Stocznie, Statki

W piątek, 1 sierpnia br., z pochylni B 1 byłej Stoczni Gdańskiej, użytkowanej przez stocznię Nauta SA, zwodowano kadłub statku rybackiego o stoczniowym numerze budowy B691. Wodowanie było otwarte dla publiczności.

Statek został zamówiony w połowie roku 2013 w duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S przez norweskiego armatora Haugagut AS (będącego firmą - córką Drønen Havfiske AS prowadzonego przez rodziny Drønen i Østervold) z rejonu Austenvoll. Duńska stocznia zleciła budowę częściowo wyposażonego kadłuba stoczni Nauta SA, który zostanie przeholowany do Danii, gdzie zostanie wykonana część prac wykończeniowych i wyposażeniowych.

Trawler-sejner Haugagut Trawler-sejner Haugagut

Zwodowany statek to sejner/trawler pelagiczny o długości 69,95 m. Jednostka, która otrzyma imię Haugagut, będzie mogła przewozić złowioną żywą rybę w zbiornikach z wodą morską (RSW) o pojemności 2100 m3. Statek wyposażony jest w wysokoprężny silnik napędu głównego MAN 6L32/44 CR o mocy 3600 kW, który ma być podobno pierwszym silnikiem okrętowym common rail MAN'a w norweskiej flocie łowczej. System napędowy zaplanowano z funkcją take-me-home, w której silnik główny jest wysprzęglany, a prądnica wałowa zamienia się w elektryczny, awaryjny silnik napędu głównego zasilany z zespołów prądotwórczych. Statek otrzyma też najnowocześniejsze wyposażenie funkcjonalne (rybołówcze) oraz elektroniczne.

Projekt statku, klasyfikowanego przez DNV, powstał w stoczni Karstensens Skibsværft, w ścisłej współpracy z armatorem.

Kadłub zwodowany 1 sierpnia 2014 r. jest pierwszym z czterech zamówionych obecnie w stoczni Nauta SA przez Karstensens Skibsværft A/S. Stocznia jest w trakcie negocjacji w sprawie budowy dwóch kolejnych kadłubów dla Karstensens.

SeaMedia

Rys.: Karstensens Skibsværft A/S, Fot.: Piotr B. Stareńczak

Uniwersalny statek rybacki Haugagut (nr budowy 426) - charakterystyka podstawowa

armator   Haugagut A/S, Norwegia
port macierzysty   Austevoll, Norwegia
projektant   Karstensens Skibsværft A/S
stocznia   Karstensens Skibsværft A/S (częściowo wyposażony kadłub - Nauta SA)
stoczniowy nr budowy - główny kontraktujący   426
stoczniowy nr budowy - podwykonawca (kadłub)  B691
spodziewany termin przekazania w pełni wyposażongo statku przez stocznię Karstensens Skibsværft armatorowi:   kwiecień 2015 r.
długość całkowita   69,90 m
długość między pionami   63,60 m
szerokość konstrukcyjna   15,00 m
wysokość do pokładu głównego   6,50 m
wysokość do pokładu ochronnego   9,20 m
tonaż pojemnościowy brutto (GT)   2250
pojemność zbiorników RSW   2100 m3
pojemność zbiorników paliwowych   500 m3
pojemność zbiorników wody słodkiej   50 m3
silnik napędu głównego   MAN 6L32/44 CR
moc napędu głównego   3600 kW
śruba napędowa   MAN Diesel & Turbo (Alpha), średnica 4200 mm (115 obr./min.)
prędkość eksploatacyjna   ok. 16,0 w.
silniki pomocnicze   3 x Scania D16 o mocy 500 kW każdy
prądnica zawieszona (wałowa)   AvK, 2500 kW
stery strumieniowe   1 x Brunvoll 950 kW + 1 x Brunvoll 850 kW
wyposażenie pokładowe:
wciągarki, dźwigi   Karmøy Winch
instalacja RSW   MMC 2 x 1150 kW
system próźniowy   MMC 4 x 66 kW / 2 x 4200 l
miejsc dla załogi   13
notacja klasy   DnV +1A1 Fishing Vessel Ice-C TMON

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter