Rybołówstwo

- To nie są dorsze, to skóra z kręgosłupem - tak pomorscy rybacy mówią o rybach, które w ostatnim czasie odławiają na Bałtyku.

W czwartek, w Morskim Instytucie Rybackim w Gdyni, odbyło się spotkanie środowiska rybackiego z przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz naukowcami zajmującymi się badaniem flory i fauny morskiej. Tematem spotkania był pogarszający się stan zasobów rybnych w Morzu Bałtyckim.

Rybacy, którzy byli obecni na spotkaniu jednoznacznie wskazują, że stan ryb w Bałtyku, a szczególnie dorszy jest tragiczny. 

- To już nie są ryby, tylko pływające kości ze skórą - mówili obecni na spotkaniu rybacy - Ryby nie ma na całym wybrzeżu. Najgorzej jest jednak na zatoce, gdzie ryba po prostu całkowicie zanikła. To już jest agonia Bałtyku. Jeżeli nic nie zrobimy, to za kilka lat Bałtyk będzie martwym morzem.

Rybacy na dowód swoich słów pokazywali złowione w ostatnim czasie ryby, które faktycznie nie przypominały dorszy, które łowiono jeszcze kilka lat temu.

Zdaniem środowiska rybackiego samo zmniejszanie limitów połowowych na dorsza, które co roku wprowadza Komisja Europejska nie rozwiąże problemu. Już w 2017 roku polscy rybacy odłowili tylko 57 procent całego krajowego limitu dorszowego.

- Musimy zadbać też o ryby, które sa pożywieniem dla dorsza. Tutaj jednak unia zamiast ograniczać limity na śledzia, czy szprota jeszcze je zwiększa. W połączeniu z wielkimi jednostkami paszowymi, które odławiają z Bałtyku co się da doprowadzamy do sytuacji, że dorsz wymiera, bo nie ma co jeść - komentowali obecni na spotkaniu rybacy.

Naukowcy, którzy przysłuchiwali się rozmowom rybaków przyznają, że wiedzą o problemie z dorszem, ale nie do końca znają jeszcze przyczyny takiej sytuacji. 

- Od dwóch lat zauważamy pogorszenie się stada dorszowego na Zatoce Puckiej - mówi profesor Jan Marcin Węsławski z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk - Nie wiemy do końca jaka jest tego przyczyna. Katalog potencjalnych zjawisk jest długi. Natomiast na Bałtyku odpowiedzialne są zjawiska takie jak ocieplenie klimatu i mniej tlenu w wodzie.

Naukowcy wskazują również, że powodem wymierania ryb może być zbyt restrykcyjna polityka oczyszczania rzek wpływających do Bałtyku. Woda w nich jest wyjałowiona i pozbawiona dużej ilości związków chemicznych wpływających na rozwój życia w morzu. Działanie to mogło zaburzyć łańcuch pokarmowy.

Ostatnie badania Instytutu Ochrony Środowiska wykazują na przykład, że do morza trafia zmniejszona liczba związków azotu, który ma wpływ na rozwój życia. Przez to zanika fitoplankton, który jest między innymi elementem pożywienia ryb. 

Jednym z pomysłów na uratowanie Bałtyku jest czasowe, lub całkowite wstrzymanie połowów na tak długo, aż stada ryb się odbudują. Na to jednak wymagana byłaby zgoda wszystkich krajów nadbałtyckich. Jest to rozwiązanie mało realne. 

Wiadomo, że w najbliższym czasie planowane są kolejne spotkania dotyczące problemu stad ryb w Bałtyku.

Hubert Bierndgarski

Fot.: H. Bierndgarski

Komentarze   

+2 Bez Ministerstwa
W spotkaniu nie uczestniczyli żadni przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej!! Był tylko Pan Hałubek który jest doradcą Ministra, ale nie przedstawicielem ministerstwa! W spotkaniu w ogóle nie uczestniczyli przedstawiciele administracji, nie było Departamentu Rybołówstwa, OIRM itd. Cała nauka to MIR plus parę osób z Trójmiasta. Nie było nikogo z ZUT i Szczecina w ogóle. Dlaczego? Był tylko Pan Hałubek, paru rybaków i dziennikarze. Dlaczego? Inni nie są zainteresowani tym problemem? W d... mają Bałtyk i rybaków?
16 luty 2018 : 16:03 MGM Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Dlaczego Pan pisze nieprawde?
Brał Pan udział w Konferencji? Czy zwyczajnie Troli? W Konferencji uczestniczyli Posłowie. Między innymi Przedstawiciel Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Pan Poseł Andrzej Kobylarz. Była obecna również Pani Poseł Małgorzata Zwiercan. Był doradcą Ministra, Pani Minister Halubek Grzegorz, byli przedstawiciele Rybaków, Wędkarzy Morskich, było Stworzenie Ekologiczne Nasza Ziemia, byli Naukowcy z MIR i PAN. Brakowało tylko Pana Prezydenta, ale zapewne problemy rybaków do Niego już dotarły.
16 luty 2018 : 20:01 Maciej Majewski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Bzdury
1. Nie było przedstawicieli Ministerstwa, pan Hałubek jest doradcą Ministra, ale nie reprezentuje Ministerstwa! - to jest fakt.
2. Dwóch posłów "od Kukiza" to też nie przedstawiciele Ministerstwa! Dlaczego nie było posłów partii rządzącej, a tylko opozycji?
3. Nie było naukowców z ZUT i innych uczelni ze Szczecina!
4. Nie było żadnych przedstawicieli administracji rybackiej (Departamentu Rybołówstwa, OIRM itd)

Czy Pan temu zaprzeczy? Brakowało najważniejszych osób zarządzających i decydujących o polskim rybołówstwie! Ludzie, otwórzcie oczy i patrzcie. W tym spotkaniu nie było żadnych decydentów, przedstawicieli rządu i partii rządzącej. Był tylko jeden doradca Ministra (osobiście Gróbarczyka, G. Hałubek jest poza strukturami Departamentu Rybołówstwa i Ministerstwa!), który, jak ptaszki ćwierkają, jest już "na wylocie". To była farsa i oszukiwanie rybaków!
16 luty 2018 : 20:54 MGM Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Byłem na konferencji w MIRZE
Na początku wyraźnie powiedziano, że jest to spotkanie wstępne, które ma być przygotowaniem do następnych konferencji, ponieważ temat Bałtyku jest bardzo poważny, więc idź już spać trollu i nie mąć ludziom w głowach.
16 luty 2018 : 21:48 Stasiek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 A co to ma do rzeczy?
A co to ma do rzeczy, czy wstępna czy jakakolwiek? Która z podanych przeze mnie informacji jest nieprawdziwa? Za to sporo nieprawdziwych informacji jest właśnie w tekście Pana H. Bierndgarskiego, który nadaje spotkaniu niewłaściwą rangę, bo nikt tam nie spotkał się z "przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej" bo takich osób tam nie było!!! Pan Hałubek nie jest przedstawicielem Ministerstwa! Czy tak trudno zrozumieć tak proste rzeczy?
16 luty 2018 : 22:18 MGM Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Znowu mija się Pan z prawdą.
Proszę zapoznać się ze składem Komisji Gospodarki Morskiej i sprostować swoją wypowiedź, czy był przedstawiciel Komisji Gospodarki Morskiej czy nie. A co do Pana wypowiedzi odnośnie Pani Poseł Małgorzaty Zwiercan to jest w Partii Wolni i Sprawiedliwi, a nie jak Pan pisał w Kukiz15. A Partia WiS wchodzi w skład zjednoczonej prawicy i jest to przedstawiciel rządu.

http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/agent.xsp?symbol=SKLADKOMST&NrKadencji=8&KodKom=GMZ


P.s. jak przestanie Pan przekłamywać rzeczywistość, to możemy wrócić do merytorycznej rozmowy na temat problemu rybaków i tragicznego stanu Zatoki.
18 luty 2018 : 09:36 Maciej Majewski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Diabeł tkwi w szczególach
Komisja sejmowa to nie Ministerstwo! Nigdy nie twierdziłem, że nie była reprezentowana komisja sejmowa. Ale fakt, że nie było nikogo z Ministerstwa, Departamentu i administracji rybackiej jest FAKTEM niezaprzeczalnym!
Sejm to władza ustawodawcza, a rząd (ministerstwo) wykonawcza i poseł nie reprezentuje rządu! (i odwrotnie)
Pani Zwiercan faktycznie nie jest już u Kukiza, wyleciała za "głosowanie na dwie ręce". Teraz jest w Kole Wolni i Solidarni które nie ma nic wspólnego z Zjednoczoną Prawicą ("ziobryści"), ani nie tworzy koalicji rządowej, a tym bardziej nie jest żadnym "przedstawicielem rządu". Koło poparło M. Morawieckiego na premiera, ale oficjalnie ciągle jest partią opozycyjną i to też jest FAKT.
18 luty 2018 : 12:24 MGM Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 Troll to troll...
Troll zawsze zostanie trollem. Ma Pan jakieś osobisty problem, że Minister Grzegorz Halubek jest tam gdzie jest, a Pan jest tylko trollem? To nic na to nie poradzę. Nadal merytorycznie ani jednego zdania Pan nie wyraził w sprawie problemu rybaków, a to jest problem. A Nie Pana wewnętrzne problemy czy był ten czy ten, czy ktoś głosował, czy jest w rządzie. Chłopie ogarnij się!
18 luty 2018 : 19:07 Maciej Majewski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Bojkot
To nie bzdury. Czy naprawdę nie widzisz, że wszystkie najważniejsze osoby rządzące w polskim rybolowstwie ZBOJKOTOWAŁY to spotkanie? Dlaczego? To jest ważne pytanie, bo mam wrażenie, że dyskusja toczy się nie w tym gronie co powinna. Co da dyskusja, bez najważniejszych osób? I to jest realny problem, bo trudno rozwiązywać inne bez wyjaśnienia tego.
18 luty 2018 : 20:36 MGM Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 c.d.
Prawda jest taka, że cały obóz władzy (w tym ich posłowie). Ministerstwo, Departament i wszelkie osoby decyzyjne w zakresie rybołówstwa ZBOJKOTOWAŁY to spotkanie! Dwóch posłów opozycji i osobisty doradca Ministra niczego tu nie zmieniają! To było prywatne spotkanie Pana Hałubka, na które zaprosił rybaków, naukowców, dziennikarzy i dwoje posłów. Pogadali we własnym gronie i tyle. Oni nie rządzą i nie decydują o polskim rybactwie, tych którzy decydują i rządzą zwyczajnie NIE BYŁO! Prawda jest taka, że Pan Hałubek jest przed administrację rybacką i rząd BOJKOTOWANY! Pora przejrzeć na oczy, a nie zaklinać rzeczywistość!
18 luty 2018 : 12:27 MGM Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Plotki
A ptaszki na korytarzach ministerstwa ćwierkają, że wkrótce GH nie będzie już dostawał pensji od Ministra, a właśnie szukają mu ciepłej posadki, pewnie na Kazimierza Królewicza w grodzie Gryfa, choć podobno Kołłątaja w Mieście z morza i marzeń też nie jest wykluczona ;)
18 luty 2018 : 12:38 Cieć z korytarza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 ;)
Proszę zrozumieć. Rybacy nie stanowią dużego odsetku wyborców. Czemu mamy się im podlizywać?
22 luty 2018 : 20:56 Mikołajek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Zwiercan
Tak, zwiercan jest z pisu to ta co sie sprzedala za koryto.
21 luty 2018 : 11:02 Elvis Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Gość
Pan Hałubek jest pracownikiem MGMiŻŚ. Mało kto o tym wie!
18 luty 2018 : 16:33 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Gosc
Pan Halubek jest na liście płac ministerstwa !
Formalnie jest zatrudniony !
18 luty 2018 : 16:42 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Doradca
Tak, jako Doradca Ministra (Gróbarczyka, osobiście). Ale nie reprezentuje Ministerstwa (jest doradcą, nie urzędnikiem). Jest też poza strukturami Departamentu Rybołówstwa.
18 luty 2018 : 17:59 MGM Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Taman
ZUT SŁABO - Akademia rolnicza kształciła w kierunkach rybackich. ZUT niema nawet biblioteki - badania robią ale co z tego jak nikt z nich nie kozy sta
19 luty 2018 : 16:19 Ja Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 TV -Panorama- ws. komisja śledcza
https://youtu.be/D07pzjabGsc

