W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku przeładunki w porcie w Kłajpedzie wzrosły o 11proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, osiągając poziom 28,7 mln ton. Największy udział w przepływie towarów mają ładunki kontenerowe i ro-ro, a także znacznie wzrosły przeładunki LNG i materiałów budowlanych, poinformowali przedstawiciele litewskiego portu.
– Za statystykami dotyczącymi przeładunków w porcie w Kłajpedzie kryje się coś więcej niż tylko liczby – odzwierciedlają one aktywność gospodarczą kraju, wyniki rolnictwa, postępy w kierunku niezależności energetycznej oraz zakres dużych projektów. Odczuwamy również wpływ rynków globalnych. W tym roku wolumen ładunków w porcie w Kłajpedzie stale rośnie, a wrzesień był jak dotąd najsilniejszym miesiącem. Wyniki te pokazują, że nawet w trudnych czasach nadal inwestujemy i realizujemy ambitne projekty. W rezultacie port w Kłajpedzie pozostaje wiodącym portem wśród krajów bałtyckich, posiadającym 41proc. udziału w rynku – mówi Algis Latakas, dyrektor generalny Państwowego Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.
Największy wzrost w tym roku odnotowano w przypadku ładunków kontenerowych, które wzrosły o 31proc. do prawie 9,6 mln ton.
Obsługa skroplonego gazu ziemnego (LNG) i materiałów budowlanych wzrosła o 23 proc. w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy, osiągając około 1,7 mln ton. FSRU Independence nadal odgrywa coraz ważniejszą rolę w porcie w Kłajpedzie, co wynika z sytuacji geopolitycznej i decyzji Litwy o zaprzestaniu importu gazu z Rosji. Wzrost w segmencie materiałów budowlanych jest związany z aktywnymi projektami drogowymi i kolejowymi na Litwie. W segmencie ro-ro (roll-on/roll-off) wolumen ładunków wzrósł o 6 proc., osiągając prawie 5 mln ton, natomiast przeładunek produktów naftowych wzrósł o 2 proc. do prawie 3 mln ton. Na segmenty te wpływają trendy na rynku światowym, czynniki geopolityczne oraz polityka transformacji ekologicznej, informuje zarząd portu.
Liczba pasażerów podróżujących przez port w Kłajpedzie wzrosła w tym roku o 8 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym – o 26 395 osób więcej przybyło lub wyjechało drogą morską. Liczba pasażerów rejsów wycieczkowych również wzrosła o 12 proc.
W ciągu pierwszych trzech kwartałów w porcie w Kłajpedzie naprawiono 52 statki i zbudowano 2 nowe jednostki.
W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku przeładunek złomu spadł o 18 proc., a przeładunek drewna o 16 proc.. Całe drewno przeładowane w porcie w Kłajpedzie zostało wyeksportowane, z czego 83 proc. trafiło do krajów skandynawskich. Przeładunek nawozów również spadł o 13 proc. W związku z sankcjami nałożonymi na Rosję i Białoruś przepływ nawozów z tych krajów został wstrzymany, poinformowano w komunikacie.
Obecnie port obsługuje głównie nawozy produkowane przez litewskie przedsiębiorstwa AB „Achema” i AB „Lifosa”. Obsługa zboża spadła o 10 proc.. Wielkość eksportu zboża przez port zależy od poziomu zbiorów na Litwie i popytu krajowego. Każdego roku Litwa produkuje około 6–7 mln ton zboża, z czego około 70–80 proc. jest eksportowane — w większości przez port w Kłajpedzie.
Pomimo spadków w kilku grupach ładunków, port w Kłajpedzie utrzymał swoją wiodącą pozycję wśród sąsiednich portów. Pod względem udziału w rynku Kłajpeda posiada 41proc., a za nią plasują się Ryga (17,5 proc., Tallinn (14,6 proc., Ventspils (nieco ponad 9 proc.) i Liepaja (nieco ponad 7 proc.).
LEW (Źródło: PZPM w Kłajpedzie), Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl
