalnej informacji ze stoczni_;
tam też proszę kierować pretensje i uwagi...
([link usunięty])
- - - - -
teksty z "rel" w podpisie są albo w znacznej mierze oparte na gotowych materiałach "z pierwszej ręki" (np. informacjach / komunikatach "dla mediów" rozsyłanych do redakcji) albo są ich przedrukami w całości; za poprawność merytoryczną tych (oficjalnych informacji z firm) odpowiadają firmy, które są żródłem tych informacji.
06 lipiec 2015 : 13:17 es | Zgłoś
+8 bledy
Opis techniczny statku to stek jakichs bzdur generator walu? Pompa do lowienia itd. Sejner to statek rybacki ktory do polowu ryb uzywa sieci zwanej okreznica jest to duza prostokatna siec dlg kilkuset metrow od dolu jest lina nazywana sznurowka ktora sciaga sie siec i podholowuje do burty statku iz tego duzego worka z rybami wydobywane sa ryby na statek mozna to robic na rozne sposoby tu jak przypuszczam zlowina ryba bedzie transportowana na poklad za pomoca pompy podcisnieniowej i dalej ryba trafi do separatora gdzie dokonuje sie segregacji a nastepnie do ladowni statku w ladowni moze byc przechowywana w skrzyniach z lodem ale w tym przypadku bedzie w ladowniach woda cogwarantuje swiezosc ryby. Metody te sa znan.e od dziesiatkow lat a wiec zadna nowosc .
05 lipiec 2015 : 16:58 merlingruk | Zgłoś
-5 nomenklatura i opisy techniczne
przy ilości tekstów do opublikowania i skromnych co do liczebności siłach redakcyjnych nie jest możliwe poprawienie wszystkich błędów występujących w tekstach źródłowych...
- - - - -
należy podkreślić, że błędne lub nieścisłe określenia, jak "dwubiegowa skrzynia biegów" to określenia, które nie powstały w pracy redakcyjnej, a pochodzą ze, zdawałoby się - wiarygodnego, źródła, czyli z _oficjalnej informacji ze stoczni_;
tam też proszę kierować pretensje i uwagi...
([link usunięty])
- - - - -
teksty z "rel" w podpisie są albo w znacznej mierze oparte na gotowych materiałach "z pierwszej ręki" (np. informacjach / komunikatach "dla mediów" rozsyłanych do redakcji) albo są ich przedrukami w całości; za poprawność merytoryczną tych (oficjalnych informacji z firm) odpowiadają firmy, które są żródłem tych informacji.
06 lipiec 2015 : 13:18 es | Zgłoś
+5 opisy techniczne
tlumaczenie "es" pokretne przeciez wystarczy poprosic o przeslanie opisu technicznego statku z kontraktu - nie jest to zadna tajemnica i nie byloby bledow, , nawet wartosc kontraktu po jego podpisaniu nie jest poufna. warto by redakcja poszukala choc to trudne kilku ksiazek z ktorych mozna by korzystac wprawdzie jest internet ale informacje nie zawsze sa wiarygodne.
06 lipiec 2015 : 19:10 kaka | Zgłoś
-5 ... no to widać, że nie ma Pan doświadczenia w tym względzie.
od polskich stoczni niezwykle trudno wydobyć jakieś informacje bardziej szczegółowe. mimo, że wiele rzeczy nie należy do poufnych w rzeczywistości, to stocznie "na odczepnego" często się zasłaniają właśnie poufnością, zapisami kontraktowymi, etc.
06 lipiec 2015 : 20:20 es | Zgłoś
+4 dla es
Tu nie chodzi o doswiadczenie lecz o rzetelnosc dziennikarska. Wiem ze firmy nie maja swoich rzecznikow prasowych ale prosze zauwazyc ze zatrudniaja coraz mniej ludzi majacych wiedze o budowie czy remontach statkow . Zrodlem informacji sa nie tylko dzialy handlowe czy marketingowe wystarczy zajrzec na strony np stoczni ktora zlecala budowe kadluba w Polsce lub spojrzec na strony armatora statku no i wreszcie sa tez gazety ale ztym jest trudniej bo jak przypuszczam portal nie prenumeruje pism o tematyce morskiej.
07 lipiec 2015 : 02:43 jestem z pomorza22 | Zgłoś
+1 jeszcze o statkach
sejner nie jest statkiem trałowym on nie holuje nie ciagnie sieci tak jak trawler. Trawlery do połówów uzywajasieci np dennych lub pelagicznych zaleznie od rejonu lowienia natomiast sejnery uzywaja sieci zwana okreznica i nie jest ona holowana statkiem podczas polowu.
11 lipiec 2015 : 05:43 rybakzgdyni | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter