Porty, logistyka

Położenie w sąsiedztwie szlaków transportowych, w tym korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, to jedna z zalet Jaworzna – miasta położonego w województwie śląskim.

Bliskość autostrady A4, drogi ekspresowej S1 i międzynarodowej linii kolejowej E-30 Drezno-Kijów sprawiło, że Jaworzno już wkrótce ma szanse pójść w ślady Gliwic i Tychów, których tereny już 25 lat temu zostały objęte statusem specjalnej strefy ekonomicznej, która dała impuls do rozwoju obu miast i zatrudnienie dla ich mieszkańców.

Na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG) ulokowana ma być pierwsza fabryka polskich samochodów elektrycznych marki Izera, która jako jeden z najważniejszych podmiotów gospodarczych działających na jego terenie ma przyciągnąć kolejnych inwestorów. To z kolei ma zapewnić w najbliższej przyszłości m.in. dynamiczny wzrost gospodarczy, lepsze warunki do prowadzenia biznesu, tysiące miejsc pracy, poprawę warunków płacowych oraz większe wpływy do budżetu lokalnych samorządów.

15 grudnia 2020 roku Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka, przedstawiciele spółki ElectroMobility Poland S.A. (EMP), Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. (KSSE), Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, miasta Jaworzna oraz Lasów Państwowych podpisali w Katowicach memorandum o współpracy przy przygotowaniu terenu pod budowę pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych.

Jednym z argumentów przemawiających za budową fabryki samochodów Izera na terenie województwa śląskiego była właśnie doskonała lokalizacja, która w przyszłości pozwoli na optymalną organizację łańcucha dostaw. Przyszła fabryka wpisuje się w istniejący w regionie dobrze rozwinięty sektor motoryzacyjny, który stanowi o sile gospodarczej województwa śląskiego. Teren pod przyszłą inwestycję ma powierzchnię około 118 ha oraz jest obszarem poprzemysłowym, wykorzystywanym przez dziesięciolecia przez sektor górniczy. Z uwagi na fakt, że w jego otoczeniu nie występują żadne formy ochrony przyrody, jego zagospodarowanie zyskało akceptację Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Inwestycja jest ważnym elementem planu dla Śląska i pozwala nam rozwijać innowacyjną gałąź przemysłu motoryzacyjnego, dzięki której w regionie powstaną m.in. miejsca pracy. Izera jest szansą dla sprawnie funkcjonującej w regionie branży automotive i na wykorzystanie potencjału elektromobilności, która doskonale wpisuje się w krajobraz gospodarczy województwa – mówił w grudniu minister Michał Kurtyka.

Budowa fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie to również jeden z priorytetów samorządu województwa śląskiego na najbliższe lata.

Planowana fabryka ma szansę stać się impulsem do rozwoju Jaworzna i całego regionu. Prawdziwą ambicją władz miasta jest stworzenie dużego parku przemysłowo-technologicznego, w którym oprócz fabryki Izery, swoje miejsce znajdą również kooperanci, podwykonawcy i usługodawcy dla zakładu produkującego polskie samochody elektryczne. W przypadku realizacji tych planów, według wstępnych szacunków zatrudnienie może znaleźć nawet 13 tysięcy osób, z czego tylko w fabryce Izery planuje się około 3,5 tysiąca miejsc pracy.

Dane KSSE potwierdzają, że kolejna tego rodzaju inwestycja w województwie śląskim spowoduje, że branża motoryzacyjna zastąpi dotychczas dominującą gałąź przemysłu, jaką jest górnictwo. Taka transformacja pozytywnie wpłynie na proces przygotowania przyszłych kadr wyspecjalizowanych fachowców np. w branży elektromobilności i konieczne będą zmiany np. w systemie szkolnictwa. Przyszłym inwestorom pozwoli to mieć pewność, że inwestując w województwie śląskim, oprócz optymalnej lokalizacji, w zasięgu ręki będą mieli również wyspecjalizowaną kadrę pracowników.

Spółka EMP powstała w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich koncernów energetycznych – PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA oraz Tauron Polska Energia SA. Każdy z nich objął po 25 proc. kapitału akcyjnego. Na podstawie zawartej w lipcu br. umowy między Skarbem Państwa a spółką EMP, państwo obejmie nowe akcje spółki o wartości 250 mln. zł, co ma zagwarantować stabilność oraz zapewnić kontynuację realizowanego projektu. Dokapitalizowanie spółki pozwoli na realizację kluczowych zadań tj. zapoczątkowanie współpracy z dostawcą platformy technologicznej, prace inżynieryjne oraz działania związane z przygotowaniem inwestycji w Jaworznie.

EMP tworzy prototypy pierwszych samochodów elektrycznych i buduje nową markę motoryzacyjną, co ma być odpowiedzią na wzrastające zainteresowanie tego typu pojazdami. Zdaniem przedstawicieli spółki, w najbliższych latach transport elektryczny zrewolucjonizuje także polski rynek samochodowy, co przyczyni się do efektywniejszego wydatkowania środków na badania i rozwój i koncentrowanie się na projektach, które mogą być ważne dla produkcji.

Powstanie i rozwój polskiej marki samochodów elektrycznych może przyczynić się również do rozwoju polskiej branży producentów części i komponentów samochodowych oraz ich awansu w hierarchii dostawców dla przemysłu motoryzacyjnego, a tym samym zwiększenie ich obrotów. Elektromobilność to szansa na rozwój nie tylko dla firm z branży motoryzacyjnej, ale także elektroenergetycznej, teleinformatycznej i mechanicznej.

LEW

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter