Stocznie, Statki

Rozładowany w Morskim Terminalu Masowym Gdynia (MTMG) masowiec Bulk Switzerland stał się nowym rekordzistą wśród największych statków z ładunkiem obsługiwanych w porcie Gdynia. Statek o nośności 181 709 t (w czym przewyższa dotychczasowego rekordzistę o 1467 ton) przybył do naszego portu w środę, a opuścił go w niedzielę, 22 marca, rano.

Statek japońskiego armatora, w zarządzie C Transport Maritime S.A.M. (CTM), przywiózł węgiel załadowany w australijskim terminalu Hay Point, skąd wypłynął 24 stycznia br. Większość ładunku Bulk Switzerland pozostawił w Turcji. Agentem ładunkowym (spedytorem) rozładowywanej w Gdyni partii 77 tys. ton węgla koksującego jest TSL Silesia z Bytomia. Można się więc domyślać, że węgiel z Bulk Switzerland trafi do jednej z koksowni, które znajdują się w głębi Polski. Opiekę agencyjną nad statkiem sprawuje Inchcape Shipping Services Poland.

Tego rodzaju rekordy nie mają na ogół kluczowego znaczenia biznesowego. Czasem stanowią kamienie milowe w rozwoju portu i mają dla niego duże znaczenie promocyjne oraz wizerunkowe, jak obserwowaliśmy to choćby w przypadku pierwszego zawinięcia, z uroczystą oprawą, wtedy - największego w świecie, kontenerowca typu Triple-E, obsługiwanego przez DCT Gdańsk.

Wizyta masowca Bulk Switzerland, ustanawiającego nowy rekord wielkości statków obsługiwanych w gdyńskim porcie, jest przynajmniej kolejnym potwierdzeniem jego pozycji rynkowej i egzemplifikacją utrzymujących się, znaczących obrotów ładunków masowych w MTMG (Morskim Terminalu Masowym Gdynia), choć np. w roku minionym (2014), w Gdyni, przeładunki te nieco zmniejszyły się w porównaniu do roku 2013. W grupie ładunkowej węgiel i koks przeładunki spadły z 2,64 do ok. 2,10 mln ton, natomiast w "innych masowych" - z 1,63 mln ton w 2013 do ok. 1,48 mln t w roku 2014. Więcej za to przeładowano w minionym roku zbóż - 2,90 mln ton, podczas gdy rok wcześniej - 2,18 mln ton.

Czytaj także: 2014 - rekordowy rok Portu Gdynia

Największym, do niedawna, statkiem z ładunkiem, obsługiwanym w porcie Gdynia, był masowiec Linda Fortune o nośności 180 242 t. Jego rekord utrzymywał się od marca 2012 roku. Po Lindzie przybywały już do Gdyni dość licznie masowce klasy cape-size (Cape Triumph, Capri, Bulk Integrity, Blue Manaslu). Statki tej klasy wielkościowej (od ok. 150 do 180 tys. ton nośności) pojawiają się w Gdyni od kilku do kilkunastu razy w roku.

Przynajmniej raz już niewiele brakowało do pobicia rekordu wielkości statku ustanowionego przez Linda Fortune. Na początku grudnia 2013 przybył do gdyńskiego terminalu, z partią ok. 80 tys. ton węgla, masowiec Ocean Cobalt, o nośności 180 200 t nośności - zaledwie o 42 t mniej, niż w przypadku Linda Fortune.

Czytaj także: Masowce cape-size w MTMG. Nowy rekord wielkości ładunku, niemal wyrównany rekord wielkości statku

Wśród masowców cape-size odwiedzających Gdynię były statki, których zawinięcia szły w parze z ustanawianiem innego rodzaju rekordów - wielkości jednorazowego transportu (wielkości ładunku z jednego statku).

W listopadzie 2012 r. zawinął do Morskiego Terminalu Masowego Gdynia masowiec Capri o nośności 172 600 ton. Sam statek nie ustanowił nowego rekordu wielkości w gdyńskim porcie i w MTMG, ale przywieziona przez niego partia ładunku: 77 659 ton węgla z Australii, pobiła dotychczasowy rekord masowca Linda Fortune, który przywiózł ponad 75 tys. ton australijskiego węgla.

