Nakilat (Qatar Gas Transport Company), operator dużej floty gazowców obsługujących eksport katarskiego LNG (armator należący do QatarGas), buduje duży kompleks stoczniowy w porcie Ras Laffan, na północ od Doha. Przedsięwzięcierealizowane jest w ramach spółki joint venture z holenderską grupą stoczniową Damen Shipyards Group BN (znaną w Polsce z posiadania niewielkiej stoczni w Gdyni, budującej m.in. kompletne, gotowe holowniki oraz częściowo wyposażone kadłuby luksusowych megajachtów). Nowa spółka, w której QatarGas będzie miał większościowe udziały, rozpocznie działalność przed końcem tego roku. Nakilat i Damen planują budowę statków o długości do ok. 120 m, w tym m.in. luksusowych megajachtów oraz jednostek dla służb ochrony wybrzeża (Coast Guard).
Wcześniej Nakilat stworzył spółkę joint venture z singapurską Keppel Corp., która będzie eksploatowała nowo-zbudowany duży suchy dok w Ras Laffan, mający służyć remontom i konsewracji gazowców LNG.
Katar przewiduje ponad dwukrotne zwiększenie obecnego poziomu produkcji LNG, do ok. 77 mln ton rocznie, do końca 2010, do kiedy to Nakilat będzie operatorem oraz całkowitym lub częściowym właścicielem, 54 gazowców LNG. Tak pokaźna flota będzie więcej niż wystarczająca dla obsługi katarskiego eksportu LNG. Ewentualne dalsze zwiększenie popytu na zdolność przewozową dedykowaną przewozom katarskiego gazu z łatwością będą w stanie zaspokoić stocznie dotychczas dominujące na rynku budowy dużych gazowców LNG w Korei Południowej, Japonii i Chinach.
Przypomnijmy, że zapytany o to wprost przez „Nasze MORZE” podczas konferencji prasowej Polskich Stoczni pod koniec czerwca, Jan Ruurd de Jonge, prezes spółki Polskie Stocznie i przedstawiciel - nadal tajemniczego - inwestora, przyznał, że nowi właściciele majątku produkcyjnego byłej Stoczni Gdynia SA (gdzie rzekomo, według deklaracji przekazywanych przez de Jonge, już niedługo miałaby się zacząć budowa gazowców LNG) oraz Stoczni Szczecińskiej Nowej Sp. z o.o., nie ma powiązań kapitałowych z operatorem floty gazowców obsługujących katarski eksport LNG (Nakilat), ani nie ma nawet wstępnych zapewnień, czy konkretnych sygnałów zainteresowania ze strony Nakilat w sprawie ewentualnej budowy gazowców LNG dla tego armatora w Gdyni. Gazowce LNG miałyby być budowane w Gdyni i oferowane „na rynku", a nie w związku z konkretnym zainteresowaniem Nakilat czy obsługą polskiego importu LNG.
O tym, że wejście na rynek budowy dużych gazowców LNG byłoby dla polskiej stoczni nadzwyczaj trudne i o samym rynku gazowców LNG, na którym panuje ostatnio nadpodaż tonażu, „Nasze MORZE” informuje obszernie w artykułach opublikowanych w numerach z czerwca i lipca 2009 (ten ostatni dostępny w salonach prasowych do ok. połowy sierpnia).
PBS {jathumbnail off}
Stocznie, Statki
Nakilat buduje własne stocznie w Katarze
12 sierpnia 2009 |
