Dziś być może zdecydowała się przyszłość gdyńskiej stoczni i kilku tysięcy jej pracowników.
(© Grzegorz Mehring/POLSKA)
Do godz. 16 inwestorzy licytowali ceny za majątek Stoczni Gdynia. Produkcyjny majątek stoczni trafił w ręce United International Trust. Inwestor zagwarantował, że będzie kontynuował produkcję statków. Minister skarbu Aleksander Grad powiedział, że przez najbliższe dwa tygodnie będą prowadzone rozmowy z inwestorem, dzięki którym wypracowane zostaną szczegóły przyszłości gdyńskiego zakładu. Przed licytacją majątek stoczni wyceniono na 308 mln zł.
Spełniły się oczekiwania gdyńskich stoczniowców. Główne składniki majątku produkcyjnego stoczni trafiły w ręce United International Trust, które zaoferowało najwyższą cenę i wygrało wczoraj zakończone przetargi.
- Inwestor, który zakupił kluczowe składniki majątku niezbędne do produkcji stoczniowej, wyraził wolę i gotowość kontynuowania produkcji statków w Stoczni Gdynia - powiedział minister skarbu Aleksander Grad.
W ciągu najbliższych dwóch tygodni resort skarbu i inwestor ustalą szczegóły harmonogramu prowadzenia dalej produkcji stoczniowej.
- Na takim inwestorze nam najbardziej nam zależało, ponieważ daje nadzieję na kontynuowanie produkcji stoczniowej i pracę dla załogi - zapewnia Jan Gumiński, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej w Stoczni Gdynia. - To bardzo dobra wiadomość - mówi.
- Dziś czujemy ogromną radość. O to się modliliśmy. Liczyliśmy na inwestora, który kupi zasadniczą, produkcyjną część stoczni - mówi Marek Lewandowski, rzecznik Solidarności Stoczni Gdynia. - Teraz czekamy na informacje, jakie statki będziemy budować i ile osób zostanie zatrudnionych - dodaje.
United International Trust kupiło oba suche doki, wydziały prefabrykacji i wyposażenia statków. - To się składa w ciąg produkcyjny umożliwiający budowę statków - powiedział Mateusz Filipp, prezes Stoczni Gdynia. - Teraz czekamy na spotkanie z inwestorem. Najważniejsze jest znalezienie dla zakładu kontraktów na budowę kolejnych statków. Stocznia kończy budowę dwóch ostatnich statków.
Związkowcy się cieszą ale oczekują więcej informacji o inwestorze. - Przypuszczam, że inwestor został sprawdzony przez ministerstwo, kiedy składał ofertę - dodaje Jan Gumiński. Jak się dowiedzieliśmy w resorcie, inwestor został prześwietlony, jednak ze względu na tajemnicę handlową szczegóły na razie nie są ujawniane.
Jak udało nam się ustalić, United International Trust N.V. to holding o zasięgu globalnym zarejestrowany na Antylach Holenderskich, które są rajem podatkowym. Jest notowany między innymi na nowojorskim rynku NASDAQ. Prawdopodobnie powiązany jest z kapitałem z Kataru. Wcześniej nieoficjalnie ten kraj wskazywany był jako potencjalny nabywca majątku stoczni.
Dzisiaj i jutro odbędą się przetargi na majątek Stoczni Szczecińskiej Nowej.
J.Klein, R. Kiewlicz
Stocznie, Statki
W Stoczni Gdynia dalej będą budować statki
15 maja 2009 |
Źródło:
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.