Stocznie, Statki

Stocznia Remontowa Shipbuilding SA z Gdańska podpisała kontrakt o wartości pół miliarda złotych z jednym z największych norweskich armatorów offshore na budowę pozycjonowanych dynamicznie statków typu Cable Lay Vessel - CLV).

Jednostki te zostały zaprojektowane (koncepcja statku i część dokumentacji technicznej) przez VARD Design - mieszczące się w Aalesund biuro projektowe norweskiej stoczni VARD (dawniej - STX OSV), od niedawna należącej do koncernu Fincantieri. Dokumentację roboczą wykona należące do Grupy REMONTOWA biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting. Będą to najbardziej zaawansowane technicznie jednostki, jakie dotąd powstały w polskiej stoczni.

Ładowność kabla tego statku charakteryzującego się długością całkowitą 95,3 m i szerokością 21,5 m, wynosić ma ok. 4250 ton, a pomieszczenia załogi mają mieścić 60 osób. Statki CLV z Remontowa Shipbuilding SA zostaną wyposażone w nowoczesny napęd spalinowo-elektryczny, na który składać się będą m.in. cztery główne zespoły prądotwórcze napędzające dwa pędniki azymutalne napędu głównego, dwa stery strumieniowe oraz jeden pędnik azymutalny chowany w kadłubie (retractable thruster), zapewniający znakomite zdolności utrzymania pozycji, a także efektywną eksploatację z niskim zużyciem paliwa i niską emisją substancji szkodliwych do atmosfery. Jednostki będą spełniać najwyższe normy związane z ochroną środowiska naturalnego i bezpieczeństwa żeglugi Clean Design.

Statki CLV zaprojektowano przede wszystkim z myślą spełnieniu wysokich wymogów instalacji, napraw oraz konserwacji i utrzymania średnio- i wysokonapięciowych podmorskich kabli energetycznych w branżach morskiej energii odnawialnej (offshore wind - głównie sieci energetyczne morskich farm wiatrowych) oraz offshore (oceanotechniki i górnictwa morskiego - wydobycia ropy i gazu spod dna morskiego).

Statek budowany w Gdańsku jest jednostką o dość nowoczesnej, ciekawej architekturze i najprawdopodobniej pierwszą jednostką polskiej budowy z charakterystycznym, od niedawna stosowanym kształtem dziobu. Nowy kształt kadłuba został zaprojektowany i opatentowany przez STX OSV (oddział grupy stoczniowej STX, zajmujący się pomocniczymi statkami offshore - obecnie VARD) i STX OSV Design (obecnie VARD Design) z Alesund. Kształt ten, specyficzny i nowatorski zwłaszcza w części dziobowej, zapewnia według twórców zmniejszenie oporu kadłuba i zużycia paliwa w szerokim zakresie stanu morza i warunków pogodowych.

Szczególnie charakterystyczny, nietypowy kształt dziobu statku w części nadwodnej ma zmniejszać opór kadłuba i poprawiać dzielność morską przy dużej fali. Innymi słowy - przy wysokiej fali statek z takim kształtem dzioba może płynąć szybciej niż statek z tradycyjnym dziobem przy wykorzystaniu takiej samej mocy napędu głównego albo przy takiej samej prędkości - zmniejszyć zużycie paliwa w porównaniu do statku o zwykłym kształcie dziobu. Niezależnie od zapotrzebowania na moc i zużycia paliwa, statek z rozwiązaniem STX OSV w zakresie kształtu dziobu, może bezpiecznie uzyskiwać większe prędkości przy wysokiej fali. W części dziobowej da się wyróżnić trzy rejony. Na wodzie spokojnej, za zmniejszenie oporu odpowiada gruszka dziobowa. Przy średnich stanach morza (średniej wysokości fali) fale rozbijają się o dolną część wysuniętej "toporkowatego" kształtu części dziobu i są odpychane na boki. Przy wysokiej fali statek, dzięki specjalnemu ukształtowaniu górnej części dziobu, może się bezpiecznie "wbijać" w fale, redukując również opór w porównaniu z tradycyjnym kształtem dziobu.

Jednostki te w całości powstaną w Gdańsku, począwszy od opracowania projektu roboczego, przez budowę kadłubów o nowatorskim kształcie, aż po wyposażenie w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne, w tym rozbudowanhy system DP2, napęd diesel - electric oraz system układania podmorskich łączy kablowych.

Jeden z dwóch kablowców przebudowanych w 2002 roku ze statków ro-ro przez Gdańską Stocznię Remontową SA

Przypomnijmy, że Grupa REMONTOWA przekazała już do eksploatacji - w 2002 roku - dwa dość duże (140-metrowej długości, o nośności 5970 t i GT 14 132), nowoczesne kablowce. Lodbrog i Ile de Re (wcześniej Prerow) przebudowane zostały ze statków typu ro-ro dla armatorów Danish Alcatel Submarine Networks Marine A/S i Louis Dreyfus Armateurs oraz operatora Alcatel (obecnie Alcatel-Lucent) przez Gdańską Stocznię Remontową SA.

PioSta, rel

Ilustracje: Remontowa Shipbuilding S.A., Remontowa S.A., ISCPC

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6063 3.6791
EUR 4.2154 4.3006
CHF 4.5291 4.6205
GBP 4.8671 4.9655