Grupa Kapitałowa Vistal buduje częściowo wyposażony kadłub wielozadaniowego statku do prac podwodnych dla stoczni norweskiej.
Kadłub montowany jest w rejonie Nab. Węgierskiego, przy granicy terenów Vistalu i ZMPG, natomiast część sekcji powstaje przy Nab. Indyjskim. Częściowo wyposażony kadłub przekazany zostanie przez Vistal w IV kwartale 2013 roku.
Jest to wszechstronny bazowiec prac podwodnych (określany jako Multi Purpose Support Vessel - MPSV) zamówiony w stoczni Simek Shipyard z Flekkefjord przez armatora Simon Møkster Shipping. Zaprojektowano go jako bazę dla zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych (dwa robocze ROV i jeden ROV obserwacyjny w hangarach z furtami burtowymi), bazę nurków, statek badawczy i do lekkich podwodnych prac konstrukcyjnych. Dodatkowo statek będzie zdolny do obsługi prac związanych z budową morskich farm wiatrowych.
Projekt pochodzi z biura projektowo-konsultingowe Multi Maritime AS z Førde i oznaczony jest symbolem MM 85 MSV. Stanowi rozwinięcie projektu dwóch statków - Atlantis Dweller i Stril Explorer, które Møkster wprowadził do eksploatacji w latach 2010-2011 (Atlantis Dweller został sprzedany armatorowi Fugro RUE).
Jednostka będzie oferować efektywną logistykę i oprzyrządowanie prac podwodnych. Niewielkie zanurzenie pozwoli statkowi na pracę relatywnie blisko brzegów. Statek posiadać będzie dwa pokłady robocze - główny i górny o łącznej powierzchni 1175 m kw.
Statek wyposażony zostanie w spalinowo-elektryczny napęd główny (cztery zespoły prądotwórcze o łącznej mocy ok. 6490 kW, wg innych źródeł - 7332 kW, oparte na silnikach spalinowych Cummins) oraz system pozycjonowania dynamicznego klasy DPII. Utrzymanie pozycji zapewnione będzie m.in. przez dwa pędniki azymutalne napędu głównego Rolls-Royce RR AZP85 CP (przenoszące po 1600 kW), dwa chowane w kadłubie pędniki azymutalne Rolls-Royce TNCS 73/50-180 CP (po 880 kW) i jeden ster strumieniowy TT2000 DPN CP (880 KW).
Statek ma być przekazany przez stocznię Simek w maju 2014.
Media4Sea
Fot.: Simek, Rys.: Multi Maritime
Charakterystyka podstawowa bazowca prac podwodnych projektu MM85 MSV
długość całkowita 85,45 m
długość między pionami 78,40 m
szerokość 18,00 m
zanurzenie konstrukcyjne 4,75 m
zanurzenie maksymalne 5,50 m
moc napędu głównego
prędkość eksploatacyjna ok. 14,5 węzła
miejsca dla załogi 90 (20 kabin jednoosobowych i 35 dwuosobowych)
wyposażenie (m.in.):
- żuraw pokładowy DOR 60 T McGregor Cargotec z wysięgnikiem łamanym (knuckle boom crane), z aktywną kompensacją nurzania przystosowany do wykonywania prac na głębokości do 2000 m
- duży hangar (WROV/diving hangar)
klasa: Det Norske Veritas + 1A1, SPS, SF, E0, HELDK-S, DYNPOS-AUTR, NAUT OSV(A), General Cargo Carrier, COMF (V3), CLEAN
(notacja klasy dla statków specjalnych - statek spełnia wymogi przepisów Special Purpose Ships code)