oraz

na > sprzeciwrybacki.pl
19 luty 2018 : 23:34 sprzeciwrybacki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Komisja śledcza ???
https://youtu.be/D07pzjabGsc
oraz
sprzeciwrybacki.pl
19 luty 2018 : 23:36 sprzeciwrybacki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 taka prawda
taka prawda
20 luty 2018 : 19:55 antyduńczyk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Co za roznica
Co za roznica kto byl a kogo nie bylo, jak madrych ludzi w Polsce nie ma (albo sie ukrywaja). Wnosze to po sytuacji tego kraju na arenie miedzynarodowej.
21 luty 2018 : 13:08 Michalee Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+33 katastrofa
Na Bałtyku zachodnim od dwuch lat niema dorsza,wyginoł sandacz troć łosoś flondra też zanika a jedynie co wladze robiom to obcinają limity !!! Których rybacy niemogom wyłowić!!!. I to jest pomoc i ratunek polskiego rybołówstwa!!!
16 luty 2018 : 16:08 zachód Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 Teraz najwyższy czas na komisję śledczą
Koniec żartów z rybaków

https://gdansk.tvp.pl/36024625/15022018-1830
16 luty 2018 : 16:11 Gdy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 RELACJA TV - PANORAMA > komisja śledcza ws. rybołówstwa morskiego
Relacja TV
https://youtu.be/D07pzjabGsc

