Stocznie, Statki
Pojawiają się nowi chętni na majątek Stoczni Gdynia. Polskie Stocznie też nie wykluczają powrotu do gry.

O tym, że francuski państwowy koncern stoczniowy Direction des Constructions Navales Services (DCNS) jest zainteresowany majątkiem Stoczni Gdynia, napisała wczoraj „Gazeta Wyborcza”, powołując się na dziennik „Les Echos”. Potencjalna transakcja miałaby być jednak wiązana. Warunkiem byłobykupno przez Polskę dwóch łodzi podwodnych. – Nie będziemy komentować tych informacji. Nie odnosimy się do plotek – mówi „Rz” Emmanuel Gaudez z biura prasowego DCNS.

Koncern jest prawdziwą branżową potęgą. Od kilkudziesięciu lat buduje okręty wojenne dla marynarki francuskiej i na eksport. Przedstawiciele DCNS od kilku lat faktycznie badali możliwości wykorzystywania ogromnych doków Stoczni Gdynia do budowy kadłubów nowych lotniskowców. Plany jednak się nie zmaterializowały. DCNS wymieniany był też w zeszłym roku jako najpoważniejszy europejski inwestor zainteresowany udziałami w pogrążającej się w zapaści gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej. Już wówczas obietnicom rozwijania współpracy towarzyszyły spekulacje, że może mieć to związek z zapowiedziami MON o konieczności pozyskania w najbliższych latach nowoczesnego okrętu podwodnego.

Kupnem jednego składnika majątku Stoczni Gdynia – małego doku – od dawna interesuje się ISD Polska, właściciel Stoczni Gdańsk (który jednak nie brał udziału w poprzednim podejściu do sprzedaży stoczniowych aktywów). – Jeszcze się zastanawiamy. Nie będę ukrywał, że analizujemy sytuację także pod kątem ryzyka, jakie może się pojawić przy tym przetargu ze względu na obecną aferę stoczniową – mówi „Rz” Jarosław Łasiński, przewodniczący rady nadzorczej Stoczni Gdańsk.

Deklaracje wstępnego zainteresowania stoczniowymi aktywami nie oznaczają jednak, że składające je firmy rzeczywiście przystąpią do przetargów i kupią majątek. Jeszcze w połowie 2008 r., gdy resort skarbu próbował sprywatyzować oba zakłady, listy intencyjne wysyłały m.in. fundusz inwestycyjny Abu Dhabi Investment Authority, hinduskie firmy Larsen & Toubro i norweski Aker Yards ASA. Żadna firma nie złożyła jednak oferty, nie przystąpiły też do przetargów na majątek stoczni.


Beata Chomątowska , Zbigniew Lentowicz
Czytaj więcej w "Rzeczpospolitej"
{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter