Stocznie, Statki

W piątek 14 marca 2014 r. w państwowej stoczni remontowej Nauta należącej do grupy MARS, zwodowano kadłub statku typu PSV do obsługi platform wiertniczych (Platform Supply Vessel - zaopatrzeniowca górnictwa morskiego), budowany (jako jednostka częściowo wyposażona) na zamówienie norweskiej stoczni Hellesøy Verft AS.

W oficjalnym komunikacie stocznia informowała, że jest to zakończenie z sukcesem realizacji pierwszego po latach przerwy kontraktu na budowę nowej jednostki. Jednak spółki z grupy stoczni remontowej Nauta realizowały, także ostatnio, budowy innych częściowo wyposażonych kadłubów dla stoczni zagranicznych.

Czytaj także: Pierwsze wodowanie Nauty w roku 2014

Ceremonia wodowania odbyła się w Gdańsku, na terenie Zakładu Nowych Budów na pochylni B1 byłej Stoczni Gdańskiej.

Realizacja podpisanego w maju 2013 r. kontraktu rozpoczęła się w połowie lipca 2013 i zakończona została w rekordowym - jak podano w komunikacie stoczni Nauta - ośmiomiesięcznym terminie. Sukces jest tym większy, że budowa jednostki odbywała się równolegle z odbudową infrastruktury stoczniowej na świeżo przejętym od Synergia 99, zdewastowanym terenie w Gdańsku.

Zwiększająca zatrudnienie Nauta, która dotąd koncentrowała się na remontach i przebudowach statków, od 2012 r. realizuje też zamówienia na zaprojektowane i kompletnie wyposażone statki naukowo - badawcze, częściowo wyposażone kadłuby statków rybackich i innych typów oraz konstrukcje dla sektora offshore.

Wodowany w piątek w Gdańsku statek, o numerze budowy 152 i nazwie Siem Symphony, został zamówiony w stoczni Hellesøy w październiku 2012 roku. We wrześniu 2013 roku, norweska stocznia ogłosiła, że "w związku z nieprzewidzianymi okolicznościami" musiała zmienić dostawcę kadłuba jednostki nr 152 i że została nim stocznia Nauta. Te "nieprzewidziane okoliczności" stanowiło wstrzymanie produkcji i zerwanie kontraktów w gdańskiej stoczni Maritim Shipyard, która w marcu 2013 r. zgłosiła wniosek o ogłoszenie upadłości układowej i dla której, postanowieniem z dnia 10.05.2013 r., ustanowiono nadzorcę tymczasowego.

Dodajmy przy okazji, że wodowany w piątek przez Nautę kadłub, to nie jedyny kontrakt przejęty przez inne firmy po stoczni Maritim. Norweska stocznia Simek AS powierzyła Grupie Vistal budowę bazowca prac podwodnych, a niedawno firma Hullkon działająca na Gocławiu w Szczecinie przekazała częściowo wyposażony kadłub nowoczesnego 67-metrowego trawlera-sejnera Harvest (nr budowy 36) dla norweskiej stoczni Fitjar Mekaniske Verksted, "odziedziczony" po szczecińskim zakładzie produkcyjnym stoczni Maritim.

Czytaj także: Kadłub wielozadaniowego bazowca prac podwodnych z Vistalu

Statek, którego częściowo wyposażony kadłub, zwodowany w piątek w Gdańsku, dostarczy stoczni norweskiej Nauta, budowany jest według projektu VS 4411 DF biura projektowo-konsultingowego Wärtsilä Ship Design.

Warto przy okazji wspomnieć, że aż sześć statków tego samego projektu, ale już całkowicie wyposażonych i przekazanych bezpośrednio armatorowi norweskiemu Siem Offshore Contractors, ze spodziewanymi terminami dostaw - do drugiego kwartału 2016 roku, zbuduje stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. z grupy kapitałowej REMONTOWA Holding (armator norweski zamówił w Remontowej najpierw dwa, później jeszcze cztery takie jednostki).

Czytaj także: Nowy kontrakt w grupie Remontowa Holding

PSV projektu VS 4411 DF

Jednostka typu VS 4411 DF ma ok. 89 m długości i 18 m szerokości oraz 5 500 ton nośności. Siłownia została wyposażona w napęd typu Diesel Electric z silnikami na paliwoMarine Diesel Oil oraz LNG. Wielofunkcyjna jednostka posiada nowoczesnysystem do zwalczania pożarówipokład roboczy o powierzchni 970 m2 oraz kompletną instalację niezbędną do wykonywania przewidzianych dla jednostki zadań.

Statki typu PSV są przeznaczone do obsługi platforma wiertniczych, transportują różnego rodzaju ładunki wykorzystywane na platformach oraz zaopatrzenie dla załogi. Mogą być także wykorzystywane do gaszenia pożarów na platformach i zbierania rozlewów olejowych.

Kontrahent Nauty - norweska stocznia Hellesøy Verft AS jest zakładem z wieloletnią tradycją w produkcji statków. Stocznia specjalizuje się w budowie i modernizacji statków rybackich i jednostek offshore o długości nieprzekraczającej 100 m.

Media4Sea, rel (Hellesøy, Nauta)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6468 3.7204
EUR 4.2248 4.3102
CHF 4.4881 4.5787
GBP 4.9581 5.0583