Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 poddawany jest konsultacjom społecznym dotyczącym oddziaływania projektów na środowisko. Zawiera 154 projekty inwestycyjne obejmujące transport drogowy, kolejowy morski oraz sektor energetyki. W zakresie transportu morskiego i śródlądowego zaproponowano 13 inwestycji.
Planuje się modernizację toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m, modernizację układu falochronów osłonowych Portu Północnego oraz modernizację toru wodnego, rozbudowę nabrzeży oraz poprawę warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku.
Na liście znalazła się także przebudowa infrastruktury dostępu kolejowego do Portu Gdynia, przebudowa wejścia do portu w Elblągu, poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu oraz poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk.
W stacji Gdańsk Port Północny zaplanowano budowę portu schronienia dla statków znajdujących się w niebezpieczeństwie i zagrażających katastrofą ekologiczną wraz z infrastrukturą falochronu osłonowego oraz zaporą przeciwrozlewową.
Do części związanej z transportem morskim i śródlądowym zapisano modernizację Kanału Gliwickiego - szlaku żeglownego i jego ubezpieczeń brzegowych, a także budowę stopnia wodnego Niepołomice na górnej Wiśle.
„Obecny stan dróg wodnych, skutkujący ich marginalnym wykorzystaniem w transporcie towarów i osób, stanowi wyzwanie dla interwencji Programu. Rozwój transportu rzecznego, jednej z najtańszych, a jednocześnie najbardziej przyjaznych dla środowiska gałęzi transportu, wymagać będzie realizacji w POIiŚ 2014-2020 działań ukierunkowanych na polepszenie warunków i bezpieczeństwa żeglugi. W wyniku realizacji inwestycji konkurencyjność żeglugi śródlądowej ulegnie poprawie i pozwoli na częściowe przejęcie transportu ładunków przewożonych transportem samochodowym” – czytamy w projekcie programu.
W zakresie portów morskich interwencja POIiŚ będzie ukierunkowana na dostosowanie polskich portów do trendów związanych z międzynarodowym przewozem towarów drogą morską. Należy poprawić stan infrastruktury dostępu do portów i infrastruktury portowej. Modernizacja infrastruktury i poprawa dostępu do portów morskich wpłynie również na polepszenie dostępności przestrzennej najważniejszych miast portowych i całego obszaru Morza Bałtyckiego. Realizacja projektów będzie wpisywać się w priorytety transportowe UE z Białej Księgi Transportowej KE związane z rozwojem innych niż drogowe form przewozu ładunków na większe odległości i bezpieczeństwem transportu morskiego.