Stocznie, Statki

W sobotę, 26 kwietnia 2014 r., przetransportowano na pokład dwustronnego promu Samso, budowanego przez stocznię Remontowa Shipbuilding S.A. kriogeniczny paliwowy zbiornik LNG. Powstał on w FUO RUMIA. Obie spółki należą do grupy kapitałowej Remontowa Holding. Jest to pierwszy zbudowany przez polską firmę zbiornik na LNG, który trafił na statek.

Statków z napędem LNG dość szybko przybywa, ale jest ich wciąż mało. Kilka tygodni temu przekroczona została liczba zaledwie 100 statków z takim napędem już eksploatowanych oraz będących obecnie w budowie i w zamówieniach. Jest to rozwojowa i nowa technologia w napędach okrętowych. Stocznie, które już teraz mają na swoim koncie budowę statków z takim napędem z pewnością można uznać za pionierów i techniczną awangardę. Należy do nich Remontowa Shipbuilding, która zbudowała już ok. 10 statków z napędem LNG lub dual-fuel - LNG/diesel.

Specjalistyczne wyposażenie systemów napędowych LNG także produkują nieliczne dotąd firmy. Jedną z nich jest znany z działalności na rynku kosmicznym, lotniczym i militarnym, amerykański koncern Lockeed Martin, w którym wyprodukowano kriogeniczne zbiorniki dla pierwszych budowanych w USA zaopatrzeniowców górnictwa morskiego (statków typu PSV) z napędem LNG. Koncern, w swoich oficjalnych materiałach informacyjnych i promocyjnych podkreśla, że projektując i budując te okrętowe zbiorniki paliwowe LNG, wykorzystywał swoje doświadczenia z zakresu techniki kosmicznej (chodzi głównie o budowę kriogenicznych zewnętrznych zbiorników dla amerykańskich promów kosmicznych).

Podchwytując to stwierdzenie, niektóre branżowe media amerykańskie, o zbiornikach kriogenicznych na statki PSV ze stoczni Gulf Coast Shipyard Group, pisały jako o "inspirowanych przez NASA" (NASA-inspired cryogenic fuel tanks)... Niedawno taki "inspirowany przez NASA" zbiornik LNG z Lockheed Martin został dostarczony do stoczni Gulf Coast Shipyard Group w Gulfport, gdzie budowane są pierwsze amerykańskie statki typu PSV z napędem LNG, przeznaczone dla armatora Harvey Gulf z Nowego Orleanu.

Mniej więcej w tym samym czasie, 14 kwietnia w nocy, z Rumi do Gdańska, do stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. przetransportowano polski kriogeniczny zbiornik na okrętowe paliwo LNG.

Nie jest to wprawdzie pierwszy w ogóle zbiornik na LNG, który powstał w naszym kraju, ale prawdopodobnie drugi (pierwszy zbiornik ciśnieniowy do transportu cieczy kriogenicznych, w tym także LNG w formie kontenerów ISO, opracowany we współpracy z Politechniką  Krakowską wyprodukowała firma CHEMET z Tarnowskich Gór).

Utrzymanie gazu ziemnego w stanie ciekłym wymaga zachowania bardzo niskiej temperatury poniżej -162o C. Nawet niewielki jej wzrost powoduje, że ciekły gaz zaczyna parować (przechodzi w stan gazowy). Z tego powodu w budowie zbiorników kriogenicznych wykorzystywane są specjalne dość skomplikowane technologie izolacyjne, co powoduje, że niewiele firm zajmuje się ich produkcją.

Zbiornik zaprojektowany i zbudowany przez FUO RUMIA, we współpracy ze specjalistami z Politechniki Wrocławskiej jest pierwszym, który znalazł zastosowanie na morzu. Dotychczas na statkach napędzanych LNG budowanych w Polsce zbiorniki takie sprowadzano np. z Chin, Norwegii lub innych krajów. Pierwszą jednostką, na której zamontowano polskiej budowy paliwowy zbiornik LNG jest właśnie dwustronny prom Samso, niedawno zwodowany i wyposażany właśnie w stoczni Remontowa Shipbuilding na zamówienie duńskiej gminy Samso.

Jego instalacja miała miejsce w sobotę 26 kwietnia. Zbiornik przeniesiono ze stoczniowego placu na otwartą część głównego pokładu samochodowego promu, przesunięto na śródokręcie, a następnie opuszczono do docelowego pomieszczenia pod pokładem głównym przez technologiczny (tymczasowy) otwór w pokładzie.

Przypomnujmy, że kadłub promu Samso został zwodowwany w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. 27 marca br. Poniżej film z tego wydarzenia.

Media4Sea, Grzegorz Landowski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter