Stocznie, Statki

Pojemnikowce typoszeregu Daewoo 8000 projektowane są i budowane przez południowo-koreańską stocznię Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd - DSME. Reprezentantem serii jest Maersk Taikung - pierwszyklasy post-panamax obsłużony przez polski port.

altJego wejście, 4 stycznia 2010 r. do terminalu DCT Gdańsk, zainaugurowało obsługę pierwszego w historii polskich portów bezpośredniego międzykontynentalnego, regularnego połączenia żeglugowego globalnego przewoźnika kontenerowego. Zawinięcia do Gdańska zostały włączone do serwisu AE10 Azja-Europa armatora Maersk Line.

altPrzekazywanie do eksploatacji kontenerowców typoszeregu Daewoo 8000 rozpoczęto w 2005 roku, a na początku 2010 r. pojedyncze sztuki były jeszcze w budowie lub zamówieniach. Statki serii budowane były na zamówienie lub pływały w 2010 r. w barwach takich armatorów lub operatorów (czarterujących), jak Norddeutsche Vermögensanlage GmbH & Co KG / Norddeutsche Reederei H Schuldt GmbH & Co KG, Hamburg, Commerz Real Fonds altBeteiligungsgesellschaft, Reederei Claus-Peter Offen GmbH & Co KG, MPC Munchmeyer Petersen & Co GmbH (MPC Group), Hapag-Lloyd AG z Niemiec, A.P. Moller (Maersk Line) z Danii i Mediterranean Shipping Co Srl (MSC) - Włochy/Szwajcaria. W bazie danych Sea-Web LR Fairplay, na początku roku 2010, jako należące do typoszeregu Dawoo 8000, figurowały 23 statki, w tym 20 w eksploatacji i trzy w zamówieniach lub budowie.

altWszystkie statki typoszeregu Daewoo 8000 charakteryzują się takim samym kształtem części podwodnej kadłuba i jednakowymi wymiarami głównymi, a także zbliżoną nośnością (w przedziale 107 266 - 108 804 t) i tonażem pojemnościowym brutto (od 94 193 do 94 489 jednostek) oraz podobnymi, głównie 12-cylindrowymi, silnikami napędu altgłównego (typów MAN B&W 12K98ME-C i 12K98MC-C, 10K98MZ-C7 i Sulzer 12 RT-flex96C) i osiągami (deklarowana prędkość eksploatacyjna w granicach 24,8 - 25,60 węzłów, wg bazy danych Sea-Web). Większość jednostek z typoszeregu Daewoo 8000 legitymuje się ładownością 8401 lub 8411 TEU. Jedynie dla czterech statków altzbudowanych w roku 2007 i 2008 dla Maersk Line (Maersk Tanjong, Maersk Taikung, Maersk Taurus i Maersk Tukang) baza danych Sea-Web podaje ładowność 8086 TEU, natomiast sam armator na swojej witrynie internetowej podawał dla tych statków na początku roku 2010 wielkość 8112 TEU. Niektórzy armatorzy (np. Norddeutsche Reederei H. Schuldt), w odniesieniu do statków omawianego typoszeregu, zgodnie zresztą z ich ładownością, stosują własną nazwę „Daewoo 8400”.

altStatki z poszczególnych podserii typoszeregu Daewoo 8000 różnią się szczegółami wyglądu zewnętrznego - zwłaszcza architekturą nadbudówki, a także jej wewnętrznym rozplanowaniem. Dla przykładu, na Maersk Taikung i jednostkach altsiostrzanych jeden z uskoków w bryle nadbudówki złagodzony jest ukośną linią wiatrochronu, a większość pozostałych statków ma w nadbudówce wyłącznie kąty proste. Na statkach Maerska (z pod-serii, do której należy Maersk Taikung) mocniej zaznaczona i „niezależna”, wyższa jest bryła komina, podczas, gdy na większości statków typoszeregu Daewoo 8000 komin jest „szczątkowy”, mocniej wkomponowany w bryłę nadbudówki i zasłonięty otaczającymi go po bokach pomieszczeniami (nawet tylną częścią sterówki) tak, że wizualnie - nawet na wysokości sterówki - praktycznie go nie ma i sprawia wrażenie bardzo niskiego - wznosi się nieznacznie ponad sterówką, czyli ponad poziomem pokładu pelengowego (namiarowego). Na większości statków typoszeregu pokład łodziowy (i podstawę żurawików łodziowych) usytuowano na pierwszym poziomie nadbudówki ponad pokładem głównym, a na innych - na drugiej kondygnacji.

Maersk Taikung, który przedstawiony jest na większości załączonych fotografii, zbudowany został w 2007 roku, kosztem 108 mln USD. Northern Javelin, przedstawiony na planie ogólnym, zbudowany został w 2009 roku.

Maersk Taikungi jego jednostki siostrzane zaliczane są czasem do S-Class armatora Maersk Line.

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.684 3.7584
EUR 4.2325 4.3181
CHF 4.5066 4.5976
GBP 4.9518 5.0518