Stocznie, Statki

Wczoraj, 6 marca, przedstawiciel Maersk Line oficjalnie ogłosił - po raz pierwszy publicznie - że do Gdańska będą zawijać przedstawiciele serii najnowszej generacji największych pojemnikowców świata - statków klasy Triple-E, o ładowności po ok. 18 000 TEU.

Przypomnijmy, że dotychczas największymi statkami kontenerowymi pojawiającymi się regularnie na Bałtyku i zawijającymi do Gdańska w ramach serwisu AE10, są kontenerowce klasy PS (lub "E" - od nazwy pierwszej jednostki w serii - Emma Maersk), o ładowności ok. 15 500 TEU.

Czytaj także: Do Gdańska nie będą już zawijać największe kontenerowce świata

Thomas Bagge, prezes zarządu Maersk Polska Sp. z o.o. i szef regionu Europy Środkowo-Wschodniej (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry) w Maersk Line, zapytany przez Portal Morski o spodziewany termin wejścia pierwszego statku Triple-E do serwisu AE10 i jego dziewiczego zawinięcia do gdańskiego portu, stwierdził że ostateczna data zależy głównie od terminowej dostawy statku przez stocznię, ale wstępnie można się spodziewać pierwszej wizyty nowego rekordzisty w drugiej połowie sierpnia.

Wcześniej oczywiście odbywały się rozmowy techniczno-organizacyjne na temat możliwości i trybu obsługi statków klasy Triple-E w terminalu DCT Gdańsk. Jednak - jak powiedział nam Thomas Bagge -  oficjalne potwierdzenie skierowania nowych wielkich statków Maerska do serwisu AE10, kierownictwo gdańskiego terminalu otrzymało we wtorek, 5 marca. 

Publicznie natomiast, dzień później, ogłosił tę informację Karsten Kildahl, dyrektor naczelny Regionu Europy Północnej w Maersk Line - jeden z prelegentów konferencji Baltic Container Conference 2013, w ramach Transport Week. Zapowiedź zawinięć statków Triple-E do Gdańska, jako pierwsi w mediach, przekazaliśmy wczoraj, za pośrednictwem naszej strony na facebooku, jeszcze w czasie trwania wystąpienia Karstena Kildahl'a na gdańskiej konferencji.

Zapytany o czas postoju nowych statków w gdańskim terminalu (klasy PS o ładowności 15 500 TEU spędzają w Gdańsku po dwa, trzy dni), Thomas Bagge powiedział Portalowi Morskiemu, że biorąc pod uwagę spodziewaną podaż ładunków, nowe statki będą początkowo sprofilowane tak jak dotychczas, jednak w przyszłości, przy zwiększonej liczbie kontenerów przeznaczonych do przeładunku w Gdańsku, może się to zmienić.

Nie można się natomiast spodziewać znaczącego przedłużenia dopuszczalnego czasu obsługi nowych statków. Jak podkreślał na konferencji Transport Week Karsten Kildahl, Maersk Line będzie zwracał szczególną uwagę na zdolność terminali obsługujących AE10 do szybkiego i sprawnego przeładunku, gdyż nowe statki, z założenia wolniejsze (przy rotacji serwisu ustawionej adekwatnie do tej zmniejszonej prędkości), będą miały też mniej możliwości ewentualnego nadrobienia w morzu czasu straconego za sprawą przedłużonej przez terminal kontenerowy obsługi przeładunkowej.

Wedle spekulacji obserwatorów i nieoficjalnych informacji, pierwszy nowy statek może otrzymać imię Mc Kinney Maersk lub Maersk Mc-Kinney Møller. Kolejne mogą otrzymać nazwy: Mary Maersk, Marie Maersk, Madison Maersk, Magleby Maersk, Maribo Maersk, Marstal Maersk, Matz Maersk i Mayview Maersk.

Statki typu Triple-E, o ładowności po 18 000 TEU będą długie na 400 m, szerokie na 59 i w pełni załadowane będą się zanurzały na 15,5 m.

PioSta

Fot.: DSME, Piotr B. Stareńczak

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter