Prawo, polityka
Pomysły na rozwój Szczecina i okolic, uwzględniające potencjał branży morskiej, przedstawiła Komisja Doraźna ds. Rozwoju Gospodarki Morskiej sejmiku wojewódzkiego. Wspólnie z ekspertami opracowała "Program wsparcia rozwoju aglomeracji szczecińskiej oraz subregionu Dolnej Odry i Zalewu Szczecińskiego". - Komisja zajęła się dwoma aspektami gospodarki morskiej: poprawą dostępności do zespołu miejsko-portowego oraz możliwościami wykorzystania terenu stoczniowego - powiedział Marek Tałasiewicz, przewodniczący sejmiku zachodniopomorskiego. Według autorów programu, jego realizacja ułatwiłaby pokonanie kryzysu gospodarczego w regionie pogłębionego upadkiem stoczni produkcyjnej i trudną sytuację przedsiębiorstw branży morskiej. Program wzmocniłby i zapewnił rozwój instytucjom oraz zespołom naukowo-badawczym i wdrożeniowym. Pomocny byłby także dla realizacji strategii rozwoju portów morskich, miasta i szczecińskiego transgranicznego obszaru metropolitalnego. Jeden z pakietów opracowanej koncepcji dotyczy poprawy dostępności lądowej, morskiej i śródlądowej do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Policach oraz aglomeracji szczecińskiej jako węzła logistyczno-transportowego. - Mało się mówi o tym, że Szczecin wymaga przebudowy i doprowadzenia układu drogowego do właściwego poziomu - zaznaczył Zbigniew Stasiów, dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta w szczecińskim magistracie. - Słyszymy o planach zagospodarowania terenów północnych, ale jak tam dojechać? Dyrektor Stasiów wymienił najważniejsze inwestycje drogowe potrzebne miastu, m.in. zachodnie obejście Szczecina, węzeł Tczewska na autostradzie, tzw. Trasę Nadodrzańską wraz z modernizacją ul. Kolumba czy budowę ul. Autostrada Poznańska. Z kolei Norbert Obrycki, przewodniczący Komisji Rozwoju, Promocji i Współpracy Międzynarodowej zwrócił uwagę, że do poprawy dostępności zewnętrznej potrzebne jest m.in. mocne wsparcie rządowe. Chodzi tu o takie inwestycje, jak: modernizacja linii kolejowej CE-59, budowa dalszych odcinków ekspresówki S3, utrzymanie parametrów toru wodnego Szczecin-Świnoujście i jego pogłębienie do 12,5 m, modernizacja Odry Środkowej i innych elementów infrastruktury składających się na Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy. - Wiele prac jest zaawansowanych, są studia wykonalności, porozumienia ponadgminne - zauważył N. Obrycki. Kolejny pakiet - tzw. innowacyjno-wdrożeniowy- zakłada utworzenie w Szczecinie Centrum Badawczo-Rozwojowego Oceanotechniki oraz budowę Ośrodka Przemysłowo-Wdrożeniowego Techniki Morskiej i Oceanotechniki. - Ośrodek stanowiłby połączenie możliwości funkcjonalnych i technicznych Stoczni Remontowej "Gryfia" i dawnej Stoczni Szczecińskiej Nowej -wyjaśniał M. Tałasiewicz. - Chodzi o to, by przygotować nową jakość. Końcowym właścicielem tych terenów jest Skarb Państwa, więc jeśli byłaby wola polityczna i biznesowa, to ten pomysł się broni. Trochę szerszym pomysłem jest Centrum Badawczo-Rozwojowe Oceanotechniki. - Pod koniec lat 80. jednym z najważniejszych ośrodków oceanotechniki był właśnie Szczecin - przypomniał M. Tałasiewicz. -Bardzo żywe zainteresowanie tym projektem wykazują Akademia Morska i Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczeciński Park Naukowo-Technologiczny, a także Interoceanmetal. Są przygotowywane ekspertyzy dotyczące wykonalności tego przedsięwzięcia.{jathumbnail off}
1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter