Porty, logistyka

6 lipca Urząd Morski w Gdyni przekaże firmie PORR wschodni i zachodni falochron w porcie morskim Ustka. Od tego momentu wejścia na falochrony, zostaną one zamknięte. Po 15 lipca rozpoczną się już prace rozbiórkowe. Firma ma 15 miesięcy na przebudowę wejścia do portu.

Pod koniec czerwca w usteckim ratuszu odbyło się spotkanie wykonawcy z usteckimi samorządowcami i mieszkańcami, którzy byli zainteresowani wpływem inwestycji na sezon letni i funkcjonowanie kurortu.

Przebudowa falochronu wschodniego i zachodniego wraz z modernizacją slipu, Ostrogi Helskiej i budową nowego falochronu oporowego w awanporcie będzie kosztowała 102 mln zł. Wykonawca firma PORR ma czas na realizację inwestycji do końca września 2026 roku. To krótki czas, tym bardziej, że zakres prac jest duży.

- Przedstawiliśmy już plan budowy i czekamy na jego zatwierdzenie. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem już po 15 lipca zaczniemy prace rozbiórkowe, które potrwają kilka miesięcy. Kolejnym etapem jest nabijanie ścianki szczelnej i wykonanie nowej nadbudowy. Ostatnim etapem będzie montaż niezbędnego wyposażenia falochronów - mówił na spotkaniu z mieszkańcami Rafał Pastuszko z firmy PORR, który będzie nadzorował inwestycję w Ustce.

Wiadomo, że przez cały czas prac tor wodny będzie drożny i nie będzie problemów z ruchem statków. Chwilowe ograniczenia mogą pojawić się, kiedy będzie modernizowana Ostroga Helska, na której znajduje się przyczółek kładki nad kanałem portowym.

Mieszkańców interesowało jednak, czy będzie zamknięta plaża i którędy będą jeździły pojazdy ciężarowe dowożące i wywożące materiał z placu budowy.

- Czy wiadomo już, jak duże odcinki plaży zostaną wyłączone z użytkowania i jak będzie organizowany transport. Jest to dla nas ważne, szczególnie w sezonie letnim - pytał na spotkaniu Zdzisław Górecki, ustecki przedsiębiorca.

Zgodnie z odpowiedzią wykonawcy zamknięte zostanie wejście na plażę zachodnią i 100 metrowy odcinek plaży na zachód od falochronu zachodniego oraz 65 metrowy odcinek plaży na wschód od falochronu wschodniego. Wejście wschodnie będzie otwarte, ale tylko dlatego, że znajduje się tam baza ratowników WOPR.

Ruch samochodów w zachodniej części portu będzie odbywał się przez teren portu i później drogę krajową 21. We wschodniej, głównej części miasta pojazdy ciężarowe będą poruszały się przez bulwary portowe. Samochody nie będą przejeżdżać przez centrum miasta.

- Prace będą odbywały się w godzinach od 6 do 22, ale ruch będziemy planować raczej w godzinach porannych i wieczornych tak, aby nie kolidować z turystyką. Nie będzie również ograniczeń w ruchu pieszym przez kładkę - wyjaśniał wykonawca.

Mieszkańców interesował również hałas wytwarzany podczas nabijania ścianki szczelnej. Część ustczan wspomina budowę rafy we wschodniej części portu, kiedy pracę maszyn było słychać w całym mieście.

- Niestety nie unikniemy hałasu podczas nabijania ścianki szczelnej. Będziemy jednak na bieżąco reagować na głosy mieszkańców - dodał Rafał Pastuszko z PORR.

Zdaniem wykonawcy największy front robót planowany jest dopiero w 2026 roku. Na bieżąco jednak będą podawane informacje o planowanych działaniach. Obecny na spotkaniu Jacek Maniszewski, burmistrz Ustki przekonywał, że wszystkie ważne informacje będą przekazywane na bieżąco mieszkańcom.

- Wiem, że to będzie trudny czas ale mam nadzieję, że po remoncie będziemy mogli korzystać w pełni z nowej infrastruktury i port morski w Ustce na tym skorzysta.

Przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni zapewnili, że po remoncie falochron nadal będą dostępne dla turystów. Wiadomo również, że pomnik Usteckiej Syrenki, który znajduje się na wschodnim falochronie, na czas prac zostanie przeniesiony pod Kapitanat Portu Ustka. Po remoncie wróci na swoje miejsce.

Hubert Bierndgarski

Przebudowa wejścia do usteckiego portu morskiego potrwa do września 2026 roku. Wizualizacja: AQUAPROJEKT
1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6063 3.6791
EUR 4.2154 4.3006
CHF 4.5291 4.6205
GBP 4.8671 4.9655