Porty, logistyka

Prezydent Elbląga mógłby skorzystać ze 100 mln zł, który oferuje rząd, pogłębić tor wodny, na odcinku 900 m, wybudować obrotnicę i wtedy wszyscy byśmy w pełni korzystali z portu morskiego w Elblągu, skorzystałby cały subregion, ale prezydent się upiera - podkreślił w czwartek wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.

Wiceminister aktywów państwach Andrzej Śliwka w czwartek w Polskim Radiu 24, zwrócił uwagę, że ostatnio pokazywane są wyniki finansowe państwowych portów morskich. Wymienił port w Gdańsku, port w Gdyni, kompleks Szczecin-Świnoujście.

Widzimy jak te porty biją rekordy, jeżeli chodzi o zyski i to się przekłada również na podatki w tych miastach - zaznaczył, dodając, że to jest wielka szansa rozwojowa dla miast.

Dajemy prezent Elblągowi w postaci propozycji, która jest, kompromisowej propozycji - 100 mln zł leży na stole. Pan prezydent Wróblewski (Witold Wróblewski-PAP) mógłby skorzystać z tych 100 mln zł pogłębić tor wodny, za który jest odpowiedzialny na odcinku 900 m, wybudować obrotnicę i wtedy wszyscy byśmy w pełni korzystali z portu morskiego w Elblągu - podkreślił wiceminister Śliwka pytany, czy rząd poszedł na rękę, jeśli chodzi o przekop Mierzei Wiślanej i zrobi prezent Elblągowi.

Wiceminister zauważył, że Elbląg jest pięknym miastem i ma duży potencjał ludzki.

Niestety patrząc na to jak jest zarządzany, to z bólem mówię, że jest problem związany z tym. Mam nadzieję, że patrząc na to, jakie środki trafiają do Elbląga, że Elbląg odzyska swój należny blask - stwierdził Śliwka. - Szkoda tylko, że włodarz tego miasta (...) wchodzi w utarczki polityczne, a nie skupia się na organicznej pracy u podstaw - zaznaczył. Przypomniał, że "koledzy i koleżanki partyjne prezydenta Wróblewskiego, nie byli zwolennikami przekopu Mierzei Wiślanej. Nie są zwolennikami rozwoju portu morskiego w Elblągu.

Śliwka zwrócił uwagę, że "pan prezydent w tym momencie nie robi żadnej ważnej inwestycji (...), nie ściągnął żadnych przedsiębiorców, młodzi ludzie uciekają z Elbląga. Blisko 10 tys. osób wyemigrowało z Elbląga na przestrzeni ostatniej dekady i to jest ten problem". Przyznał, że obecnie Elbląg liczy około 110 tys. mieszkańców, ale "jako dawne miasto wojewódzkie, które miało szansę być w pełni miastem portowym, doskonale zlokalizowanym przy trasie S7, (...), jest niestety całkowicie niewykorzystywane".

Kilka miesięcy temu resorty infrastruktury i aktywów państwowych zwróciły się do samorządu Elbląga z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej zarządzającej portem. Ministerstwa chcą przekazać 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie - i tym samym dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września ub. roku. Obecnie inwestor - Urząd Morski w Gdyni - oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, dzięki którym nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna. W zakres tych prac wchodzi pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu obrotowego w Nowakowie.

Prezydent Elbląga 4 sierpnia br., na konferencji prasowej powiedział, że nie ma żadnej nowej opinii, która by stwierdzała, że tor wodny na rzece Elbląg nie należy do Skarbu Państwa. Wróblewski powtórzył, że to do rządu należy pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg tak, by mogły tam wpływać statki z kanału na przekopie Mierzei Wiślanej.

Chodzi o 800 m toru wodnego kończącego się bezpośrednio w porcie w Elblągu. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor - Urząd Morski w Gdyni. MI i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

autor: Anna Bytniewska

-2 Elbląg, tak trzymać!
W czym Śliwka widzi problem, zamiast dawać 100 milionów miastu, za te pieniądze niech sam się zabierze do pogłębienia rzeki Elbląg, przecież to państwowa rzeka. Bo dlaczego Prezydent Miasta miałby oddać Pisiej władzy port, za pogłębienie rzeki, która nie jest miejską rzeką? Czy wszystko w tym kraju musi być PiSie?!
11 sierpień 2023 : 07:57 Jato | Zgłoś
+4 Nawet po trupach
Wszystko musi być pisie, bo prezes tak zarządził. Rząd koniecznie chce wkopać prezydenta Elbląga, bo skoro rzeka nie podlega zarządowi miasta, tylko Wód Polskich, to w późniejszym okresie można by postawić prezydentowi miasta zarzut o niegospodarność na kwotę 100 mln złotych...
12 sierpień 2023 : 08:20 Piotr Włodarczyk | Zgłoś
+1 prezent ?
...Dajemy prezent Elblągowi w postaci propozycji... za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie... Prezent, czy przejęcie portu przez "fachowców" z jedynej słusznej.....
13 sierpień 2023 : 18:50 maciek2 | Zgłoś
+6 Elbląg
Czy PIS czy PO to nie ważne. Ważne żeby to miasto miało możliwość rozwoju
13 sierpień 2023 : 19:51 Tomasz Mazurek | Zgłoś
+3 Po co Partii port?
PiSia władza tak tego nie widzi, port w Elblągu musi być PiSi! Miasto z własnym portem, będzie miało dużo większe możliwości rozwoju, bo kasy w budżecie będzie więcej.
17 sierpień 2023 : 09:18 Jato | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter