Prawo, polityka
Dostęp do portów i oceanotechnika
29 sierpnia 2011 |
Pomysły na rozwój Szczecina i okolic, uwzględniające potencjał branży morskiej, przedstawiła Komisja Doraźna ds. Rozwoju Gospodarki Morskiej sejmiku wojewódzkiego. Wspólnie z ekspertami opracowała "Program wsparcia rozwoju aglomeracji szczecińskiej oraz subregionu Dolnej Odry i Zalewu Szczecińskiego".
- Komisja zajęła się dwoma aspektami gospodarki morskiej: poprawą dostępności do zespołu miejsko-portowego oraz możliwościami wykorzystania terenu stoczniowego - powiedział Marek Tałasiewicz, przewodniczący sejmiku zachodniopomorskiego.
Według autorów programu, jego realizacja ułatwiłaby pokonanie kryzysu gospodarczego w regionie pogłębionego upadkiem stoczni produkcyjnej i trudną sytuację przedsiębiorstw branży morskiej. Program wzmocniłby i zapewnił rozwój instytucjom oraz zespołom naukowo-badawczym i wdrożeniowym. Pomocny byłby także dla realizacji strategii rozwoju portów morskich, miasta i szczecińskiego transgranicznego obszaru metropolitalnego.
Jeden z pakietów opracowanej koncepcji dotyczy poprawy dostępności lądowej, morskiej i śródlądowej do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Policach oraz aglomeracji szczecińskiej jako węzła logistyczno-transportowego.
- Mało się mówi o tym, że Szczecin wymaga przebudowy i doprowadzenia układu drogowego do właściwego poziomu - zaznaczył Zbigniew Stasiów, dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta w szczecińskim magistracie. - Słyszymy o planach zagospodarowania terenów północnych, ale jak tam dojechać?
Dyrektor Stasiów wymienił najważniejsze inwestycje drogowe potrzebne miastu, m.in. zachodnie obejście Szczecina, węzeł Tczewska na autostradzie, tzw. Trasę Nadodrzańską wraz z modernizacją ul. Kolumba czy budowę ul. Autostrada Poznańska.
Z kolei Norbert Obrycki, przewodniczący Komisji Rozwoju, Promocji i Współpracy Międzynarodowej zwrócił uwagę, że do poprawy dostępności zewnętrznej potrzebne jest m.in. mocne wsparcie rządowe. Chodzi tu o takie inwestycje, jak: modernizacja linii kolejowej CE-59, budowa dalszych odcinków ekspresówki S3, utrzymanie parametrów toru wodnego Szczecin-Świnoujście i jego pogłębienie do 12,5 m, modernizacja Odry Środkowej i innych elementów infrastruktury składających się na Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy.
- Wiele prac jest zaawansowanych, są studia wykonalności, porozumienia ponadgminne - zauważył N. Obrycki.
Kolejny pakiet - tzw. innowacyjno-wdrożeniowy- zakłada utworzenie w Szczecinie Centrum Badawczo-Rozwojowego Oceanotechniki oraz budowę Ośrodka Przemysłowo-Wdrożeniowego Techniki Morskiej i Oceanotechniki.
- Ośrodek stanowiłby połączenie możliwości funkcjonalnych i technicznych Stoczni Remontowej "Gryfia" i dawnej Stoczni Szczecińskiej Nowej -wyjaśniał M. Tałasiewicz. - Chodzi o to, by przygotować nową jakość. Końcowym właścicielem tych terenów jest Skarb Państwa, więc jeśli byłaby wola polityczna i biznesowa, to ten pomysł się broni.
Trochę szerszym pomysłem jest Centrum Badawczo-Rozwojowe Oceanotechniki.
- Pod koniec lat 80. jednym z najważniejszych ośrodków oceanotechniki był właśnie Szczecin - przypomniał M. Tałasiewicz. -Bardzo żywe zainteresowanie tym projektem wykazują Akademia Morska i Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczeciński Park Naukowo-Technologiczny, a także Interoceanmetal. Są przygotowywane ekspertyzy dotyczące wykonalności tego przedsięwzięcia.{jathumbnail off}
Źródło:
