Stocznie, Statki

Europejskie ramię STX Europe południowokoreańskiego giganta w branży stoczniowej – koncernu STX ma zostać sprzedane ze względu na bardzo słabe wyniki finansowe. Cięcia ogólnie dotyczą całej grupy stoczniowej STX, która jeżeli chce przetrwać okres recesji w budowie statków musi znacząco ograniczyć koszty. Szczególnie, że naciskają na to banki kredytujące obecnie bieżącą działalność STX.

W ramach STX Europe funkcjonują dwa podmioty: STX Finland ze stoczniami w Turku, Raumie i Helsinkach, oraz STX France posiadająca dwie trzecie udziałów Saint-Nazaire i Lorient (pozostałe udziały należą do rządu Francji). STX Europe zostało zakupione w 2008 roku pod nazwą Aker Yards ASA w momencie, kiedy portfele zmówień poszczególnych stoczni wypełniały lukratywne kontrakty na budowę luksusowych wycieczkowców.

Sytuacja na rynku budowy promów oraz wycieczkowców jest na tyle ciężka, że STX Finland zdecydowało się pod koniec wakacji na likwidację stoczni w Raumie, co miało uratować przed upadkiem pozostałe fińskie stocznie mające w swoim portfelu zaledwie kilka zamówień. Głównym powodem takiej sytuacji, który jest wskazywany przez specjalistów branżowych, to o 20% wyższe koszty pracy fińskich pracowników w stosunku np. do niemiecki kosztów pracy. STX France znajduje się w nieco lepszej sytuacji niż fińscy koledzy, ponieważ posiada zamówienia dające pracę stoczni do 2017 roku, a także może liczyć na kontakty od rządu Francji.

Zdjęcie: STX Europe

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6585 3.7325
EUR 4.2289 4.3143
CHF 4.4926 4.5834
GBP 4.9553 5.0555