Stocznie, Statki

Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście będzie projektem kluczowym w nowej perspektywie unijnej - poseł Arkadiusz Litwiński z PO jest niemal tego pewny. O wiele dłużej będziemy czekać na budowę obwodnicy zachodniej Szczecina.

We wrześniu do pracy wraca Zachodniopomorski Zespół Parlamentarny (ZZP). Czym politycy zajmą się po wakacjach?

- Na przełomie września i października będę chciał ustalić termin spotkania parlamentarzystów z zarządem PGE - mówi Arkadiusz Litwiński, przewodniczący zespołu.

Rozmowy będą dotyczyć Zespołu Elektrowni Dolna Odra.

- Będziemy też dążyć do kolejnego spotkania dotyczącego przemysłu okrętowego - kontynuuje poseł.

Parlamentarzyści chcą usłyszeć od prezesa Silesii konkretną odpowiedź na pytanie: jakie są propozycje zagospodarowania terenów postoczniowych.

Zespół prawdopodobnie spotka się też z przedstawicielami spółdzielni (to w związku z planowanymi zmianami w prawie) oraz uczelni (tematem będzie podział środków unijnych).

Jednym z najważniejszych zadań, które w najbliższych miesiącach stanie przed politykami, będzie skuteczne lobbowanie na rzecz regionalnych inwestycji. Chodzi o to, by jak najwięcej projektów otrzymało w latach 2014-2020 dofinansowanie z Unii Europejskiej. Co w tym zakresie zrobi ZZP?

- Staram się nie tylko zwoływać i prowadzić zespoły, ale także zabiegać o informacje, które są nam potrzebne do pracy - mówi Arkadiusz Litwiński. - Kilka tygodni temu wystosowałem zapytania do kilku resortów: na jakim etapie są ich prace (nad przyszłą perspektywą unijną - red.) - dodaje.

Poseł podkreśla, że w najbliższym czasie trzeba będzie wykazać się sporym refleksem. Nie wolno przespać momentu, gdy będą tworzone krajowe listy projektów kluczowych. Umieszczenie projektu na takiej liście będzie oznaczać, że inwestycja zostanie realizowana do 2020 r. Oczywiście jest jeszcze sporo niewiadomych. A wśród nich ta zasadnicza: ile pieniędzy dostanie Polska z Unii.

Przewodniczący zespołu miesiąc temu przekazał do ministra transportu listę około 20 inwestycji drogowych, które są najważniejsze dla rozwoju Pomorza Zachodniego. Litwiński jest niemal pewny, że w nowej perspektywie unijnej doczekamy się pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m.

Dobrej myśli jest też w sprawie budowy tunelu pod Świną. - Po stronie rządowej nie widzę przeciwników, szukających słabych punktów tego projektu - mówi Litwiński. Ale jednocześnie podkreśla, że do pomysłu budowy tunelu trzeba przekonać jeszcze przedstawicieli unijnej inicjatywy Jaspers.

Na liście Litwińskiego, która trafiła do Sławomira Nowaka, znalazła się też dalsza budowa drogi S3 (kierunek południowy).

A co z obwodnicą zachodnią Szczecina? - Pozyskanie pieniędzy na tę inwestycję będzie najtrudniejsze. Ciężko będzie przekonać ministerstwo - odpowiada poseł. - W pierwszej kolejności ma być kontynuowana budowa dróg ekspresowych i autostrad, później zaś obwodnice, które nie są fragmentem drogi ekspresowej. A tak właśnie jest w tym przypadku - mówi Arkadiusz Litwiński. I dodaje:  - Łatwiej będzie pozyskać środki na drogę S6 łączącą Szczecin z Gdańskiem.

Magdalena Szczepkowska

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter