Stocznie, Statki

Grupa Kapitałowa Vistal buduje częściowo wyposażony kadłub wielozadaniowego statku do prac podwodnych dla stoczni norweskiej.

Kadłub montowany jest w rejonie Nab. Węgierskiego, przy granicy terenów Vistalu i ZMPG, natomiast część sekcji powstaje przy Nab. Indyjskim. Częściowo wyposażony kadłub przekazany zostanie przez Vistal w IV kwartale 2013 roku.

Jest to wszechstronny bazowiec prac podwodnych (określany jako Multi Purpose Support Vessel - MPSV) zamówiony w stoczni Simek Shipyard z Flekkefjord przez armatora Simon Møkster Shipping. Zaprojektowano go jako bazę dla zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych (dwa robocze ROV i jeden ROV obserwacyjny w hangarach z furtami burtowymi), bazę nurków, statek badawczy i do lekkich podwodnych prac konstrukcyjnych. Dodatkowo statek będzie zdolny do obsługi prac związanych z budową morskich farm wiatrowych.

Projekt pochodzi z biura projektowo-konsultingowe Multi Maritime AS z Førde i oznaczony jest symbolem MM 85 MSV. Stanowi rozwinięcie projektu dwóch statków - Atlantis Dweller i Stril Explorer, które Møkster wprowadził do eksploatacji w latach 2010-2011 (Atlantis Dweller został sprzedany armatorowi Fugro RUE).

Wielozadaniowy bazowiec prac podwodnych projektu MM 85 MSVKadłub bazowca prac podwodnych typu MM 85 MSV budowany przez Vistal

Jednostka będzie oferować efektywną logistykę i oprzyrządowanie prac podwodnych. Niewielkie zanurzenie pozwoli statkowi na pracę relatywnie blisko brzegów. Statek posiadać będzie dwa pokłady robocze - główny i górny o łącznej powierzchni 1175 m kw.

Statek wyposażony zostanie w spalinowo-elektryczny napęd główny (cztery zespoły prądotwórcze o łącznej mocy ok. 6490 kW, wg innych źródeł - 7332 kW, oparte na silnikach spalinowych Cummins) oraz system pozycjonowania dynamicznego klasy DPII. Utrzymanie pozycji zapewnione będzie m.in. przez dwa pędniki azymutalne napędu głównego Rolls-Royce RR AZP85 CP (przenoszące po 1600 kW), dwa chowane w kadłubie pędniki azymutalne Rolls-Royce TNCS 73/50-180 CP (po 880 kW) i jeden ster strumieniowy TT2000 DPN CP (880 KW).

Statek ma być przekazany przez stocznię Simek w maju 2014.

Media4Sea
Fot.: Simek, Rys.: Multi Maritime

Charakterystyka podstawowa bazowca prac podwodnych projektu MM85 MSV
długość całkowita 85,45 m
długość między pionami 78,40 m
szerokość 18,00 m
zanurzenie konstrukcyjne 4,75 m
zanurzenie maksymalne 5,50 m
moc napędu głównego
prędkość eksploatacyjna ok. 14,5 węzła
miejsca dla załogi 90 (20 kabin jednoosobowych i 35 dwuosobowych)
wyposażenie (m.in.):
- żuraw pokładowy DOR 60 T McGregor Cargotec z wysięgnikiem łamanym (knuckle boom crane), z aktywną kompensacją nurzania przystosowany do wykonywania prac na głębokości do 2000 m
- duży hangar (WROV/diving hangar)
klasa: Det Norske Veritas + 1A1, SPS, SF, E0, HELDK-S, DYNPOS-AUTR, NAUT OSV(A), General Cargo Carrier, COMF (V3), CLEAN
(notacja klasy dla statków specjalnych - statek spełnia wymogi przepisów Special Purpose Ships code)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.5602 3.6322
EUR 4.2028 4.2878
CHF 4.5093 4.6003
GBP 4.8896 4.9884