Mona Pegasuso nośności 172 571 ton nie pobiła rekordu wielkości masowca z ładunkiem obsługiwanego w Gdyni, który należał do statku Linda Fortune (180 242 ton nośności), ale ustanowił inny rekord - przywiózł największą do marca 2013 roku, jednostatkową porcję ładunku węgla rozładowywaną w gdyńskim porcie - ok. 102 tysiące ton. Ten rekord pobito jeszcze w tym samym roku. Obsłużony przez MTMG w październiku 2013 roku Blue Manaslu zostawił w Gdyni 102 552 tony węgla. Była to największa jednostatkowa partia ładunku rozładowana dotąd w gdyńskim porcie. Tym samym Blue Manaslu pobił rekord wielkości ładunku wyładowanego w MTMG ze statku Mona Pegasus w marcu 2013 r. (102 064 t)

Jednak żaden ze wspomnianych tu statków nie przebił masowca Linda Fortune pod względem nośności. Dopiero Bulk Switzerland, który zacumował przy nab. Holenderskim gdyńskiego portu wieczorem, 18 marca, stał się nowym rekordzistą w Gdyni.

Dodajmy jeszcze, że największym statkiem w historii portu Gdynia (jednak przybyłym do stoczni, a nie z ładunkiem lub po ładunek) był zbiornikowiec Laconia (339 206 ton nośności, 370,47 m długości, 56,41 m szerokości, 28,43 m wysokości bocznej), który w 1994 r. cumował przy stoczniowym nab. Węgierskim, gdzie przechodził remont przeprowadzany przez Gdańską Stocznię "Remontową" SA. Z kolei w lutym 2006 roku na remont awaryjny (masztu dziobowego, który uległ przełamaniu podczas rejsu zbiornikowca na północnym Atlantyku) wszedł do Gdyni zbiornikowiec VLCC Front Page o nośności 299 164 t, długości 329,99 m, szerokości 60 m i maksymalnym zanurzeniu 21,57 m. 

SeaMedia

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Bulk Switzerland- charakterystyka podstawowa
nr IMO   9446441
państwo bandery   Panama
port macierzysty   Panama
armator / operator   Grace Hawk Shipping S.A. / Eiko Kisen Co., Ltd.
stocznia   Imabari Shipbuilding Co., Ltd., Saijo Shipyard, Japonia
stoczniowy nr budowy   8088
rok budowy   2010
długość całkowita   291,98 m
długość między pionami  283,80 m
szerokość konstrukcyjna   45,00 m
wysokość boczna   24,70 m
wolna burta   6,516 m
zanurzenie   18,235 m
nośność   181 709
tonaż pojemnościowy brutto   92 756
tonaż pojemnościowy netto   60 504
pojemność ładunkowa (ziarno)   201 243 m3
pojemność zbiorników wody słodkiej   613 m3
pojemność zbiorników paliwowych   5807 m3
pojemność zbiorników balastowych   57 053 m3
prędkość na próbach   17,3 węzła
silnik napędu głównego   diesel, 6-cylindrowy, o średnicy cylindra 700 mm i skoku tłoka 2800 mm, Mitsui Engineering & Shipbuilding Co., Ltd. Tamano, Japonia
moc napędu głównego   18 660 kW
prędkość obrotowa SG  i śruby napędowej   91 obr./min.
klasyfikacja, notacja klasy   NK, NS*(CSR, BC-A, BC-XII, GRAB 20)(ESP)(IWS)  MNS* Strengthened for heavy cargo loading where hold nos. 2,4,6 & 8 may be empty CHG, MPP, LSA, RCF, M0, AFS; the ship has complied with the requirements of Chapter II - 1, Part E of SOLAS; periodically unattended machinery spaces (UMS).

 

Bulk Switzerland pod balastem w porcie Vancouver

 

Poprzedni rekordzista w Gdyni - Linda Fortune

 

Jeden z największych dotychczas w Gdyni - Mona Pegasus

 

 

Komentarze   

+14 Wegiel
Aż duma rozpiera, że na śląsku pali się węglem z Australii. Takie cuda tylko w Polsce. I to się opłaca.
21 marzec 2015 : 03:10 Master Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Skala
To pokazuje skalę związkowego obciążenia w Polsce, za którą płacą podatnicy, a na czym korzystają inne kraje.
24 marzec 2015 : 08:21 Mariano Italiano Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Wegiel...
Tyle transportu wegla w ciagu roku,wegiel z za oceanu tanszy od krajowego
23 marzec 2015 : 09:52 sten Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 szkoda
ze nie pisaliscie o tym wczesniej np przed wyjsciem :) zawsze by mozna bylo przyjsc i zrobic jakas fotke
23 marzec 2015 : 13:05 maks Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 związki
Więcej płacić 150 związkom zawodowym, to wtedy wszystko będzie drogie.

W USA promy kosmiczne zlikwidowali i na bruk poszło kilka tysięcy ludzi. W Polsce i tak musiałyby latać, żeby utrzymać etaty związkowe
01 kwiecień 2015 : 17:16 Marcin 2165 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1