O wykończenie kontenerowca stojącego przy nabrzeżu Stoczni Szczecińskiej Nowej starają się stocznie remontowe. Związkowcy z SSN uważają jednak, że budowa statku powinna być wykorzystana do rozruchu produkcji na terenie samej stoczni.
W cieniu powtórzonych przetargów na majątek stoczni odbywa się inny przetarg. Stawką w nim jest dokończenie kontenerowca, którego przed zakończeniem produkcji nie zdążyła wybudować Stocznia Szczecińska Nowa. Jednostka została porzucona przez zamawiającego i przewłaszczona przez Agencję Rozwoju Przemysłu.
Rozstrzygnięcie przetargu jest przewidziane na 15 października. ARP nie chce jednak udzielać informacji na temat podmiotów zainteresowanych dokończeniem statku.
- Informacje na ten temat podamy po 15 października, gdy zostanie rozstrzygnięty przetarg – poinformowała Roma Sarzyńska, rzecznik prasowy ARP.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że statek chciałaby dokończyć Gdańska Stocznia Remontowa. Jest tym także zainteresowana Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia.
- Mogę jedynie potwierdzić, co nie jest tajemnicą, że startujemy w przetargu. Wszystkie pozostałe informacje stanowią tajemnicę handlową – poinformowała Agnieszka Duszyńska z Gryfii.
Pomysłem wykończenia statku przez zewnętrze podmioty zaniepokojone są związki zawodowe działające poprzednio w Stoczni Szczecińskiej Nowej.
- Jakieś 200–300 osób znalazłoby zatrudnienie przy wykończeniu tego statku – ocenia Krzysztof Fidura, przewodniczący stoczniowej „Solidarności” w Szczecinie. - Oddanie go remontówkom, które przecież mają swoje zlecenia, nie trzyma się kupy. Wiadomo, że statek nie może stać w nieskończoność. Jeżeli jednak jest szansa, że coś rozstrzygnie się w sprawie stoczni w listopadzie, to może warto jednak poczekać z dokończeniem tego kontenerowca. To mogłoby być dobre na rozruszanie produkcji w zakładzie.
Nie wiadomo też, jak wyglądają perspektywy sprzedaży wykończonej jednostki. Kryzys w największym stopniu dotknął bowiem właśnie morskie przewozy kontenerowe, w efekcie czego na całym świecie bez zatrudnienia stoi już ponad 500 kontenerowców. Armatorzy w ogóle przestali zamawiać nowe jednostki tego typu w stoczniach.
(mak){jathumbnail off}
Stocznie, Statki
Przetarg kontenerowy
06 pażdziernika 2009 |
Źródło:
