Porty, logistyka

Rozbudowa wodnego toru podejściowego do Świnoujścia, budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w tym porcie, czy możliwość przedłużenia szerokiego toru do portów Trójmiasta, to jedne z największych inwestycji portowych, które są zaplanowane w Polskim Ładzie - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

W Polskim Ładzie wskazano budowę toru podejściowego do Świnoujścia od strony Cieśnin Duńskich o głębokości do 17,5 metra, czyli takiej, jakie jest maksymalne zanurzenie statków przepływających przez te cieśniny - powiedział Witkowski.

Dodał, że ten tor podejściowy będzie poprzedzał budowę Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu, który stanie się drugim tego typu obiektem w Polsce po terminalu w Gdańsku.

Witkowski podkreślił, że o wpisanie do Polskiego Ładu budowy toru podejściowego do portu w Świnoujściu od strony północnej było możliwe dzięki osobistemu staraniu europosła Joachima Brudzińskiego.

Wiceminister poinformował, że szacunkowy koszt wykonania pogłębienia toru podejściowego z obecnych 14-15 metrów do 17,5 metra to 4-5 mld zł. Wyjaśnił, że taka inwestycja jest konieczna, aby do Świnoujścia mogły wpływać coraz większe statki.

Jak wskazał wiceminister Witkowski, Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu przyjmie największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Umożliwi równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów. Terminal ma zostać zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG.

Witkowski wskazał, że kolejną inwestycją zaplanowaną w Polskim Ładzie jest wydłużenie szerokiego toru kolejowego do portów Trójmiasta. Zaznaczył jednocześnie, że ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie po przeprowadzeniu szczegółowych analiz.

Szeroki tor miałby być wydłużony od terminalu w Małaszewiczach - dodał wiceminister. - Zarysowanie w Polskim Ładzie takiej wizji to rewolucja - skomentował i powiedział, że dzięki temu porty Trójmiasta uzyskałyby dostęp do kolejowego szlaku, który zaczyna się we Władywostoku a kończy w terminalu w Sławkowie.

Wiceminister poinformował, że na nowym szlaku szerokiego toru do Trójmiasta mogłyby powstać terminale multimodalne.

Witkowski stwierdził, że realizacja inwestycji portowych i zwiększenie ich potencjału przeładunkowego może doprowadzić do tego, że coraz mniej ładunków trafiających do Polski drogą morską będzie odbieranych w Hamburgu, który obecnie nazywany jest “największym polskim portem”.

Wiceminister przypomniał, że obecnie są prowadzone i planowane inwestycje wartości kilku miliardów złotych w portach w Gdańsku i Gdyni. Wymienił tu takie projekty jak budowa nowego falochronu w Gdańsku, czy budowa portów zewnętrznych zarówno w Gdańsku jak i w Gdyni.

Podkreślił, że równolegle będą prowadzone inwestycje, które pozwolą na wyprowadzenie rosnącego ruchu towarów z trójmiejskich portów w głąb kraju. Są to projekty zarówno kolejowe jak i drogowe. Wymienił tu jedną z takich inwestycji - Trasę Czerwoną, która pomoże wyprowadzić towarowy ruch kołowy z Gdyni.

autor: Łukasz Pawłowski

+1 Polski Lad
port Szczecin postawiony do kata?
18 maj 2021 : 21:41 Chopek Roztropek | Zgłoś
-3 sprostowanie
1)Ten port glebokowodny w Świnoujściu to lipa cpk szkoda czadu i pieniedzy, hamburg jest zbyt blisko ,morze zbyt plytkie, za 4 5 miliardów to można odbudować w Gdańsku 2 terminale i dodatkowe 4 mln teu, dominujac Bałtyk , to zrobić natychmiast , 2) ten tor szeroki to ciekawa opcja , no ale tu trzeba dobrze żyć z Putinem, bo tak kontenery z pociągu skończą na statku w zatoce fińskiej.
19 maj 2021 : 04:00 romek | Zgłoś
+4 PROMY DLA UNITY LINE I POLFERRIES
A CO Z PROMAMI DLA POLSKICH OPERATORÓW PROMOWYCH????????!
NIEMIECKA KONKURENCJA NIE ŚPI!!!!!!
19 maj 2021 : 07:09 cHRISm | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter