8 grudnia w stoczni New Times Shipbuilding w Jingjiang niedaleko Szanghaju, odbyło się wodowanie 80-tysięcznika m/s Rysy - ostatniego z serii czterech bliźniaczych jednostek, jakie zamówiła w tym zakładzie Polska Żegluga Morska. Odebranie statku planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Stocznia NTS wykonała w tym roku dla Polskiej Żeglugi Morskiej trzy jednostki, wszystkie o nośności 80. tys. ton. Były to : m/s Giewont, m/s Jawor oraz m/s Ornak. Statki te to klasyczne masowce, ze względu na rozmiar nazywane kamsarmaxami (największymi, jakie mogą zawijać do portu Kamsar w Gwinei) lub post-panamaxami. Masowce te mają długość 229 m. i szerokość 32,26 m. Statki te przy pełnym ładunku osiągają zanurzenie 14,6 metra.
Jak duży jest to statek najlepiej obrazuje porównanie z transportem lądowym : ładunek jaki może przewozić odpowiada pociągowi złożonemu z ok. 1416 węglarek o łącznej długości 17 kilometrów.
Krzysztof Gogol
Źródło: PŻM
{jathumbnail off}