Stocznie, Statki
Spełniły się oczekiwania gdyńskich stoczniowców. Główne składniki majątku produkcyjnego stoczni trafiły w ręce funduszu United International Trust, który zaoferował najwyższą cenę i wygrał wczoraj zakończone przetargi. Aktywa nabył za pośrednictwem firmy Stichting Particulier Fonds Greenrights.


- Inwestor, który zakupił kluczowe składniki majątku, niezbędne do produkcji stoczniowej, wyraził wolę i gotowość kontynuowania produkcji statków w Stoczni Gdynia - powiedział minister skarbu Aleksander Grad.

W ciągu najbliższych dwóch tygodni resort skarbu i inwestor ustalą szczegóły harmonogramu kontynuowania produkcji stoczniowej.

- Na takim inwestorze nam najbardziej zależało, ponieważ daje nadzieję na kontynuowanie produkcji stoczniowej i pracę dla załogi - zapewnia Jan Gumiński, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej w Stoczni Gdynia. - To bardzo dobra wiadomość.

- Dziś czujemy ogromną radość. O to się modliliśmy. Liczyliśmy na inwestora, który kupi zasadniczą, produkcyjną część stoczni - mówi Marek Lewandowski, rzecznik Solidarności Stoczni Gdynia. - Teraz czekamy na informację, jakie statki będziemy budować i ile osób zostanie zatrudnionych.

United International Trust kupił pakiety zbywane w przetargach od nr. 1 do 3 i 5 do 8, czyli oba suche doki, wydziały prefabrykacji i wyposażenia statków.

- To się zdecydowanie składa w ciąg produkcyjny umożliwiający budowę statków - twierdzi Mateusz Filipp, prezes Stoczni Gdynia. - Teraz czekamy na spotkanie z inwestorem. Najważniejsze jest znalezienie dla zakładu kontraktów na budowę kolejnych statków.

Stocznia kończy teraz budowę dwóch ostatnich statków.
Związkowcy się cieszą, ale oczekują więcej informacji o inwestorze.
- Z resortu skarbu należą nam się jak najszybciej takie informacje - podkreśla Lewandowski.
- Przypuszczam, że inwestor został dokładnie sprawdzony przez ministerstwo, kiedy składał ofertę - dodaje Gumiński.

Jak się dowiedzieliśmy w resorcie, inwestor został prześwietlony, jednak ze względu na tajemnicę handlową szczegóły na razie nie są ujawniane.

- Jestem przekonany, że za parę lat będziemy się cieszyć tak samo jak dzisiaj - mówi Maciej Wewiór, rzecznik prasowy Ministerstwa Skarbu.

Jak nam się udało ustalić, United International Trust N.V. to holding o zasięgu globalnym, zarejestrowany na Antylach Holenderskich, które są rajem podatkowym. Jest notowany m.in. na nowojorskim rynku NASDAQ. Prawdopodobnie powiązany jest z kapitałem z Kataru. Wcześniej nieoficjalnie ten kraj wskazywany był jako potencjalny nabywca majątku stoczni.

UIT inwestuje m.in. w transport morski, sektor energetyczny i finansowy. Według analityków, tego rodzaju inwestorzy specjalizują się w zakupie upadających przedsiębiorstw, stawianiu ich na nogi, aby później sprzedać z zyskiem.

- To że może być to fundusz inwestycyjny, mnie akurat nie przeraża - zapewnia Filipp. - Najważniejsze jest to, co powiedział minister Grad, czyli deklaracja o kontynuowaniu budowy statków.

United International Trust nie jest jedyną firmą, która weszła w posiadanie majątku stoczni.
Mniejsi inwestorzy kupili pakiety majątku służące do prefabrykacji, parkingi samochodowe i udziały w kilku spółkach zależnych od stoczni, takich jak m.in. Europlazma Serwis , Euro Guard czy Euromal. Łącznie do kasy ARP wpłynęło 288 mln zł. Z 31 pakietów majątku udało się sprzedać 25. Pozostałe będą sprzedane w drodze aukcji, 21 maja.

We wczorajszych przetargach wystawiono majątek stoczni, wyceniony łącznie na 308 mln zł. Pod młotek poszło 130 ha stoczniowych gruntów, setki budynków, tysiące maszyn oraz kilometry dróg i torów kolejowych. Majątek podzielono na 31 pakietów, z czego 22 stanowiły nieruchomości na terenie stoczni w Gdyni.

Najwyżej, bo na prawie 100 mln zł, wyceniony został tzw. rejon montażu statków, obejmujący największy stoczniowy suchy dok, wraz z suwnicą i przyległymi halami. Mniejszy dok wyceniony został na 31 mln zł.

Na oficjalne wyniki przetargów czeka też port w Gdyni, który posiada prawo pierwokupu przylegających do niego stoczniowych nieruchomości. Jak się dowiedzieliśmy, z prawa nie skorzysta, jeśli stocznię przejmie inwestor, który będzie kontynuował produkcję stoczniową.

Dzisiaj i jutro odbędą się przetargi na majątek Stoczni Szczecińskiej Nowa. Został on także podzielony na składniki i wyceniony łącznie na ponad 100 mln zł.

J. Klein, R. Kiewlicz
0 United Internatinal Trust wzioł stocznie
co za ciekawa zbieżność dosłownie tak sie stało wzieli prawie za darmo i to ma byc sukces to zdrada ,gdzie racja stanu
Lista akcjonariuszy United Internatinal Trust z si ...edzibą na Antylach Eli Reifman, Ron Al Dor, Guy Bernstein, Yacov Elinav, Gad Goldstein, Hadas Gazit Kaiser, Uzi Netanel, Naamit Salomon, Ido Schechter - sprawdźcie hasłoUnited International Trust -sami swoi nie ma co . Czy teraz macie
15 maj 2009 : 08:49 obserwator | Zgłoś
0 kto kupił resztę?
dlaczego nie ma o tym informacji?
15 maj 2009 : 22:54 Janek | Zgłoś
0
Informacji nie ma bo spadłyby słupki w sondażach ;)
A ciekawe, dlaczego izraelici reprezentują katarski kapitał?
16 maj 2009 : 00:33 Perełka Lotti-Free | Zgłoś
0 Jak zwykle
Tobie jest źle.
17 maj 2009 : 19:21 inna opcja | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter