Francuska firma żeglugowa CMA CGM z siedzibą w Marsylii oraz firma Luka Koper obsługująca słoweński port w Koperze utworzą spółkę joint venture zajmującą się usługami logistycznymi w branży motoryzacyjnej, poinformowali przedstawiciele CMA CGM i słoweńskiego portu.
Podpisanie umowy miało miejsce 20 października br. podczas wizyty prezesa i dyrektora generalnego CMA CGM Rodolphe'a Saadé w porcie w Koperze, w obecności premiera Słowenii Roberta Goloba i prezydenta Francji Emmanuela Macrona.
Dzięki temu posunięciu CMA CGM i Luka Koper zacieśniają współpracę, która trwa już od ponad dwóch dekad. Luka Koper i CMA CGM rozpoczęły współpracę w 2003 roku, kiedy to francuska firma uruchomiła swoją pierwszą linię kontenerową.
Nowa spółka rozpocznie działalność w 2027 roku, a jej celem będzie świadczenie usług logistycznych dla branży motoryzacyjnej na terenie o powierzchni 27 tys. m kw.
- Od ponad 20 lat współpracujemy, aby połączyć Adriatyk, Europę Środkową i Azję. Teraz otwieramy nowy rozdział wraz z CEVA Adria Terminali, spółką joint venture pomiędzy CMA CGM i Luka Koper, zajmującą się logistyką motoryzacyjną. Wraz z rozwojem światowego handlu, Morze Śródziemne będzie odgrywać coraz większą rolę – powiedział Rodolphe Saadé, prezes i dyrektor generalny CMA CGM.
Partnerstwo jeszcze bardziej wzmocni rolę Kopru jako centrum zrównoważonego transportu w regionie, poinformowały strony umowy.
Port w Koprze dzięki inwestycjom zrealizowanym w ostatnich latach, obejmujących m.in. nowe nabrzeże dla cumowania statków ro-ro, wielopoziomowy parking, magazynu dla samochodów i bocznicę kolejową, jest obecnie ważnym centrum logistycznym dla branży motoryzacyjnej.
W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku Luka Koper odnotowała wzrost przeładunków niemal wszystkich grup towarów w pierwszej połowie roku – całkowity przeładunek morski osiągnął 11,4 mln ton, co stanowi wzrost o 1 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i jest zgodne z planem biznesowym.
Jak podkreślają przedstawiciele słoweńskiego portu, firma Luka Koper z powodzeniem wykorzystała możliwości wynikające z trudnej sytuacji na świecie.
Okres ten charakteryzował się zmianami tras linii żeglugowych z Azji, niepewnością spowodowaną napięciami geopolitycznymi oraz zmianami warunków handlu światowego. Chociaż spowodowało to wiele wyzwań, stworzyło również możliwości rozwoju - podkreślono w opublikowanym pod koniec sierpnia komunikacie.
Port w Koperze jest portem wielofunkcyjnym, wyposażonym i przygotowanym do obsługi i magazynowania wszystkich rodzajów towarów. To również ważny punkt na mapie Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk i, co istotne z punktu widzenia polskiego klienta, jest alternatywnym rozwiązaniem w wymianie handlowej z Bliskim i Dalekim Wschodem oraz Afryką, przede wszystkim z uwagi na krótszy „transit time” oraz dostępność miejsc na statkach i kontenerów. Z każdym rokiem wzrasta także zainteresowanie słoweńskim portem ze strony polskiego rynku, a zasięg ciągów ładunkowych obejmuje już nawet Polskę Północną.
Utworzony w 1957 roku Port Koper (słoweński: Luka Koper, włoski: Porto di Capodistria) to obecnie spółka akcyjna, która świadczy usługi portowe i logistyczne w jedynym słoweńskim porcie, w Koper. Jest on położony w północnej części Morza Adriatyckiego, łącząc głównie rynki Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej z Morzem Śródziemnym i Dalekim Wschodem. W przeciwieństwie do innych portów europejskich, które są zarządzane przez zarządy portów, działalność Portu Koper obejmuje zarządzanie obszarem wolnego obszaru celnego, zarządzanie obszarem portowym oraz rolę operatora terminalu. Jest to obecnie główny port obsługujący trasę pomiędzy Morzem Adriatyckim a Europą Środkową.
Port Koper posiada 12 specjalistycznych terminali:
- Terminal Kontenerowy i Ro-Ro
- Terminal samochodowy
- Terminal ładunków drobnych
- Terminal owoców
- Terminal drewna
- Terminal dla surowców mineralnych
- Terminal dla zbóż i pasz
- Terminal korundowy
- Terminal energii europejskiej
- Terminal ładunków płynnych
- Terminal zwierząt gospodarskich
- Terminal pasażerski
LEW (Źródło: Luka Koper, CMA CGM)
