Stocznie, Statki

Najbliższe dni przyniosą kilka wizyt wycieczkowców, na które warto zwrócić uwagę, ze względu na ich budzący respekt wiek i klasyczne kształty - rzadko już, szczególnie na tle nowoczesnych rozwiązań architektonicznych upodabniających, zdaniem wielu, statki pasażerskie do pływających pudeł - spotykane na morzach.

W sobotę, 30 czerwca, Gdynię ma odwiedzić portugalski Princess Daphne. Wejście statku wstępnie zapowiadane jest na godz. 16, a opuszczenie Gdyni na 21.

Wczesniej tego samego dnia, od godziny 7 do 15, ma potrwać postój wycieczkowca Saga Ruby pod banderą brytyjską.

Dzień później, w niedzielę, pierwszego dnia lipca, w Gdyni spodziewana jest Athena, pod banderą Portugalii. Statek, według planów, zacumować ma w polskim porcie ok. 14.30, a wypłynąć o 21.

W następną zaś niedzielę, 8 lipca, Gdynia gościć ma, najprawdopodobniej od 7 do 13, jednostkę o nazwie Discovery. Statek ten, następnego dnia odwiedzi Szczecin.

Warto je wszystkie zobaczyć, gdyż należą do odchodzącego pokolenia i obecny sezon może być dla kilku ostatnim. Powody są różnorodne… Niektóre wysłużone statki dożywają "naturalnego" wieku wycofania z eksploatacji. Dla innych zakończenie kariery jest przedwczesne - przy ich niezłej kondycji technicznej - i uwarunkowane względami ekonomicznymi oraz nowymi, coraz bardziej restrykcyjnymi przepisami wymuszającymi, kosztowne, a więc nieopłacalne już przebudowy.

Niektóre starsze statki pasażerskie, mimo sędziwego wieku - obecne nadal na rynku - przetrwały ostatni, duży "przesiew" SOLAS (kolejnych uaktualnień i poprawek do międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu) i nadal pływają w nieograniczonej żegludze międzynarodowej, gdyż niezbędnych zmian konstrukcyjnych i w wyposażeniu dokonano na nich odpowiednio wcześnie, przed decydującą cezurą 2010 roku.

Saga Ruby to wycieczkowiec eksploatowany od 2004 r. przez Saga Cruises. Zbudowano go w 1972 roku jako "hybrydę" liniowego statku pasażerskiego i wycieczkowca Sagafjord z 1965 r., w słynnej brytyjskiej stoczni Swan Hunter w Newcastle, dla armatora Norwegian America Line, dla którego pływał jako Vistafjord. Projekt został „poprawiony” o większy kadłub, dodano pokłady nadbudówek i poprawiono rozplanowanie wewnętrzne.

Prawie bliźniak Saga Ruby - Sagafjord - pod nazwą Saga Rose, gościł niejednokrotnie w gdyńskim porcie, ale już go więcej nie zobaczymy - stał się jednym z tych kilkudziesięciu statków pasażerskich, które nie przeskoczyły bariery SOLAS 2010 i zostały zezłomowane. Ex Sagafjord poszedł na żyletki w 2010 roku, w Chinach.

Tymczasem Vistafjord od 1983 r. pływał w barwach Cunard Line, początkowo pod pierwotną nazwą, którą w 1999 zmieniono na Caronia.

Nie tylko Saga Ruby, ale również drugi z zapowiadanych, "klasycznych" wycieczkowców powstał w nieistniejącej już stoczni Swan Hunter. Pochodzi z niej, zbudowana w 1955 roku, a przebudowana w 1975 r., Princess Daphne (ex Port Sydney, Daphne, Switzerlandi Ocean Monarch), eksploatowana przez Classic International Cruises.

Princess Daphne widywaliśmy już w poprzednich sezonach zawinięć wycieczkowców do portu gdyńskiego, ale w barwach właściciela - Classic International Cruises - logo z dawnym żaglowcem na białym kominie. W tym roku, wycieczkowiec przybywa z wielką białą literą "A" na czerwonym kominie. Statek został bowiem wyczarterowany (od kwietnia bieżącego roku na trzy lata) niemieckiemu operatorowi Ambiente Kreuzfahrten.

Nie wiadomo, czy czerwony kolor komina ma coś wspólnego z barwami organizacyjnymi właściciela obecnego operatora Princess Daphne. SPD-Reiseservice GmbH, którego częścią jest Ambiente Kreuzfahrten, to biuro podróży należące do SPD, niemieckiej partii socjaldemokratów.

Najstarszym w pełni aktywnym, pełnomorskim statkiem pasażerskim, jest Athena, zbudowana w 1948 roku w stoczni Götaverken w Goeteborgu. Jest to zarazem jeden z najsłynniejszych uczestników morskich kolizji.

Minęło już niemal 56 lat od katastrofy statku pasażerskiego Andrea Doria, która wydarzyła się w gęstej mgle, 60 mil od wyspy Nantucket u wybrzeży USA (mijanej przez statki pływające między Europą, a Nowym Jorkiem). O godz. 23.10, 25 lipca 1956 r., w kadłub włoskiego transatlantyka wbił się, wzmocniony do żeglugi w lodach dziób statku pasażerskiego Stockholm. W kolizji zginęły 52 osoby. Wszystkich pozostałych - 1662 pasażerów i członków załogi - zdołano uratować. Włoska jednostka, następnego dnia po kolizji, wczesnym rankiem poszła na dno. 

Był to jeden z pierwszych, głośnych przykładów kolizji "radarowej", czyli takiej, w której nawigatorzy z każdego ze statków widzieli drugi na ekranach radarów i mieli czas na właściwą reakcję, a mimo tego - przez błędne lub zbyt późne decyzje o manewrach - doprowadzili do zderzenia. Stockholm był - technicznie - bezpośrednim sprawcą zatonięcia włoskiego statku, ale nie winowajcą. Samobójczy, błędny manewr wykonali w ostatniej, decydującej chwili nawigatorzy statku Andrea Doria.

Stockholm z poważnie uszkodzonym dziobem i częścią rozbitków ze statku włoskiego na pokładzie, dotarł wtedy do Nowego Jorku. Jego kariera trwa do dziś. Po licznych zmianach właścicieli i imion, a także wielu przebudowach (najpoważniejsza miała miejsce w 1994 r.) - pływa obecnie jako Athena. Może zabrać na pokład maksymalnie 550 pasażerów, do których dyspozyji są m.in. 3 bary, 2 restauracje, basen, dyskoteka, teatr i kasyno.

Statek obchodzi tym roku 64 urodziny. Jest unikatem we współczesnej światowej flocie wycieczkowców - jednym z zaledwie sześciu pływających więcej niż pół wieku i nadal aktywnych w nieograniczonej, pełnomorskiej żegludze…

Discovery (dawniej znany pod nazwami Island Venture, Island Princess, Hyundai Pungak i Platinum) eksploatowany jest obecnie przez armatora Voyages of Discovery. Statek, zbudowany w 1971 roku w niemieckiej stoczni Nordseewerke w Emden, rozpoczął pracę w 1972 r. w barwach armatora Flagship Cruises, pod nazwą Island Venture. W 1974 roku sprzedano go do Princess Cruises z grupy P&O, razem z jednostką siostrzaną - Sea Venture. Parę przemianowano na Island Princess i Pacific Princess.

Oba wycieczkowce pojawiały się w realizowanej w latach 70. telewizyjnej serii komediowej "The Love Boat" ("Statek Miłości"). Głównym bohaterem serialu był wycieczkowiec Pacific Princess (niedawno sprzedany na złom), natomiast Island Princess (obecnie Discovery, którego będziemy wkrótce gościć - nie po raz pierwszy w polskich portach), "grywał" w sitcomie jako dubler. Island Princess eksploatowany był w barwach Princess Cruises do 1999 r., kiedy to został sprzedany południowokoreańskiemu armatorowi Hyundai Merchant Marine i jako Hyundai Pungak transportował m.in. pielgrzymów do miejsc kultu religijnego w Korei Północnej.

Więcej o najstarszych istniejących wycieczkowcach, a także tych, które w ostatnich latach odeszły z czynnej służby lub - przez stocznie złomowe - do innego stalowego wcielenia, w artykule "Skazane statki" w wydaniu 03/2012 miesięcznika "Nasze MORZE".

Piotr B. Stareńczak

Zdjęcia: Piotr B. Stareńczak, archiwum SAL (Stockholm)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter