Stocznie, Statki

W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Remontowa Holding zbudowany zostanie wielozadaniowy statek offshore (AHTS) dla obsługi, w ciężkich, arktycznych warunkach, platform wydobywczych w rejonie Labradoru i Nowej Fundlandii. Kontrakt na budowę jednostki został podpisany w czwartek, 8 maja 2014 r.

Statek zbudowany zostanie - jak podała stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. - na zamówienie armatora z Kanady współpracującego z jednym z jej dotychczasowych klientów - norweskim Siem Offshore (dla którego stocznia ta obecnie buduje kilka statków typu Platform Supply Vessel), a finalnie trafi do eksploatacji w jednej z największych spółek paliwowych świata ExxonMobil. Wielozadaniowy statek typu AHTS będzie służył do obsługi pól naftowych i gazowych offshore Hibernia i Hebron u wybrzeży Nowej Fundlandii i Labradoru. Poza realizacją typowych dla tego typu jednostek zadań, będzie także używany do monitorowania i kontrolowania zalodzenia w rejonie platform wydobywczych pól Hibernia i Hebron oraz, w razie potrzeby, umownie mówiąc, także "holowania" gór lodowych.

Jego głównym zadaniem będzie przewóz różnorodnych ładunków (zaopatrzenie platform offshore), a dodatkowymi - m.in. obsługa kotwic jednostek trzecich (anchor handling) i tzw. ice management czyli monitorowanie sytuacji lodowej w pobliżu posadowionych lub pływających instalacji offshore i ewentualne korygowanie kursu gór lodowych mogących potencjalnie zagrażać instalacjom offshore na polach Hibernia i Hebron. Do jego innych funkcji należeć będą holowania ratownicze, transport personelu na platformy, likwidacja skutków rozlewów olejowych, obrona przeciw-pożarowa i ewakuacja załóg instalacji offshore.

Jak podaje serwis gazety "The Chronicle Herald", cytując wypowiedź jednego z przedstawicieli managementu kanadyjskiego operatora statku: "Nie byłoby to precyzyjne, gdybyśmy powiedzieli, że będziemy odholowywać góry lodowe (mające na kursie platformy). Chodzi raczej jedynie o "prowadzenie" ich [z nieznaczną zmianą kursu - przyp. red.], ponieważ często są ogromne i trudne do manewrowania".

Statek będzie miał wymaganą klasę lodową, ale nie będzie miał konstrukcji i właściwości lodołamacza. Jednak ma być wyposażony w umieszczony na dziobie potężny monitor wodny, którym ma być rozbijany pak lodowy wokół platform, tak, by nie dochodziło do jego narastającego nabudowywania się. Zostanie zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. według projektu Rolls Royce UT 782WP. Ma być przekazany do eksploatacji w IV kwartale 2015 roku (inne źródła podają termin "pod koniec roku 2015").

AHTS z Gdańska dla Siem Offshore/ExxonMobil, wyposażony - jak informuje stocznia - w napęd konwencjonalny, charakteryzować się będzie długością całkowitą 87,30 m i szerokością 20,00 m oraz nośnością ok. 4000 ton i uciągiem na palu rzędu 140 T.

Jak podano w oficjalnym komunikacie kanadyjskiego operatora budowanego statku, projekt został "od dziobu po rufę" zoptymalizowany dla eksploatacji w ciężkich warunkach panujących w rejonie Grand Banks u wybrzeży Kanady, a w projekcie i wyposażeniu przewidziano zastosowanie wszystkich najnowszych rozwiązań technicznych związanych głównie z bezpieczeństwem załogi i bezpieczną eksploatacją.

Będzie to pierwszy statek z polskiej stoczni z opatentowanym przez Rolls-Royce kształtem dziobu i całego kadłuba Wave Piercing - WP, poprawiającym dzielność morską, a także pierwszy taki statek z jakiejkolwiek stoczni sprzedany na rynek północno-amerykański. Będzie także pierwszym, wyposażonym w zintegrowany mostek Rolls-Royce'a nowego projektu - tzw. Unified Bridge.

Przedstawiciel kanadyjskiego armatora, cytowany przez ww. serwis "The Chronicle Herald" stwierdził m.in.: "Jest wiele stoczni na świecie będących w stanie zbudować statki potrzebne do takich zadań [objętych kontraktem na obsługę pól Hibernia i Hebron - red.], ale stocznia w Polsce okazała się tą, która jest w stanie w najwyższym stopniu skupić się na zrealizowaniu szczegółowych wymogów naszej specyfikacji".

Budowa ww. statku AHTS to nie pierwsza styczność Grupy Remontowa (obecnie Remontowa Holding) z polem offshore Hibernia u wybrzeży Kanady. Platforma Hibernia była pierwszą posadowioną (stałą) platformą zainstalowaną u wybrzeży Nowej Fundlandii, a jej żelbetonowa podstawa (Gravity Base Structure - GBS) wraz z zainstalowanymi topsides - najcięższą konstrukcją "w jednym kawałku" przemieszczaną przez człowieka do chwili budowy platformy Hibernia. Na GBS zainstalowano wielkich rozmiarów topsides (pokład i nadbudowę platformy z wiertniami, instalacjami wydobywczymi i procesowymi, siłowniami i pomieszczeniami mieszkalnymi dla załogi, etc.). Zintegrowane w jedną całość (o masie ok. 38 000 ton) topisdes Hibernii (zbudowane w Korei Płd., we Włoszech i Kanadzie i przywiezione na miejsce montażu w jedną całość w pięciu oddzielnych modułach) zostały podniesione z pirsu montażowego w Mosquito Bay na Nowej Fundlandii i przetransportowane na miejsce osadzenia na zanurzonej GBS przy pomocy dwóch barko-pontonów heavy-lift.

Tzw. mating, czyli precyzyjne umieszczenie topsides na GBS Hiberni odbyło się przez jednocześnie odbalastowywanie GBS i balastowanie barko-pontonów. Te duże barki zostały przebudowane - specjalnie przystosowane do udziału w projekcie Hibernia - w Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. (dodano m.in. 3300 t stali do konstrukcji barek). Tym samym, już pod koniec lat 90. ub. wieku, Remontowa S.A. zapewniła sobie znaczący udział w jednym z największych, najbardziej kosztownych i najtrudniejszych pod względem technicznym projektów budowy stałych platform offshore w historii tej branży. Teraz inna stocznia Holdingu - Remontowa Shipbuilding - zbuduje statek obsługujący i ochraniający platformę Hibernia oraz inne platformy na polach offshore Hibernia i Hebron.

Media4Sea, rel (Siem, Rolls-Royce)

Rys.: Rolls-Royce

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6468 3.7204
EUR 4.2248 4.3102
CHF 4.4881 4.5787
GBP 4.9581 5.0583