oraz na sprzeciwrybacki.pl
19 luty 2018 : 23:31 sprzeciwrybacki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 200 rybaków w Gdyni
https://radiogdansk.pl/wiadomosci/item/72500-z-roku-na-rok-coraz-gorzej-z-baltyckimi-rybami-to-jest-skora-i-kosci-zeby-sie-najesc-trzeba-dziesieciu
16 luty 2018 : 16:24 Gdy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Dorsz zamienił się w węgorza, cud Karnickiego
https://plus.gp24.pl/wiadomosci/a/dorsza-w-baltyku-jest-coraz-mniej-rybakom-zajrzal-strach-w-oczy-zdjecia-wideo,12937510
16 luty 2018 : 17:20 Stopmunde Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+29 Głupia Unia, głupia pasza , głupi MIR
Zamiast zapłacić dorszowcom za zniszczenie dorsza to się barany wożą z nimi po spotkaniach a na ring wystawiają kogucików bez życia, przecież dorszowi was niedługo zajeżdżą jak starą kobyłę.
16 luty 2018 : 16:28 Jackowo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-45 Szprot
I tak będzie dopóki polskim rybołówstwem będą rządzili ludzie wierzący w mit dorsza. I nie przyjmujący do wiadomości, że od lat najważniejszą rybą polskich rybaków jest szprot, którego łowimy najwięcej na Bałtyku (naszymi barpapami i B280 łowimy więcej niż duny 70m trawlerami!)! I jedynym sektorem mającym ekonomiczne uzasadnienie są duże kutry, łowiące szprotę. A cały ten sektor nie korzysta z funduszy unijnych, sam utrzymuje się z tego co złowi i ma się nieźle! Ci co są uzależnieni od chudego dorsza nadającego się z trudem na paszę to ostatnie dinozaury, nie potrafiące myśleć i się przystosować i skazane na wymarcie, jak skończy im się kasa z unii, z której żyją (bo z łowienia ryb już nie potrafią, zabrakło rozumu i umiejętności do przezbrojenia się na dochodową rybę).
16 luty 2018 : 22:30 Bromka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Głupie pisanie jest tu "nagradzane" minusami
na razie masz dwa ale będzie na pewno więcej
16 luty 2018 : 23:22 Tutejszy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+34 Bezczelność paszowców przechodzi wszelkie granice
ciężko za to zapłacisz, bandyto.
17 luty 2018 : 08:08 Chamska pasza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Bromka-prawda
Racja na 100 %. Skończą się dotacje około 2021r
Łodzie nagle stracą na wartości i będą sprzedawać je po 20 tyś w cenie rynkowej.
A ci którzy chcą łowić bez dotacji, będą mieli w końcu odpowiednie kwoty połowowe
które wyłowią bez problemu. Obecnie przez idiotyczny podział tych kwot większość
ryb dennych jest nie wyławiana przez szuwarowo bagienne.Dobrze że chociaż handlu zakazali
bo ta patologia szła by w nieskończoność .Klony oraz biorący dotację bezpośrednią muszą po prostu
wypaść z tej branży.
17 luty 2018 : 17:18 Tom Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+30 zalew...
zalew wiślany tez to czeka...
16 luty 2018 : 20:45 ciasny wiesiek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 40
Z oczkami 36 czy 40 bardzo szybko. Na Szczecińskim nikt nie stosuje oczek od 35 do 50 mm bo są najbardziej zabójcze dla małego sandacza, a na Wiślanym tylko takie. To musi się skończyć katastrofą. I winni tu będą rybacy i tylko rybacy, nikt więcej, bo oni i tylko oni łowią na takie siatki!!!
16 luty 2018 : 22:23 Nogat Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 krm
36 już będą zabronione mam nadzieje że w przyszłości 40 też ale największym zabójstwem małego sandacza są mance stawiane na jesieni na zebraniu słyszałeś gdzie tym są najbardziej zainteresowani
17 luty 2018 : 07:32 boloo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 i co
ciekawe kto ten bałtyk przewowił urzędnicy a może politycy czy rybacy jaka jest odpowiedzi
16 luty 2018 : 22:08 tomek 21 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Masz tu lekturę , do rana się wyrobisz
https://ec.europa.eu/fisheries/cfp_pl
16 luty 2018 : 22:15 Ełropa Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Unia
Nie wiesz? Unia i naukowcy! Rybacy niczemu są nie winni, co powtarzają jak mantrę wszyscy, na każdym spotkaniu, więc to musi być prawda.
16 luty 2018 : 22:21 UST_ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+33 Zalewy wymierają, bo były zależne od morza
a morze jest już martwe.
16 luty 2018 : 22:28 Dąbie Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+24 Brak ryb
Każdy krzyczy na zebraniach i nic nie robią! 3/4 dorsza jest spłukiwane przez worek T90 MIR powinien dostać nobla za zniszczenie dorszowych dzieci każdy wie że jak nie zawiążesz to nie złowisz. Nikt nie kontroluje wyładunków szproty. I jeszcze zarybienia fok, która się rozrośnie do niewyobrażalnej skali. Niestety zniszczono nasz piękny fach :( [*]
17 luty 2018 : 17:15 Hiena Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Foki
Foki mośku zostaw w spokoju!
23 luty 2018 : 07:30 Aloes Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 Język polski
Panie Hubercie, a której to "ryby" nastąpi koniec w Bałtyku? Nie jestem biologiem, ale ryb w tym morzu są pewnie miliardy, więc ciekawi mnie takie zainteresowanie losem tej jednej, jedynej. Od dziennikarza chyba należy wymagać prawidłowego użycia języka ojczystego i poszanowania dla jego reguł?
18 luty 2018 : 12:09 Dzienn Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Pan Hubert używa języka rybaków
bo pracuje wśród rybaków, dlatego zna się na ich problemach i do nich pisze a nie do trolli .
18 luty 2018 : 14:03 RYB Dar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Wszystkie ryby zdychają
z pelagicznymi też coraz gorzej
18 luty 2018 : 14:33 Info Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-16 Boli?
Cytuję Chamska pasza:
ciężko za to zapłacisz, bandyto.


