Z pochylni bocznej stoczni Remontowa Shipbuilding SA zwodowano jednostkę projektu SKS 165 o numerze budowy B 613/1, czyli pierwszy z dwóch zakontraktowanych, innowacyjnych pasażersko-samochodowych promów dwustronnych przeznaczonych na linię Stavanger - Tau w Norwegii. Wodowanie miało charakter techniczny (bez gości i uroczystości).
Najważniejszą chyba cechą projektowo-eksploatacyjną wyróżniającą te 124-metrowe statki jest zaplanowany dla nich rodzaj napędu. Według informacji Remontowa Shipbuilding SA, mają to być pierwsze w świecie promy z siłownią korzystającą jedynie z LNG jako paliwa. Dotychczas promy o napędzie na LNG wyposażone były w silniki napędu głównego i silniki zespołów prądotwórczych typu dual-fuel (zarówno na LNG, jak i olej napędowy) lub siłownie z komplementarną konfiguracją silników tradycyjnych i na LNG, w których zasadniczo wykorzystywano jako paliwo LNG, ale zawierające także niejako zapasowe silniki dieselowskie (włączane w razie potrzeby jako awaryjne). Na nowych promach typu SKS 165 ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA jedynym używanym rodzajem paliwa będzie LNG.
W lutym 2012 roku, Remontowa Shipbuilding podpisała kontrakt na dostawę dwóch promów z armatorem Norled AS ze Stavanger, natomiast 25 lipca ub.r. odbyło się pierwsze cięcie stali na konstrukcję pierwszej z dwóch zakontraktowanych jednostek. Pierwsze blachy na drugą cięto w sierpniu 2012 r. Symboliczne położenie stępki (dwóch dennych, centralnych sekcji kadłuba) na zwodowaną dzisiaj jednostkę, miało miejsce w październiku minionego roku. Bliźniaczy prom zwodowany ma być 9 maja br.
Statki budowane są dla jednego z największych przedsiębiorstw transportu publicznego w Norwegii. Pozytywne doświadczenia z eksploatacji innych, wcześniej zbudowanych w stoczni Grupy REMONTOWA, a także dobra opinia, jaką cieszy się Remontowa Shipbuilding SA na rynku nordyckim, przekonały armatora do złożenia ponownego zamówienia. Nie jest to zresztą jedyny armator promów powracający z zamówieniami do gdańskiej stoczni.
Oba promy obsługiwać będą transport publiczny wzdłuż norweskiego wybrzeża. Rejon eksploatacji statków wymaga zastosowania najnowocześniejszej technologii, pozwalającej na maksymalne zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (NOx) i siarki(SOx), do atmosfery. Zasilane wyłącznie paliwem LNG, należeć będą do największych w swojej klasie jednostek zaliczanych do "green ships" (statków przyjaznych środowisku).
Zastosowany na każdym z nich układ napędowy "gas-electric" składać się będzie z czterech zespołów prądotwórczych zasilanych LNG, z których dwa będą mogły być zasilane awaryjnie ze zbiorników na sprężony gaz ziemny (CNG).
Budowane promy przyjmujące na pokład 165 samochodów osobowych, zastąpią pływające aktualnie trzy mniejsze statki zabierające na pokład 110 samochodów osobowych.
Promy dwustronne, zwane też czasem symetrycznymi lub przelotowymi, a także drogowymi, typu SKS 165, zaprojektowano do obsługi przez znacznie zmniejszoną załogę, w porównaniu z dotychczas eksploatowanymi promami. Jest to możliwe dzięki szerokiemu zastosowaniu automatyzacji, wpływającemu na obniżenie kosztów eksploatacyjnych statków.
Projekt wstępny promów opracowała firma LMG Marin z Bergen, natomiast opracowanie szczegółowej dokumentacji technicznej oraz części dokumentacji klasyfikacyjnej (rysunki instalacji elektrycznej) powierzono firmie projektowo-konsultingowej Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o.
PioSta
Ilustracje, fot.: Norled, Piotr B. Stareńczak; film: Czesław Romanowski
Promy B 613/1-2 SKS 165 PCU (Personal Car Unit)
- charakterystyka podstawowa
długość całkowita 123,20 m
długość rejestrowa 117,39 m
szerokość konstrukcyjna 17,65 m
szerokość maksymalna 18,15 m
wysokość do pokładu głównego 5,12 m
zanurzenie maksymalne 3,55 m
nośność 750 t
prędkość eksploatacyjna 16 węzłów
długość pokładu samochodowego 120,00 m
dopuszczalne obciążenie pokładu 590 t
wysokość ładunku na pokładzie (prześwit nad pokładem) 4,5 m
wysokość od wodnicy pływania do szczytu masztu 23,20 m
liczba miejsc dla pasażerów 550
załoga 11
liczba kabin 11
miejsca siedzące dla pasażerów 476 miejsc ustalonych + miejsca dla wózków inwalidzkich + miejsce na 74 krzesła
ładowność samochodów (PBE, 4.3 × 1.85 m) 165 PCU (personal car units)
kombinacja samochodów / naczep 37 / 18
zbiornik na paliwo (LNG + CNG) 125 + 3.2 m3
zbiornik wody słodzkiej 45 m3
siłownia:
4 główne zespoły prądotwórcze po 1000 kW zasilane gazem (prod. Mitsubishi Diesel Power)
2 silniki napędowe po 1850 kW, 690 V (asynchroniczne, z prędkością płynnie regulowaną poprzez częstotliwość),
2 dwuśrubowe pędniki azymutalne po 1850 kW (prod. Schottel, typu STP1515)
urządzenia przeładunkowe: 1 dziobowa i 1 rufowa rampy ro-ro, hydrauliczne, o wymiarach 1,5 × 12,5 m
przepisy: Norwegian Maritime Directorate (NMD), Det Norske Veritas (DNV)
klasyfikacja i notacja klasy:
DnV (Det Norske Veritas) +1A1 Car Ferry B E0 R4 GAS FUELLED [nor]
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.