W miniony piątek, w Filharmonii Szczecińskiej oficjalnie celebrowano jubileusz 75-lecia polskiego zarządu w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Była to okazja nie tylko do podsumowania minionych dekad, ale także czas na prezentacje wizji przyszłości, w którą wpisuje się Przylądek Pomerania – nowa idea na mapie Europy i nowy teren na mapie Polski.
Przylądek Pomerania to wizja portu zewnętrznego w Świnoujściu z nowoczesnym terminalem kontenerowym – inwestycji, która stworzy nowy fragment Polski wysunięty w morze, a jednocześnie silnie zakorzeniony w lądzie i krajowej gospodarce, informuje ZMPSiŚ.
To projekt o wymiarze symbolicznym i praktycznym. Symbolicznie, ponieważ przylądek od wieków stanowi punkt orientacyjny i początek nowej drogi. Według przedstawicieli ZMPSiŚ, taki też ma być Przylądek Pomerania – ma wyznaczać kierunek rozwoju logistyki, offshore i nowych technologii.
Praktyczny, bo stanie się nowoczesnym, ekologicznym hubem biznesowym i logistycznym, łączącym Polskę z globalnymi łańcuchami dostaw, generującym tysiące miejsc pracy i wspierającym współpracę nauki z biznesem. To 186 hektarów nowego obszaru Polski, podkreślono.
Zdaniem ZMPSiŚ, projekt wpisuje się w długofalową strategię Polski dla Bałtyku i opiera się na już zrealizowanych inwestycjach – terminalu LNG i offshore w Świnoujściu, pogłębionym torze wodnym i modernizacji portu w Szczecinie, czy zagospodarowaniu Ostrowa Grabowskiego.
Przylądek Pomerania to także obietnica zrównoważonego rozwoju – zielonego portu przyjaznego mieszkańcom i środowisku. To nowy rozdział w historii Pomorza Zachodniego i całego kraju, dający Polsce trwałe miejsce na mapie gospodarczej Bałtyku i Europy, podkreślono.
Projekt Przylądek Pomerania ma powstawać z troską o środowisko naturalne, co ma się przełożyć na budowę falochronu w postaci pola refulacyjnego, co z kolei ma zagwarantować, że nie będzie trzeba wywozić urobku z pogłębiania basenu portowego i toru podejściowego na pola odkładu w głębi morza. To mniej emisji i mniejszy wpływ na lokalny ekosystem.
Jak deklarują władze portów Szczecin i Świnoujście, port będzie rozwijać na północ, w morze, nie na wschód, co zagwarantuje lokalnej społeczności dostęp do plaż i lasów na wschód od portu.
LEW/rel, Fot. Materiały prasowe ZMPSiŚ
