We wtorek, 16 września 2014 roku przed południem w stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, odbyło się wodowanie specjalistycznego statku przeznaczonego do zaopatrywania platform wiertniczych i wydobywczych. Statek budowany jest dla jednego z największych, norweskich operatorów floty offshore.
Statek typu PSV (Platform Supply Vessel) czyli zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego został już zakontraktowany do pracy na Morzu Północnym przy obsłudze pola naftowego eksploatowanego przez A/S Norske Shell - norweski oddział koncernu Shell.
Realizacja tego kontraktu jest dla stoczni szczególnie ważna. Będzie to pierwszy statek zaopatrzeniowy napędzany silnikami zasilanymi gazem LNG.
Godny odnotowania jest fakt, że jednostka ta w całości powstaje i jest wyposażana w Gdańsku, jak wszystkie - już od dobrych kilku lat - budowane przez Remontową Shipbuilding (dawniej - Stocznię Północną). Nierzadko w komunikatach prasowych z innych polskich stoczni mówi się o "przekazanych jednostkach", mimo, że są to jedynie częściowo wyposażone kadłuby.
Wodowany we wtorek zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (i kolejne, siostrzane jednostki z serii zamówionej przez tego samego armatora), począwszy od budowy kadłuba, aż po kompletne wyposażenie oraz przeprowadzenie prób zdawczych, będzie dziełem Remontowej Shipbuilding. Statek zostanie wyposażony w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne, w tym system dynamicznego pozycjonowania DP2, napęd gazowo-elektryczny, system do zwalczania pożarów Fi-Fi 2 oraz system do zwalczania rozlewów olejowych.
Remontowa Shipbuilding od wielu już lat jest uznanym dostawcą statków obsługujących naftowy i gazowy przemysł wydobywczy. Jednak tym razem będzie to pierwszy statek zaopatrzeniowy o napędzie gazowym. W ten sposób połączone zostanie wieloletnie doświadczenie tej stoczni w budowie promów o napędzie gazowym jak i jednostek dla sektora offshore.
Statek o długości 89 metrów oraz pokładzie roboczym o pow. 980 m² będzie miał nośność 5400 ton. Obsługiwany ma być przez 25-osobową załogę. Jednostka ta spełniać będzie najwyższe normy związane z ochroną środowiska i bezpieczeństwem żeglugi (dla notacji klasy Clean Design), a pływać będzie pod renomowaną i wymagającą banderą norweską.
Koncepcja statku, dokumentacja techniczna i robocza wykonywana jest przez norweskie biuro Wartsila Ship Design (projekt VS 4411 DF). Budowa realizowana jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL
.
Kontrakt na pierwsze jednostki z tej serii Remontowa Shipbuilding S.A. podpisała 5 lipca 2013. Dla norweskiego armatora Siem Offshore zbuduje najprawdopodobniej pięć takich jednostek.
Dodajmy, że w polskich stoczniach już niejednokrotnie, także całkiem niedawno, powstawały kadłuby serwisowców offshore, które później, po wyposażeniu w zagranicznej stoczni, pływały jako zaopatrzeniowce górnictwa morskiego o napędzie LNG. Co ciekawe - także pierwszy w świecie PSV o napędzie na LNG, przekazany do eksploatacji armatorowi Eidesvik przez stocznię grupy Kleven Maritime w 2003 roku, posiada kadłub zbudowany w Polsce. Dostarczyła go stoczni norweskiej nieistniejąca już dziś stocznia Maritim Shipyard.
rel (Remontowa Shipbuilding), SeaMedia
Fot.: Grzegorz Landowski, Piotr B. Stareńczak
