Stocznie, Statki

We wtorek, 16 września 2014 roku przed południem w stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, odbyło się wodowanie specjalistycznego statku przeznaczonego do zaopatrywania platform wiertniczych i wydobywczych. Statek budowany jest  dla jednego z największych, norweskich operatorów floty offshore.

Statek typu PSV (Platform Supply Vessel) czyli zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego został już zakontraktowany do pracy na Morzu Północnym przy obsłudze pola naftowego eksploatowanego przez A/S Norske Shell - norweski oddział koncernu Shell.

Kadłub statku PSV na pochylni przed wodowaniemRealizacja tego kontraktu jest dla stoczni szczególnie ważna. Będzie to pierwszy statek zaopatrzeniowy napędzany silnikami  zasilanymi  gazem LNG.

Godny odnotowania jest fakt, że jednostka ta w całości powstaje i jest wyposażana w Gdańsku, jak wszystkie - już od dobrych kilku lat - budowane przez Remontową Shipbuilding (dawniej - Stocznię Północną). Nierzadko w komunikatach prasowych z innych polskich stoczni mówi się o "przekazanych jednostkach", mimo, że są to jedynie częściowo wyposażone kadłuby.

Przedstawiciele stoczni: prezes Andrzej Wojtkiewicz, członek zarzadu Piotr Dowżenko (1 i 2 od prawej), dyr. Grzegorz Langowski (pierwszy z lewej) z armatoremWodowany we wtorek zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (i kolejne, siostrzane jednostki z serii zamówionej przez tego samego armatora), począwszy od budowy kadłuba, aż po kompletne wyposażenie oraz przeprowadzenie prób zdawczych, będzie dziełem Remontowej Shipbuilding. Statek zostanie wyposażony w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne, w tym system dynamicznego pozycjonowania DP2, napęd gazowo-elektryczny, system do zwalczania pożarów Fi-Fi 2 oraz system do zwalczania rozlewów olejowych.

Remontowa Shipbuilding od wielu już lat jest uznanym dostawcą statków obsługujących naftowy i gazowy przemysł wydobywczy. Jednak tym razem będzie to pierwszy statek zaopatrzeniowy o napędzie gazowym. W ten sposób połączone zostanie wieloletnie doświadczenie tej stoczni w budowie promów  o napędzie gazowym jak i jednostek dla sektora offshore.

Przedstawiciele norweskiego armatora i firmy czarterującej na tle statkuStatek o długości 89 metrów oraz pokładzie roboczym o pow. 980 m² będzie miał nośność 5400 ton. Obsługiwany ma być przez 25-osobową załogę. Jednostka ta spełniać będzie najwyższe normy związane z ochroną środowiska i bezpieczeństwem żeglugi (dla notacji klasy Clean Design), a pływać będzie pod renomowaną i wymagającą banderą norweską.

Koncepcja statku, dokumentacja techniczna i robocza wykonywana jest przez norweskie biuro Wartsila Ship Design (projekt VS 4411 DF). Budowa realizowana jest  pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GLTak będzie wyglądał statek PSV po zbudowaniu w Remontowej Shipbuilding.

Kontrakt na pierwsze jednostki z tej serii Remontowa Shipbuilding S.A. podpisała 5 lipca 2013. Dla norweskiego armatora Siem Offshore zbuduje najprawdopodobniej pięć takich jednostek.

Dodajmy, że w polskich stoczniach już niejednokrotnie, także całkiem niedawno, powstawały kadłuby serwisowców offshore, które później, po wyposażeniu w zagranicznej stoczni, pływały jako zaopatrzeniowce górnictwa morskiego o napędzie LNG. Co ciekawe - także pierwszy w świecie PSV o napędzie na LNG, przekazany do eksploatacji armatorowi Eidesvik przez stocznię grupy Kleven Maritime w 2003 roku, posiada kadłub zbudowany w Polsce. Dostarczyła go stoczni norweskiej nieistniejąca już dziś stocznia Maritim Shipyard.

rel (Remontowa Shipbuilding), SeaMedia

Fot.: Grzegorz Landowski, Piotr B. Stareńczak

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter