Stocznie, Statki

29 grudnia 2014 r. Stocznia Remontowa Nauta zawarła kontrakt z Havyard Ship Technology na budowę częściowo wyposażonej jednostki do obsługi wież wiatrowych. Statek będzie pracować na farmie Dudgeon, która powstaje u wybrzeży Norfolk w Wielkiej Brytanii. 

Zgodnie z kontraktem częściowo wyposażony kadłub zostanie przekazany zamawiającemu we wrześniu 2016 r. Statek będzie miał ponad 83,7 m długości i 17,6 m szerokości. Jednostka zapewni zakwaterowanie dla załogi, która będzie serwisować i konserwować wiatraki (do 60 osób łącznie z załogą własną statku). Statek został zaprojektowany przez Havyard Design & Solutions. 

Ze względu na specyficzne warunki pracy, jednostka zostanie wyposażona w specjalny pomost komunikacyjny z systemem kompensacji ruchów statku, który umożliwi przedostanie się personelu z pokładu na obiekty farmy (np. wieże transformatorowe czy wieże turbin wiatrowych) nawet w trudnych warunkach pogodowych. Specjalny kształt dziobu umożliwi operowanie także na wzburzonych wodach, a rufa z dwiema płetwami dennymi (skegs) zwiększy wydajność hydrodynamiczną zespołu kadłub - śruby napędowe. Statek ma osiągać prędkość do ok. 14 węzłów. Jednostka zapewni więc tanie i przyjazne środowisku połączenie pomiędzy farmą wiatrową, a bazą techniczną na lądzie.

– Kontrakt z norweską stocznią może być początkiem stałej współpracy między stoczniami – mówi Ewa Jagielska Dyrektor Marketingu ds. Nowych Budów Stoczni Nauta. Wcześniej podpisaliśmy list intencyjny o współpracy – klient jest zainteresowany budową kolejnych jednostek, które mogą zostać wybudowane w roku 2015 i 2016

Jest to już drugi kontrakt Stoczni Nauta na budowę jednostki pomocniczej. Pierwszym statkiem zbudowanym z Zakładzie Nowych Budów był zwodowany w marcu 2014 częściowo wyposażony Siem Symphony - PSV (zaopatrzeniowiec przeznaczony do obsługi platform offshore).

 Zróżnicowana oferta produktowa jest z pewnością mocną stroną stoczni Nauta. Nie ograniczamy się do jednego segmentu rynku, ale budujemy statki różnego typu - zarówno sejnery rybackie, jak też jednostki naukowo-badawcze oraz specjalistyczne statki pomocnicze, takie jak SOV (Service Operations Vessel) czy PSV (Platform Supply Vesel). Oferując różnorodne produkty, jesteśmy w stanie zbudować silną pozycję, mimo wahań na rynku stoczniowym  dodaje Ewa Jagielska cytowana w oficjalnym komunikacie Nauty. 

Operatorem statku będzie duńska firma ESVAGT, która dostarcza usługi związane z zapewnieniem bezpieczeństwa na morzu, zwłaszcza w segmencie offshore i morskiej energetyki wiatrowej. W swojej flocie firma posiada 39 nowoczesnych statków pomocniczych, a 5 kolejnych jest w trakcie budowy. 

Stocznia Nauta, należąca obecnie do grupy MARS Shipyards & Offshore, prowadzi działalność nieprzerwanie od 88 lat. Na rynek nowych budów Nauta powróciła dwa lata temu, otwierając Zakład Nowych Budów w rejonie gdańskich pochylni, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 400 osób i ma się zwiększać w szybkim tempie. W tym czasie stocznia pozyskała kilkanaście kontraktów na budowę nowych jednostek (głównie częściowo wyposażonych kadłubów) i negocjuje kolejne zlecenia.

Havyard Group ASA to grupa firm działających w obszarze przemysłu stoczniowego, inżynierii morskiej, projektowania statków, a także dostarcza nowoczesne systemy wsparcia eksploatacji statków specjalnego przeznaczenia, statków rybackich oraz konstrukcji offshore. Havyard Group ASA jest notowana na giełdzie papierów wartościowych w Oslo.

rel (Nauta), SeaMedia

Rys.: Havyard 

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6468 3.7204
EUR 4.2248 4.3102
CHF 4.4881 4.5787
GBP 4.9581 5.0583