Boli prawda? Ryby trzeba łapać, chcieć i umieć się przystosować. Skończy się kasa z unii, wyginą żebracy żyjący na jałmużnie Unii, zostaną rybacy potrafiący łowić ryby i będą mieli się dobrze, tak jak ich dzieci i wnuki.
18 luty 2018 : 12:32 Rybak nie jałmużnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Następna konferencja w Warszawie w Sejmie
Ten sam temat , 15 marzec godzina 11 Sala Kolumnowa
18 luty 2018 : 14:37 Z Miru Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 ludzie!!!
15 marca kuźwa!!! nie marzec
19 luty 2018 : 06:25 kura Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 .....
konferencja za pieniądze administracji a bez udziału administracji . panie Halubek przestań pan ośmieszać ministra .klepiesz pan o katastrofie na Baltyku już od 10 lat . cos pan zrobil jak sam byles ministrem! szczujesz na administracje a workami wyciągasz od niej kase. może inni rybacy tez by chcieli mieć etaty w ministerstwie'
18 luty 2018 : 16:34 poinformowany Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 skończcie już te farmazony
Brawo, coraz większy szum a jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o kase. Wszyscy zorientowani wiedzą że unijna kasa w postaci pseudo postojowego dobiega do końca. Teraz módlcie sie żeby minister rzucił jakiś ochłap na śmieci albo liczenie fali bo do wiosny przyszłego roku polowa padnie. Syf i brak logiki był w polskim rybołówstwie od dawna ale to co zrobił nowy minister z jego kołem doradczym w przeciągu dwóch ostatnich lat to juz zagłada. Zapraszam wszystkich na zalew wiślany, wytrzebione wszystko, okoniówki dalej dozwolone, zero nadzoru, kanał północny obstawiony na zakładke, inspektorzy ubezwłasnowolnieni przez bande cwaniaków. Do dzisiaj nikt ze zleceniodawców spalenia inspektora nie został pociągniety do odpowiedzalności a ministry siedzą i główkują co się stało. Niewidzialna ręka rynku rynku zrobi porządek w momencie jak skończy się sztuczne dopłacanie do tego szaleństwa.
18 luty 2018 : 17:07 zalew wiślany Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Minister Gróbarczyk o połowach paszowych na Bałtyku
"Od blisko dwóch lat ze strony środowiska rybackiego dochodzą bardzo niepokojące informacje o katastrofalnej sytuacji panującej na Morzu Bałtyckim. Rybacy zwrócili się do D. Tuska z dramatycznym apelem o podjęcie natychmiastowych działań na arenie międzynarodowej i krajowej. Apel ten został wystosowany w związku opłakaną sytuacją polskiego dorsza, który jest w środowisku rybackim nazywany obecnie „chudym dorszem”. Bezpośrednie znaczenie tego sformułowania dotyczy niskiej wagi dorosłych osobników tej ryby na Bałtyku, które nie nadają się do wprowadzenia ich do obrotu, a przez to powszechnej sprzedaży i konsumpcji."

całość tutaj

http://www.archiwum.marekgrobarczyk.pl/aktualnosci/399,pose-do-pe-marek-grbarczyk-dorsz-jest-chudy-jak-chuda-jest-polska-gospodarka-morska.html
18 luty 2018 : 17:42 Internet Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Gróbarczyk mówi to 4 lata temu
ale ten czas leci
18 luty 2018 : 23:18 Motela Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Słuchajcie zawsze ministrów, bo to oni rządzą
a nie jakieś trolle internetowe, które o rybołówstwie wiedzą tyle co świnia o gwiazdach.
18 luty 2018 : 18:01 Świnka z klasą Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Ale oni siedzą cicho
Minister schował głowę w piasek i o rybactwie od miesięcy się nie wypowiada. Wrona i Departament też się nie wychylają. W MIRze żaden się nie pojawił. Gdzie zatem tych ministrów słuchać? W MIRZE faktycznie same trolle były.
18 luty 2018 : 20:48 Wladziu Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Taczka dla ministra i doradców
A o czym ma sie wypowiadać? W Polsce ryby to teraz już tylko w biedronce.
19 luty 2018 : 18:00 zalew wiślany Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Słowo "katastrofa" było odmieniane na szystkie sposoby, film z konferencji w MIRZE
https://gdansk.tvp.pl/36024625/15022018-1830
19 luty 2018 : 10:09 SZMIR Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Jutro
Przede wszystkim znieść dotację to jest nie sprawiedliwe czy np sklep który jest nie rentowny otrzymuję jakoms pomoc nie po prostu go zamykają A tu tyle lat już nie którzy żyją za unijne pieniądze i cały czas płacz wziąć się do pracy i przestać płakać
19 luty 2018 : 16:19 Skowrońska Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Po co
Rybacy nie dostają dotacji tylko armator pseudo biznesmeni budują domy A rybak na buty dziecku nie ma
19 luty 2018 : 16:51 Remigiusz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Nie wiazac
Nie przewiazywać worów.Kiedyś wstawiali flabry,a teraz wiążą.2oo pudeł z holu i sto z powrotem za burtę.Długo tak sie nie połowi.
19 luty 2018 : 22:14 mariusz sz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 zlikwidować
Zlikwidować połowy paszowe.
19 luty 2018 : 22:28 mariusz sz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 KOMISJA ŚLEDCZA ???
https://youtu.be/D07pzjabGsc

oraz

na > sprzeciwrybacki.pl
19 luty 2018 : 23:38 sprzeciwrybacki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Ryby nima w Bałtyku ale tylko "Polskim"
A rybaki, a czemu ryba je w Bałtyku u wybrzeża każdego innego kraju a u nas nima? A rybaki a czemu nie zgłaszata wszystkich połowów? a te rybki co sprzedajo "z ktra" albo wożo do Warszafy to ido w limity czy nie?

Puknijta się w cymbała - ryby nima bo dawno wy jo wyłowili. Nie ważne były wymiary, limity i okresy ochronne.

Jedyna pomoc jak się należy to zakazać na 10 lat odłowów.
20 luty 2018 : 22:48 Paweł Drugi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Tsza z Merkel pogadać..
Przyśle u-boot'y które spowodują zakaz połowów... :)))
21 luty 2018 : 08:21 Hans Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Ryba
Ryba nie ma kości, prymitywy.
22 luty 2018 : 17:04 Jędrzej Sz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Odpowiedzialny jest Chemtrails, a mianowicie aluminium które niszczy i zabija życie w wodzie.
https://youtu.be/vZkKulK0ipY?t=50s
23 luty 2018 : 10:22 Pionier Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 pyta
czy był Mołotow?
26 luty 2018 : 19:26 wacek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Do tych co mają ból
Do tych co mają ból o to kto był, a kto nie to można się również spytać czemu nie było młodego Wałęsy, wiceprzewodniczącego w komisji rybołówstwa w parlamencie europejskim.n Z tego co się orientuje (co sam wyczytałem na portalach unijnych itp.) to tak szybko połowów paszowych UE nie zakaże. Jak to jeden z członków komisji rybołówstwa kiedyś określił, priorytetem dla UE jest akwakultura czyli hodowla łososi norweskich itd.
27 luty 2018 : 10:42 Ból Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Do tych co mają ból cd
Z resztą nawet, nie trzeba na portalach unijnych zbytnio się wczytywać co jest wypisane, tylko wystarczy poobserwować troszkę co się dzieje na rynku. Dla kogo połowy paszowe są najlepszym biznesem ?? Dla Skandynawów. Dlaczego ?? Jak nie wiadomo o co chodzi to o pieniądze. Dlaczego dla Skandynawów ?? Bo produkują najwięcej ryb hodowlanych/ górują w akwakulturze. Dlaczego połowy paszowe są dla nich najlepszym biznesem ?? Ponieważ potrzeba pożywienia dla tych faszerowanych chemią g*wnianych ryb lądujących na półkach sklepowych, a następnie na stołach niczego nieświadomych konsumentów.
27 luty 2018 : 10:43 Ból Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 ?
Cytuję Ból:
priorytetem dla UE jest akwakultura czyli hodowla łososi norweskich itd.


ale wiesz, że Norwegia nie należy do UE i ma w d... sukces czy też jego brak w norweskiej hodowli.
04 marzec 2018 : 22:35 Łoś Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Do Łosia
Cytuję Łoś:
Cytuję Ból:
priorytetem dla UE jest akwakultura czyli hodowla łososi norweskich itd.


ale wiesz, że Norwegia nie należy do UE i ma w d... sukces czy też jego brak w norweskiej hodowli.


Wiem o tym doskonale, ale po pierwsze czytaj ze zrozumieniem Cytuję Ból:
łososi norweskich itd.

Na końcu napisałem itd, jakbyś nie zauważył. To po pierwsze. Po drugie łosoś norweski jest hodowany nie tylko w Norwegii, ogólnie w Skandynawii, głównie Norwegii, ba jest hodowany nawet w Polsce. https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/losos-atlantycki-hodowla-w-polsce-ruszyla,204,0,1919436.html
A po trzecie tak jak piszesz, może i UE ma w dupie jak idzie norwegom sprzedaż czegokolwiek, ale nie powinna mieć w dupie katastrofy obecnie odbywającej się na Bałtyku.
08 marzec 2018 : 20:43 Ból Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 polepszą
zwiększcie jeszcze limity na szprote a wtedy beda pływać nie dorsze tylko będzie nowy gatunek głowoogony ;-)
18 marzec 2018 : 14:34 anty duńczyk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 trzeba ostro
Jesteśmy coraz bliżej całkowitego zniszczenia dorsza bałtyckiego. Kilkadziesiąt lat temu to samo stało się z dorszem labradorskim. Było go kiedyś tak dużo, że Portugalczykom przez stulecia opłacało się przepływać Atlantyk na łowy. Kilkadziesiąt lat temu pojawiły się ogromne statki rybackie i wytrzebiły dorsza do zera. Upadł cały przemysł rybny Labradoru, zatrudniający kilkadziesiąt tysięcy osób. Od wielu lat obowiązuje tam całkowity zakaz połowów, ale dorsz się nie odrodził. Mamy najwyżej kilka lat, żeby zapobiec temu na Bałtyku. Rozwiązaniem jest objęcie znacznych części Bałtyku rezerwatami morskimi, z całkowitym zakazem wszelkich połowów, od paszowych, przez małe kutry, po łodzie wędkarskie. Do tego konieczne jest zorganizowanie dobrze wyposażonej straży morskiej i wprowadzenie drakońskich kar za łamanie zakazu, poza finansowymi z konfiskatą za każdym razem kłusującego statku. Są przykłady (Nowa Zelandia), że da się.
04 kwiecień 2018 : 22:59 niestety Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 pokarm
a ja bym wrzucał polityków do bałtyku jako pokarm dla Dorszy.

Tych z PO i SLD bo to grube miśki
07 kwiecień 2018 : 13:29 Gustaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Śmietnik nie Bałtyk
Niech zaśmiecają dalej Bałtyk to beda ryby tu tylko człowiek jest winny nikt inny !! Trzeba było wcześniej myśleć
06 czerwiec 2018 : 13:39 Beata Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś