Stocznie, Statki

W połowie czerwca w stoczni Xingang w Tianjin odbył się odbiór masowca PŻM o nośności 38 000 m/v Koszalin. Statek jest już w dziewiczym rejsie, a informację „z pierwszej ręki” z pierwszych dni jego podróży przesłał dowódca jednostki kpt. ż. w. Adam Kowalski. Oto jego relacja :

„M/v Koszalin w pierwszą podróż morską wyszedł 29 czerwca 2012 o godzinie 15.55 czasu lokalnego (11.55 czasu polskiego).  Przed odcumowaniem z Tianjin w Chinach stoczniowcy zakończyli wszystkie prace związane z budową. Załoga do tego czasu przygotowała statek do eksploatacji. Do momentu wyjścia w morze statek i pracujący na nim ludzie muszą stworzyć sprawnie funkcjonujący „organizm”. Koniecznym jest, aby od tego momentu spełniać wszystkie wymogi dotyczące bezpiecznej żeglugi. Zadanie to jest mniej trudne ze względu na to, że znaczna część załogi posiada już doświadczenia zdobyte na siostrzanych jednostkach będących w eksploatacji Polskiej Żeglugi Morskiej.
 
Dziewiczy rejs zaplanowany został w relacji Daleki Wschód-Europa. Pierwszym portem statku będzie Singapur,  gdzie na redzie zostało zaplanowane dostarczenie paliwa, czyli bunkrowanie. Pierwszy załadunek będzie miał miejsce w Benete Bay na indonezyjskiej wyspie Sumbawa. Kolejne porty załadunkowe to australijskie Kwinana i Bunbury.
 
Koszalin jest wielozadaniowym masowcem przeznaczonym do przewozu ładunków sypkich, dlatego w  pierwszym rejsie będą ładowane luzem koncentraty rud miedzi i aluminium oraz mineralne surowce dla przemysłu.  Z kolei portami wyładunkowymi będą Brunsbuttel w Niemczech oraz Moerdijk i Rotterdam w Holandii. Cała podróż będzie trwała około 2 miesięcy.
 
 
Oprócz dzielności morskiej i zalet eksploatacyjnych typowych dla całej serii statków typu m/v Koszalin, najbardziej istotne w obecnych czasach jest niskie zużycie paliwa. Już po pierwszych dniach podróży morskiej widać, że Koszalin właśnie pod względem oszczędności paliwa będzie wyróżniał się spośród innych tego typu jednostek".
 
Do relacji kpt. Kowalskiego można dodać, że miejsce pierwszego załadunku - Sumbawa to niewielka wyspa o powierzchni 15 tys. km kw. znajdująca się w południowej część archipelagu indonezyjskiego (niedaleko słynnej z turystyki wyspy Bali). Jej ludność żyje z rolnictwa, ale znajduje się tam również kopalnia złota i miedzi. Złoża tego ostatniego surowca zaliczane są do jednych z najbogatszych na świecie (przy pełnym wydobyciu mają starczyć do 2034 roku).
 
Miłośnikom historii Sumbawa znana jest jednak z tego, że - jak głosi legenda - to tutaj właśnie po wojnie schronił się Adolf Hitler. Podobno dożył tu swoich dni i tu też jest pochowany.
 
Krzysztof Gogol/doradca dyr. nacz. PŻM
 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter