Znana norweska stocznia Bergen Group sprzedała kontratak pierwotnie podpisany z norweskim armatorem Volstad Maritime na budowę dwóch statków konstrukcyjnych (OCV - Offshore Construction Vessel) według projektu ST 259 CD. Są to jednostki bliźniacze do przekazanego w 2012 statku o nazwie Grand Canyon.
Kontrakt przejęła norweska stocznia Kleven, która znana jest w Polsce z wykonywanych dla niej przez krajowe firmy sekcji statkowych oraz gotowych kadłubów. Ostatnio o Klevenie było głośno w związku z potencjalnym zakupem przez tą firmę części Stoczni Gdańsk lub zleceniu jej sporej ilości prac kadłubowych.
Volstad był członkiem rozmów podczas sprzedaży kontaktu i jako armator jest bardzo zadowolony z ich efektu.
Kadłuby statków są obecnie w trakcie budowy w rumuńskiej stoczni Daewoo Mangalia i mają dotrzeć do Norwegii w drugim i czwartym kwartale bieżącego roku.
Kleven ogłosił, że przejęty kontrakt zostanie zrealizowany przez należącą do niego stocznię Myklebust, a gotowe statki zostaną przekazane armatorowi w grudniu 2014 roku oraz w drugim kwartale 2015 roku.
Pozbycie się kontraktu jest przejawem przebranżawiania się Bergen Group i skierowania swojej oferty w kierunku branży offshore.
Biznes związany z budową statków zostanie przejęty w pierwszym kwartale bieżącego roku przez nowy podmiot o nazwie NorYards AS, w którym 51% udziałów będzie należało poprzez spółki zależne do Kostyantina Zhevago, właściciela ukraińskiej stocznia JSC Zaliv.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.