Prawo, polityka

W czerwcu 2010 roku, podczas Konferencji Dyplomatycznej, która odbyła się w Manili na Filipinach, przy udziale wysokich rangą przedstawicieli członkowskich IMO (International Maritime Organization - Międzynarodowej Organizacji Morskiej), uchwalone zostały nowe przepisy dotyczące wymagań kompetencyjnych jakie stawiane są marynarzom. Akt końcowy z tejże Konferencji Dyplomatycznej podpisało 85 państw będących stronami Konwencji STCW (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping), w tym również Rzeczpospolita Polska.

Na skutek uchwalenia nowych przepisów międzynarodowych, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku, polskie Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło proces ratyfikacji zmian do Konwencji STCW. Ratyfikacja miała na celu umożliwienie wprowadzenia zmian do polskiego systemu szkolenia oraz certyfikowania marynarzy, w taki sposób aby był on zharmonizowany z systemem uchwalonym podczas Konferencji Dyplomatycznej w Manili z czerwca 2010 roku. Harmonizacja przepisów nastąpiła poprzez wydanie przez Ministerstwo Infrastruktury rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2013 roku (Dz. U. 2013. 937) , które miało na celu dostosować polskie regulacje z zakresu wydawania dokumentów kwalifikacyjnych i kwalifikacji zawodowych marynarzy do zmienionych przepisów międzynarodowych. Wspomnieć należy, że wydanie nowego rozporządzenia, było także skutkiem implementowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 roku, w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego wymagała bowiem, aby szkolenia jakie odbywają marynarze były zgodne z postanowieniami Konwencji STCW.

Zmiany wprowadzone rozporządzeniem

Wprowadzając nowe rozporządzenie z dnia 19 sierpnia 2013 roku (Dz. U. 2013. 937) dotyczące wydawania dokumentów kwalifikacyjnych i kwalifikacji zawodowych marynarzy, polski ustawodawca dokonał szeregu zmian w dotychczasowych przepisach określających warunki ubiegania się o dyplomy, czy inne uprawnienia w szeroko rozumianej branży morskiej. Poprzez wprowadzenie nowych regulacji prawnych, harmonizujących regulacje międzynarodowe, dokonano między innymi następujących zmian:

• poszerzono wymogi niezbędne do wydania świadectw starszego motorzysty i elektromontera,
• zmieniono wymogi ubiegania się o świadectwa marynarza wachtowego i starszego marynarza oraz motorzysty wachtowego,
• wprowadzono nowe zasady ubiegania się o dyplomy na poziomie operacyjnym i zarządzania w żegludze międzynarodowej w dziale pokładowym w żegludze przybrzeżnej, a także w żegludze krajowej w dziale pokładowym i – nowo ustanowionym – maszynowym,
• zaproponowano likwidację dyplomu oficera mechanika i zastąpienie go nowoutworzonym stanowiskiem starszego motorzysty,
• wprowadzono świadectwo młodszego rybaka (analogicznie do żeglugi międzynarodowej),
• zmodyfikowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa a także kwestii przeszkoleń w zakresie bezpieczeństwa i specjalistycznych wymagań na poszczególnych typach statków,
• uproszczono dotychczasowe wymogi obowiązkowych szkoleń dla osób pracujących na łodziach rybackich w żegludze krajowej.

Z uwagi na zmianę regulacji międzynarodowych, uchwalonych podczas Konferencji Dyplomatycznej w Manili, konieczne było odpowiednie dostosowanie polskich aktów prawnych nie tylko w aspekcie samych wymagań czy szkoleń ale także dostosowania pozostałych aktów prawnych odnoszących się do szkolenia marynarzy, np. w zakresie opracowania wzorów dokumentów kwalifikacyjnych wykorzystywanych przez administrację morską. Ponadto, w efekcie wprowadzenia nowych regulacji nieodzowne było zaktualizowanie programów szkoleń przez ośrodki szkolące marynarzy w odniesieniu do aktualnych wymogów kompetencyjnych.

Praktyka stosowania nowych regulacji

Zgodnie z założeniami ustawodawcy wejście w życie nowego rozporządzenia miało wywrzeć pozytywny wpływ na morski rynek pracy. Natomiast, w praktyce, wprowadzenie do polskiego porządku prawnego nowych unormowań obejmujących wydawanie dokumentów kwalifikacyjnych spowodowało duże utrudnienia dla marynarzy, którzy wymieniali dotychczasowe dyplomy czy zaświadczenia. Marynarze dopiero w trakcie składania dokumentów bądź po ich złożeniu byli informowani o niemożności uzyskania dyplomów i uprawnień na dotychczasowych warunkach. Brak stosownego doinformowania marynarzy o zaistniałych zmianach powoduje wiele utrudnień zarówno w trakcie aplikowania o dokumenty jak i w trakcie ich wydawania. W tym zakresie powinny zostać wydane odpowiednie instrukcje zarówno dla marynarzy jak i pracowników urzędów.

Na marginesie warto wskazać, że w myśl art. 6 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks Postępowania Cywilnego (Dz. U. z 2013 r. , poz. 267) organy administracji publicznej są zobowiązane aby działać w oparciu o obowiązujące prawo w dacie orzekania – co oznacza, że urzędy zobowiązane są do wydawania zaświadczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zasada działania zgodnie z obowiązującym prawem wiąże organy administracji publicznej, jakimi są urzędy morskie, nie tylko do przestrzegania prawa ale również do działania na podstawie prawa i w jego granicach. Wobec powyższego terenowe organy administracji (np. urzędy morskie) nie mogą w sposób swobodny czy uznaniowy wymieniać dokumentów, ponieważ wszelkie decyzje podejmowane przez organy administracji, wyznaczane są przez przepisy obowiązującego prawa. W związku z powyższym, urzędy morskie nie posiadają jakichkolwiek uprawnień do uznaniowego decydowania o wymianie dokumentów, czy dyplomów i w tym względzie ich decyzje uwarunkowane są obowiązującymi regulacjami prawnymi, który kształt znacząco się zmienił na przestrzeni ostatnich lat. Oznacza to, że zgodnie z przepisami urzędnicy nie mogą w oparciu o nieobowiązujące przepisy prawa wydawać zaświadczeń, dlatego tak ważne jest zaznajomienie się marynarzy z obecnymi wymogami prawnymi. Niestety w niektórych przypadkach, ku zaskoczeniu marynarzy, trzeba odbyć ponowne szkolenie w celu przedłużenia niektórych certyfikatów, co dotychczas nie było obwarowane takimi wymogami.

Oczywistym jest, iż nowe dokumenty kwalifikacyjne wydawane na podstawie zmienionej Konwencji STCW i uznawane przez armatorów na świecie, potrzebne są marynarzom w celu znalezienia pracy, o którą obecnie coraz trudniej. W praktyce, zmiany regulacji międzynarodowych przyczyniły się do znacznej dezorganizacji w środowisku marynarskim, co przede wszystkim związane było z brakiem jasnych informacji dla marynarzy o zaistniałych zmianach i potencjalnych skutkach tych zmian.

Na skutek wprowadzenia nowych regulacji prawnych, w niektórych przypadkach nastąpiła likwidacja (z uwagi na definicje ustawowe) zajmowanych przez marynarzy stanowisk pracy, o czym zinteresowani dowiadują się w urzędzie morskim podczas próby odnawiania posiadanych certyfikatów. W konsekwencji powoduje to konieczność wymiany dokumentów kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonego stanowiska, które niekiedy jest stanowiskiem niższym od dotychczas zajmowanego. Taka sytuacja z perspektywy marynarzy jest wysoce niekorzystna, bowiem wymiana dokumentów kwalifikacyjnych na niższe, nie odpowiada posiadanemu doświadczeniu i nabytemu wykształceniu. Nadto, w praktyce prowadzi do faktycznego obniżenia wynagrodzenia i konieczności ukończenia dodatkowych odpłatnych szkoleń, w celu „podniesienia” kwalifikacji zawodowych.

Wnioski

Oceniając zmiany w ww. zakresie należy przede wszystkim wskazać, iż zmiany te zostały wdrożone bez należytego doinformowania środowiska marynarskiego. W efekcie powyższego, wymiana dokumentów kwalifikacyjnych na nowe przez marynarzy wygenerowała liczne problemy, a także przyczyniła się do powstania znacznych kosztów po stronie marynarzy.

Z uwagi na powyższe rekmendujemy, aby marynarze z pewnym wyprzedzeniem występowali o nowe dokumenty, z uwagi na fakt, iż ich pozyskanie może być bardziej czasochłonne i kosztowne niż dotychczas.
 

 
 
Radca prawny - Mateusz Romowicz
 
Współautorem jest aplikant radcowski Łukasz Pawłuszyński.
 

www.facebook.com/Legal.Marine.Mateusz.Romowicz

Autorzy pracują w Kancelarii Radcy Prawnego Legal Consulting - Mateusz Romowicz.

+1 Uwagi do przporządzenia
Wprowadzenie wymogu posiadania praktyki pływania na statkach handlowych dla uzyskania dyplomu na poziomie zarządzania zamknęło drogę awansu dla ludzi pracujących na statkach które nie są używane do prowadzenia działalności gospodarczej co jest o tyle ciekawe,że dla danego stanowiska odpowiedni dyplom należy posiadać.Jeśli więc komuś zamarzy się awans musi szukać armatora który czerpie korzyści ze swej działalności.Najlepszym rozwiązaniem byłby powrót do zapisów jakie znajdowały się w poprzednim rozporządzeniu a to już zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli Pana Ministra
15 grudzień 2016 : 09:25 Ireneusz | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter