Prawo, polityka

Unia Europejska (UE) poinformowała na swojej stronie internetowej o zawieszeniu dochodzenia w sprawie oferty przejęcia przez włoską grupę Fincantieri francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique.

Według unijnych urzędników pandemia wirusa SARS Cov-2 mogła ograniczyć zdolność włoskiego przedsiębiorstwa do złożenia spełniającej wymogi prawne oferty na zakup udziałów francuskiej stoczni.

Z opublikowanej informacji wynika, że UE wstrzymała dochodzenie 13 marca 2020 r., a w sprawie tej ma się wypowiedzieć do 17 kwietnia.

Procedura wstrzymania dochodzenia zostaje uruchomiona, jeżeli strony nie dostarczą w odpowiednim czasie ważnych informacji, o które zwróciła się do nich Komisja. Obecny trudny kontekst, spowodowany wybuchem pandemii Covid-19 mógł wpłynąć na zdolność przedsiębiorstw do terminowego przekazywania takich informacji - powiedziała agencji Reuters rzeczniczka Komisji Arianna Podesta.

Naruszenie zasad konkurencji?

Według doniesień medialnych, włoska grupa stoczniowa miała nie dotrzymać terminu na przedstawienie rozwiązań planowanej transakcji w odniesieniu do obowiązujących na unijnym rynku zasad równej konkurencji.

Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające w celu oceny planowanego przez Fincantieri przejęcia francuskiego konkurenta w październiku ub.r. Komisja wyraziła obawę, że transakcja ta może ograniczyć konkurencję na światowym rynku statków wycieczkowych.

W ub. poniedziałek grupa Fincantieri poinformowała, iż rozważa możliwość zawieszenia działalności swoich stoczni we Włoszech w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Z kolei źródła znające sprawę poinformowały agencję Reuters, iż nie jest jasne, jakie ustępstwa może zaoferować Fincantieri, aby przeforsować transakcję.

Włoski producent wycieczkowców z Monfalcone chce zwiększyć swoje zdolności wytwórcze w celu powstrzymania azjatyckiej konkurencji, jednak organy regulacyjne obawiają się, iż fuzja z francuską stocznią spowoduje wzrost cen statków na skoncentrowanym rynku.

Obawy niemieckiego producenta

Unijne dochodzenie ujawniło różne poglądy konkurencyjnych stoczni - głównie w Niemczech - na temat tego, czy wzmocnienie włoskiego koncernu ochroni europejski przemysł stoczniowy, czy też raczej zaszkodzi mu.

W przypadku dokonania fuzji, włosko-francuski koncern reprezentowałby 58 proc. światowego portfela zamówień na wycieczkowce. Fincantieri posiada obecnie 37 proc. zamówień na wycieczkowce wg tonażu brutto, natomiast Chantiers de l'Atlantique z siedzibą w Saint-Nazaire - 21 proc.

Ich głównym europejskim konkurentem jest niemiecki Meyer Werft, jedyna grupa stoczniowa o porównywalnej wielkości światowego portfela zamówień na ten tonaż, wynoszącej - według niemieckiego Związku Budownictwa Okrętowego i Przemysłu Morskiego (Verband für Schiffbau und Meerestechnik e.V.- VSM) - około 28,8 procent.

GL

1 1 1 1