Stocznie, Statki

Dzisiaj, 22 stycznia 2013 r., wczesnym popołudniem, z gdyńskiego portu wyholowano częściowo wyposażony kadłub statku sejsmicznego zbudowany przez stocznię Crist SA dla norweskiej grupy Kleven Maritime.

Przekazana przez stocznię Crist SA częściowo wyposażona jednostka o numerze budowy 355, Sanco Swift, reprezentuje typ ST 324 CD projektu Skipsteknisk AS z Ålesund. Została zamówiona przez armatora Sanco Shipping AS z Norwegii w czerwcu 2011 roku, w stoczni Myklebust Verft z grupy Kleven Maritime (z opcją na budowę drugiej, bliźniaczej jednostki). Po dokończeniu wyposażania w norweskiej stoczni w Gursken, statek ma być przekazany do eksploatacji w lipcu 2013 r.

Crist zainstalował na statku wszystkie większe i kluczowe urządzenia oraz część systemów ogólnookrętowych i funkcjonalnego, m.in. zespół napędu głównego i główne elementy wyposażenia sejsmicznego, jak wciągarki i bębny streamerów, etc.

W międzyczasie, jak poinformowano na przełomie kwietnia i maja ubiegłego roku, firma Sanco zamieniła opcję dotyczącą drugiego statku na prawomocny kontrakt. Druga jednostka typu ST 324 CD, o numerze budowy 358, otrzymać ma imię Sanco Sword i ma być przekazana armatorowi przez stocznię Myklebust w kwietniu 2014 roku. Stocznia Crist otrzymała zlecenie na budowę częściowo wyposażonego kadłuba także tej drugiej jednostku Kleven'a dla Samco.

Sanco Swift przystosowany będzie do zbierania danych sejsmicznych 3D i holowania do 14 streamerów (kabli z odbiornikami sygnałów). Pływać ma pod banderą Gibraltaru.

Wyczarterowany został już od Senco na okres pięciu lat przez firmę Dolphin Group ASA, głównie z myślą o realizacji jej kontraktów na pozyskiwanie danych sejsmicznych dla kilku klientów, w ramach poszukiwania podmorskich złóż węglowodorów w rejonie Afryki Zachodniej. Dolphin zakupi zestaw streamerów na statek Sanco Swift. Dolphin wyczarteruje na podobnych warunkach (początkowo na pięć lat z opcjami na kolejne trzy okresy po dwa lata) także drugi statek tego typu - Sanco Sword.

Do Gursken, gdzie znajduje się stocznia Myklebust, częściowo wyposażony kadłub statku Sanco Swift holuje jednostka Frigga grupy holowniczej Svitzer (długość całkowita 33,65 m, moc napędu głównego 4892 KM / 3600 kW, uciąg na palu ok. 60 T). Zespół holowniczy spodziewany jest tam, o ile nie przeszkodzą warunki atmosferyczne, 27 stycznia br.

PioSta

Fot. Piotr B. Stareńczak, rys. Sanco, Skipsteknisk

Charakterystyka podstawowa statków projektuST 324 CD
długość całkowita   96,15 m
długość między pionami   84,60 m
szerokość konstrukcyjna   21,50 m
szerokość maksymalna, na rufie   23 m
wysokość boczna do pokładu głównego   8,80 m
zanurzenie maks.   ok. 7 m
nośność przy zanurzeniu maksymalnym   ok. 3250 t
tonaż pojemościowy brutto   ok. 8780 tons
długość roboczego pokładu sejsmicznego
(za wciągarkami z działami powietrznymi - do slipu rufowego)   29,40 m
szerokość (w najszerszej części)   23 m
pojemności zbiorników na:
- paliwo ciężkie   ok. 1700 m3
- olej napędowy MDO   ok. 400 m3
- mocznik   (do katalizatorów spalin)   ok. 200 m3
- woda pitna   ok. 200 m3
prędkość maksymalna w tranzycie   ok. 16,5 węzła
prędkość eksploatacyjna w tranzycie   ok. 14 węzłów
prędkość holowania (tryb roboczy - holowanie kabli sejsmicznych)    4,5 do 5 węzłów
uciąg na palu   ok. 210 T
system napędu głównego:
- przeniesienie napędu  mechaniczne (2 przekładnie redukcyjne - każda: 2 wejścia / 1 wyjście)
- śruby napędowe   2, każda o średnicy 3900 mm, w dyszy, przenosząca moc 6,5 MW
- silniki wysokoprężne średnioobrotowe   4 × 4000 kW
elektrownia okrętowa:
- prądnice zawieszone (przy silnikach napędu głównego)   4 × 2600 kW 
- portowy i awaryjny zespół prądotwórczy   1 × 900 ekW
- awaryjny zespół prądotwórczy   1 × 300 ekW
stery strumieniowe:
- 1 × 800 kW poprzeczny, tunelowy na rufie
- 1 × 1000 kW azymutalne, chowany w kadłubie na dziobie
wyposażenie sejsmiczne:
- wciągarki / bębny na streamery w liczbie:
8 × 12 000 m + 4 × 9000 m + 2 wciągarki nabiegowe (lead-in winches)
- wciągarki do kabli z działami powietrznymi   4 podwójne
- sprężarki sejsmiczne   3 × 2200 cfm
- sejsmiczna łódź robocza, miejsce zarezerwowane dla drugiej
pokład dla śmigłowców:
- zaprojektowany pod śmigłowce Sikorsky S-92, Super Puma EC225 lub podobnej wielkości
- notacja przepisów CAA UK "CAP 437", CAA NOR "BSL D5-1" i klasy DNV  "HELDK-SH"
miejsca dla załogi   60 osób w 52 jednoosobowych i 4 dwuosobowych kabinach
inne pomieszczenia:   kuchnia, mesa, 3 salony / świetlice, sala konferencyjna, pomieszczenia instrumentalne, biurowe, szpitalik, sala fitness, sauna, solarium, pralnie, przebieralnie, pentra, recepcja / poczekalnia dla pasażerów śmigłowców
notacja klasy:
DNV +1A1, ICE-1B, E0, SF, COMF C(3)-V(3), HELDK-SH, RP, CLEAN DESIGN, NAUT-AW, TMON, SPS.
Compliant with IMO Res. MSC.266(84) Code of Safety for Special Purpose Ships 2008

Komentarze   

+3 Kleven
Crist wrócił do Klevena. Jak wróble ćwierkają ma również przejąć dwa kontrakty NB 361 i NB 365 - które miała realizować spółka Konrem Nauta. Nowy zarząd spółki Konrem Nauta
nie daje sobie rady z organizacją pracy przy tych kontraktach. Bezradne ptaki trzepoczą skrzydłami. Kumpel pana prezesa Nauty nie ma pojęcia o pracy w stoczni i razem z panem wojskowym gubią się wydając pieniądze których nie zarobili.Szkoda tej spółki bo kontrahent norweski to dobry zleceniodawca - dlatego Crist po latach wrócił do nich i buduje dla norwegów..
22 styczeń 2013 : 18:39 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Crist tanio buduje?
Crist nie ma praktycznie własnych pracowników, większość zatrudnia na tzw.samozatrudnienie - stąd znacznie niższe koszty dla Crista a dużo większe dla wykonawców.
23 styczeń 2013 : 18:37 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 pracownicy
Ma ok 10 osób :))) a przerób jak Remontowa z 2000 pracowników :) ciekawe co oni tam uprawiają na tych Halach
27 styczeń 2013 : 12:05 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Bez jaj
kolego, jednak w Remontowej robimy troszkę więcej niż jeden częściowo wyposażony kadłubek (zapraszamy na hale). Dlatego mamy etaty. Poza tym te 2000 tysiące to jakaś propaganda, aż tyle to nas tu nie ma (nie liczę kooperantów).
27 styczeń 2013 : 17:25 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 HFO?????????
zbiorniki na paliwo ciężkie? Panowie to jakaś porazka:/
24 styczeń 2013 : 16:30 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 re HFO?????????
Wiekszosc seismicow chodzi na hfo. Ty wiesz chociaz dlaczego masz lekkie na tym swoim dive`ie?
29 styczeń 2013 : 14:45 Guest Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Ostatnie ankiety