Stocznie, Statki

Płocka stocznia Centromost przekazała holenderskiemu odbiorcy swój pierwszy zaawansowany technicznie i całkowicie wyposażony, duży statek śródlądowy. Po spławieniu Wisłą, wyholowanie barki z Gdańska w trudną dla niej podróż drogą morską do Holandii zaplanowano na dzisiaj.

Nowa jednostka, wybudowana i wyposażona całkowicie w Płocku, to zbiornikowiec śródlądowy - chemikaliowiec typu Maxcube "C" - MTS Reinie. Odbiorcą statku, o wartości kontraktowej ok. 17 mln zł, jest stocznia należąca do Veka-Group, która dokona oficjalnego przekazania jednostki armatorowi. I to na jej konto zaliczona zostanie budowa...

Dawniej płocka stocznia rzeczna budowała całkowicie wyposażone jednostki, nie tak duże jednak i skomplikowane. Były to np. pchacze typu "Bizon" i "Żubr" oraz pływające hotele. Od czasu, gdy w oparciu o majątek upadłej stoczni powstał Centromost - budowano tam jedynie częściowo wyposażone kadłuby dla stoczni zachodnioeuropejskich, głównie holenderskich.

System przeładunkowy barki Reinie przystosowany jest do przewożenia dwóch różnych typów ładunków. Jednostka wyposażona będzie w podwójny system rurociągów ładunkowych, umożliwiających tzw. dwukrotną segregację ładunku. Pojektowanie i budowa objęte były nadzorem klasyfikacyjnym przez Loyd's Registers Polska. Statek zbudowany został metodą połówkową. Jego kadłub wodowano w dwóch częściach, które zespawano już na wodzie, w specjalnym wodoszczelnym kołnierzu - tunelu. Budowa trwała od sierpnia ubiegłego roku. Wodowanie odbyło się w grudniu.

Nowoczesny chemikaliowiec wypłynął ze stoczni w próbny rejs w kierunku Włocławka ostatniego dnia maja. Statek, o sporych jak na wiślaną stocznię rozmiarach, wypływając ze stoczni, z trudem zawrócił w basenie portowym i zmieścił się w bramie portu. Po powrocie chemikaliowca z okolic Duninowa, gdzie zawrócił, jeszcze tego samego dnia został ochrzczony (matką chrzestną została Reinie Westerhuis - żona właściciela statku).

Wisła nie stwarza dobrych warunków dla regularnej żeglugi. Tym większym wyzwaniem jest spławianie tak dużej jednostki. Z Płocka do Włocławka nie ma większych problemów, ale dalej - do Gdańska, śródlądowy statek taki jak Reinie, przebić się może jedynie dzięki specjalnym zabiegom mającym na celu ograniczenie zanurzenia do minimum: maksymalnemu możliwemu odciążeniu, wypompowaniu paliwa, etc. W podobnych przypadkach konieczne jest czasem porozumienie z elektrownią we Włocławku w sprawie zrzucenia z tamy większej ilości wody, w celu utworzenia fali umożliwiającej spływ dużej jednostki.

Dalsza droga barki również nie jest łatwa. Mimo, że to jednostka w pełni wyposażona i może się poruszać o własnych siłach - ze względu na to, że jest statkiem śródlądowym, a więc nie została zaprojektowana, zbudowana i certyfikowana do żeglugi morskiej - musi być w morzu (na drodze z Gdańska do holenderskiego Werkendam, gdzie zostanie przekazana armatorowi) holowana.

Chemikaliowiec Reinie holowany jest do Holandii przez holownik WUŻ Gdańsk - Atlas II. Zespół Zatokę Gdańską 28 czerwca, ok. godz. 14.

Zobacz pokłady i wnętrza chemikaliowca Reinie "z bliska" - wirtualny spacer po statku.

Charakterystyka podstawowa:
wymiary główne: długość - ok. 111 m, szerokość - 11,40 m, wysokość boczna - 5,4 m.
nośność:  3,2 tys. ton
przeciętna pojemność zbiorników ładunkowych: 365 m3
silnik napędu głównego: Mitsubishi, o mocy ok.1700 KM
liczba zbiorników: 10
załoga: 5 osób
łączna powierzchnia kabin załogi: ok. 100 m2
sterówka: podnoszona hydraulicznie

W najbliższych tygodniach zwodowana ma być kolejna  jednostka tego samego typu - Centromost ma w zamówieniach jeszcze cztery. Mają być zdane przez płocką stocznię do końca 2013 roku. Stocznia buduje także m.in. trzy małe statki inspekcyjne dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, których zadaniem będzie kontrolowanie urządzeń i infrastruktury wodnej na Odrze.

W lipcu 1998 roku, w wyniku połączenia kapitałów i doświadczeń znanych polskich firm Centromor SA z Gdańska i Mostostal Płock SA z Płocka, po przejęciu majątku dawnej Płockiej Stoczni Rzecznej i jej najlepszych tradycjei w budowie i remontach statków rzecznych i rzeczno-morskich, produkcji konstrukcji stalowych, hydrotechnicznych i wyposażenia okrętowego, powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością o nazwie Centromost Stocznia Rzeczna w Płocku. Od 2011 r. współwłaścicielem spółki - 75 proc. akcji - jest Veka Poland z holenderskiej grupy Veka Shipbuilding (część Veka-Group), posiadającej m.in. stocznie statków śródlądowych w Holandii i Czechach. W 2011 r., przy sprzedaży ok. 42 mln zł, Centromost osiągnął zysk netto w wysokości kilkuset tysięcy złotych. W roku bieżącym spodziewa się osiągnąć sprzedaż o wartości ok. 87 mln zł i zysk netto na poziomie około 4 mln zł. Ztrudnia około 150 pracowników,

PioSta

Fot. Centromost

0 a
zysk firmy i podatki wędrują do Holandii. No chociaż praca jest...
28 czerwiec 2012 : 10:09 Guest | Zgłoś
0 Yeah!
No, tylko czekałem, aż coś wybudujemy w Płocku. Świetne info i super prezentacja stoczniowa.
28 czerwiec 2012 : 11:03 Guest | Zgłoś
0 barka
Takie coś budowali rumuni w Lemmer w Holandi
29 czerwiec 2012 : 19:40 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter